Unødvendig frustert slanker

Spørsmål

Hei Dr. Barexstein.

Jeg er ei jente på 25 år, veier 98 kg, 170cm. Jeg har de siste 9 mnd slanket meg og tatt av meg 16 kg, men har mange igjen til mål. Dette har jeg klart gjennom endret kosthold og trening. Spiser da fem måltider om dagen, masse proteiner og sunt fett, noe karbohydrater. spiser ikke noe sukker eller raske karbohydrater..

Men de siste tre månedene har vekta stått bom stille. Dette er deprimerendes, selv om jeg har spist riktig og trent. Jeg har hørt litt rundt og folk sier at jeg spiser for lite og kroppen har gått i sparebluss. Jeg har regnet på det og ligget på ca 1100-1300 kcal om dagen.
På lørdager har jeg skeiet litt ut og kost meg med god mat.

jeg har de siste ukene gradvis økt kcal, mest proteiner, og lagt til litt ris ved lunsjen. Ligger nå på ca 1700 kcal om dagen. Gjorde dette for å se om det løsnet seg. Men jeg har gått opp to kg.. Skyldes dette risen?

Er redd for å legge på meg mer... BLir så fortvilet når jeg gjør alt riktig og ingenting skjer.. Når vil kroppen stabilisere seg og vekten gå ned? Jeg tør nesten ikke spise mer av frykt for å legge på meg, selv om jeg vet at kroppen trenger mer mat jo mer energi man bruker. Må jeg gradvis spise mer? Hvor mye mer?

Må nevne at det meste av fettet ligger rundt magen, har jeg insulinresistens? kan man sjekke det? min far har diabetes. Og reduseres slankeeffekten?

Håper på et godt og utfyllendes svar for jeg er så fortvilet...

Tusen takk for en flott side, dere gjør en god jobb..

Kvinne, 25 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei og for det første vil jeg gratulere med flott oppnådd resultat så langt !

Jeg ser at du har gått ned 16 kg på 9 mnd og veier nå 98 kg, altså har du veid 114 kg. Det betyr igjen at du har hatt en vektnedgang på 14% av totale kroppsvekten, på 9 mnd.

Det er mye, og jeg kan da med en gang fortelle deg at man pleier å si at man ikke bør gå ned mer enn 10 til max 15% av kroppsvekten på ett år, fordi hvis man går ned fortere / mer enn dette, viser det seg fra undersøkelser, at sjansen for å gå opp igjen i vekt, øker betydelig.
Og det er jo ikke det du er ute etter, kortvarig vektnedgang, men en langsiktig og permanent.

Mao. har du gått ned så mye som er anbefalt på ett år, og enda bedre enn det, du har holdt din nye og lavere kroppsvekt i 3 mnd. Grunnen til at du klarer det, (som ikke er lett) er ditt riktige kosthold og din trening. Det er mao. et ”bevis” på at det du gjør, er riktig.
Du forteller at du er frustrert pga at du ikke har gått ned de siste 3 mnd, og jeg kan forstå det, ut fra din flotte innsats. Men det er ingen uvanlig situasjon å oppleve, det du nå gjør.

Det jeg imidlertid kan fortelle deg, at det du har oppnådd nå, en stor vektnedgang og så en stabilisering, ikke bør frustrere deg, for det du opplever nå er faktisk det beste som kan skje, i en slankeprosess. Det du har oppnådd nå, med 3 mnd stabil ”nyvekt”, er det som kalles ”platåvekt”. Så lenge man ikke vet fordelene med dette, kan det virke frustrerende, men jeg kan fortelle deg følgende om ”platåvekt” :

Det å oppnå en ny og lavere kroppsvekt, og holde den over tid, (”platåvekt”) er svært gunstig, da kroppen på den måte ”innstiller” seg på en ny normalvekt, lavere enn din opprinnelige.
Det er nemlig slik at kroppen gjerne forsøker med alle motkrefter å få deg opp i den vekten du opprinnelig hadde, og ved å oppnå en ”platåvekt” slik du gjør nå, så ”relærer” du kroppen at dette er din normalvekt, og ikke de opprinnelige 114 kg. På den måten så blir ”motkreftene” i kroppen som prøver å få deg opp i vekt igjen, mindre og mindre jo lenger du greier å holde din nye og lavere kroppsvekt.
Mao.: Du bør ikke gå ned mer i denne omgang, for da vil du øke sjansene for å gå opp i vekt igjen, men heller ha som målsetning å holde denne nye vekten din, over jo lenger tid jo bedre. Klarer du det, hvilket det er all grunn til å tro, så har du halt i land en meget stor ”delseier” over overvekten.
Og du bør skifte fra å være frustrert, til å være meget fornøyd, over nå å ha oppnådd en platåvekt, som er det viktigste hjelpemiddel du har til å ikke gå opp igjen.
Man pleier nemlig å si at det er betydelig vanskeligere å ikke gå opp i vekt igjen, enn selve det å gå ned i vekt, og derfor er det så bra at du nå holder stabil vekt.

Men du har altså som målsetning å gå videre ned i vekt, og det støtter jeg deg i.
Du har pr i dag en BMI (Body Mass Index) på 33,9, mot 39,4 når du startet. BMI er et forholdstall som sier noe om vekten i forhold til høyden. (Formel: kg delt på høyde x høyde, eks.: 98 : (1,70 x 1,70) = 33,9 for ditt vedkommende)
Man regner BMI over 30 som helseskadelig overvekt, og da ser du selv at nå er du på god vei ut av denne ”kategorien”.
For å komme under 30 i BMI, så må du gå ned ytterligere 11,3 kg.
BMI mellom 25 og 30 regnes ikke som helseskadelig overvekt, så der vil du ha oppnådd mye, og du ser jo selv at du er langt over halvveis til å oppnå det målet, med din vektnedgang allerede.

