Utposing i kneet, hva kan jeg gjøre?

Spørsmål

Jeg er 78 år og har trent litt styrketrening med benpress.Jeg lurer på om dette har vært for tungt for jeg har fått en utposing i kne, hasen på venstre fot.Har fått tips om at dette kan være en Baker cyste.Hva kan gjøres med dette

Svar

Hei,

Smerter og utposninger i kne i forbindelse med styrketrening av bein er dessverre ikke et ukjent fenomen. Jeg kan naturligvis ikke diagnostisere benet ditt basert på informasjonen du oppgir, men at det kan være Bakers Cyste er absolutt mulig. Bakers Cyste er det vi kjenner som et utposning på baksiden av kneet. Cysten kan gi smerter og ubehag, men hos noen er det slik at man knapt merker den. Ved ro og hvile pleier cysten å gå tilbake. Fortsetter man å stresse kneet vil tilstanden kunne forverres. Bakers Cyste blir gjerne klassifisert som en sekundær tilstand. Med andre ord er det et symptom eller bivirkning av underliggende årsak. Det er vanlig å kople Bakers Cyste til overproduksjon av leddvæske, som ofte har utspring i enten betennelser eller skader i kneet.

Behandlingen mot Bakers Cyste er som oftest hvile, særlig hos unge. Hos voksne er det vanligere å ta tak i den underliggende årsaken for å få bukt med plagene, som for eksempel en mulig betennelse. Hvis man kun hviler og returnerer til tidligere aktivitet er det en overhengende sannsynlighet for at plagene kommer tilbake.

Derfor anbefaler jeg, uansett om det er Bakers Cyste eller ikke du opplever, at du sjekker kneet opp hos en spesialist. I tillegg bør du ikke belaste kneet mer en nødvendig til du har funnet ut hva utposningen er. Dersom du har en underliggende betennelse eller skade er det viktig at du ikke stresser kneet - da kan det ta mye lengre tid før det heles.

Til slutt: Når utposningen går tilbake bør du ikke være redd for å drive med styrketrening av beina dine. Noter deg hvilken belastning du har utsatt beina dine for idag, og så trener du deg sakte opp igjen til samme belastning. I tilegg bør du sørge for å legge inn mer variasjon i treningen enn du har hatt sålangt, dette reduserer risikoen for betennelser og skader. Variasjon i øvelser er nøkkelen!

Håper dette var til hjelp!