De beste rådene jeg kan gi deg nå, er følgende:
1)Vær meget stolt og fornøyd over det du har oppnådd, for det er for det første aldeles glimrende, (faktisk perfekt, jfr max 15% vektnedgang pr år) og dessuten så er det så viktig for din fortsatt motivasjon og entusiasme, at du faktisk vedkjenner deg dine strålende resultater.

2)Ha som målsetning her og nå, å holde din nye kroppsvekt stabil over så lang tid som mulig. Ha stabilisering som målsetning akkurat nå, ikke vektnedgang nå. For jo lenger du holder din nye kroppsvekt nå, jo bedre og mer stabile blir dine langsiktige og permanente resultater ! Vent gjerne minst et halvår til, før du begynner på videre vektnedgang.

3)Når du så skal gå videre ned i vekt, så kan det være fornuftig å se på både kost- og mosjonsrutiner, og sannsynligvis endre litt, for å få fart på prosessen igjen, variasjon er stikkordet. Hvis du for eksempel bare trener kondisjonstrening (gåing, sykling, løping, svømming osv) vil det ofte være svært effektivt å bytte ut noe av denne treningen med styrketrening, for å øke muskelmassen, da dette er den mest effektive måten å øke din forbrenning på. Og omvendt hvis du bare trener styrketrening, vil det være lurt å bytte ut noe av styrketreningen med kondisjontrening. Det vil også sannsynligvis være riktig for deg, å skru ytterligere ned på karbohydratinntaket i en periode, når du skal starte videre vektnedgang. Det er oftest meget effektivt, for å få i gang vektnedgangen igjen, å leve på et svært lavkarbo kosthold i en periode. I praksis så kan det bety at du i all hovedsak spiser rent kjøtt / fisk / skalldyr / egg i alle varianter, samt ubegrenset av følgende grønnsaker: Asparges, auberginer, brokkoli, stangselleri, sopp, grønnkål, kinakål, blomkål, agurk, squash, endivie, spinat, fennikel, paprika, reddiker, salat, neper. Disse grønnsakene inneholder nemlig mindre enn 3,5 g karbohydrater pr 100 g vare. Disse kan du tilberede på alle måter salater, kokt, dampet, stekt, woket osv osv. Så du kan få et meget variert og velsmakende kosthold ut av alle de råvarene, ser du da. Av følgende grønnsaker kan du spise noe mindre, for eksempel opp til 100g daglig: rødbeter, rødkål, rosenkål, grønne bønner, purre, tomat., da disse inneholder noe mer karbohydrater 4-6 g pr 100 g vare.

4)Etter at du så har fått i gang vektnedgangen igjen, bør du gradvis øke karbohydratmengden igjen, men meget sakte, over adskillige måneder. Reintroduserer du karbohydrater for raskt, øker sjansene for å gå opp i vekt igjen. Dette kan du gjøre ved å introdusere matvarer med mer karbohydrater (av lav GI-type), slik som linser, bønner, svært grove kornprodukter. (Ikke kjøpebrød med hvitt mel) og frukt, dog kanskje bare 1-2 frukt om dagen til å starte med.

5)Sukker, hvitt mel og svært stivelsesrike produkter bør du unngå for enhver ettertid.

Du sier at du har tendens til fettlagring rundt magen, og at din har har diabetes, og om dette da kan bety at du har insulinresistens. Begge deler øker sannsynligheten for det ja.
Og du spør om man kan sjekke dette ja det er mulig med blodprøver, men sannsynligheten for at du har det, slik du beskriver situasjonen din, er så stor at det egentlig ikke er spesielt nødvendig. Konsekvensene av å evt påvise dette, blir jo de samme som det opplegget du allerede har lagt opp: Riktig kosthold med rikelig protein og lite karbohydrater, samt å unngå sukker og stivelse helt, samt regelmessig trening.
Du spør om insulinresistens ”reduserer slankeeffekten”. Det man kan si om insulinresistens i den forbindelse, er at insulinresistens øker tendensen til fettlagring og vektøkning, og reduserer fettforbrenningsevnen, men med de riktige tiltakene klarer man allikevel å gå ned i vekt, nettopp på den måten du har gjort med dine riktige tiltak. Så hold på disse.
For øvrig vil man bli mindre insulinresistent av å få lavere fettlagre på kroppen, mao. så er selve vektnedgangen den mest effektive måten å redusere sin insulinresistens på.
Økning av muskelmassen ved styrketrening øker også kroppens følsomhet for insulin, dvs. reduserer en insulinresistens, så der kommer rådet om styrketrening inn igjen.

Du spør om introdusering av ris i dietten din kan ha bidratt til dine 2 kg vektoppgang, og det kan det avgjort være. Dropp dette igjen, og hold deg på den dietten som du hadde da du holdt din nye platåvekt. Ris er svært stivelsesrikt, og øker dermed din insulinproduksjon, og insulin er et hormon som stimulerer til fettlagring og hemmer fettforbrenning.

Jeg håper dette gav deg svar på dine spørsmål, og fornyet motivasjon, for du har gjort en flott jobb og har alle forutsetninger for å gå videre i prosessen, men husk nå det aller beste rådet av de jeg har gitt deg her Platåvekten din her og nå er din ”beste hjelper” i prosessen med å få varig bukt med ditt overvektsproblem, så ikke la deg frustrere over den, og utsett videre vektnedgang så lenge du har tålmodighet til nå, jo lenger jo bedre for varige resultater !

Lykke til videre !

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-