Ungdom og kosthold

Spørsmål

Dette gjelder min datter på 15 år som har økt mye i vekt de siste to årene. Jeg er bekymret for hun spiser ikke mye og hun blir større og større. Det er overvekt i hennes fars familie så jeg har hele hennes liv vært bevisst på et sunt kosthold. Brus, potetgull og annen søppelmat finnes aldri hos hos. Derfor er det så vanskelig å forstå hvorfor hun legger på seg. Hun er bare 155 cm høy og veier nesten 60 kg. Kanskje hun spiser for lite, ofte ikke mer enn to måltider pr. dag med en frukt i mellom. Hun spiser mye frukt. To brødskiver til frokost, ingen skolemat og vann hele dagen, middag.
Dette er et problem for henne selv også, jeg ser hun blir lei seg når klærne blir for små og hun må opp en str. hver gang hun skal ha noe nytt. Jeg mener ikke det er noen fare i dag, men jeg ser at det fort kan bli det om noen år hvs det fortsetter i denne farten. Kan du hjelpe oss?

Kvinne, 15 år

Svar

Hei - og takk for henvendelsen!

Ungdom og kosthold er et tema som engasjerer meg svært, og jeg får endel tanker ut fra det du beskriver.
Først vil jeg si at det er flott at "søppelmat" som brus og potetgull ikke finnes i deres hus. Når du sier det slik, oppfatter jeg det som godterier og brus og annet ikke er eller har vært en del av familiens/din datters kosthold. Det er et godt utgangspunkt å ikke være vant til å spise slikt.

Pkt 1.
Jeg mener defintivt at hun spiser for sjeldent. Vi bør ha minst tre hovedmåltider per dag pluss ett til to mellommåltider. Dette gjelder voksne som ungdom. Mange som ønsker å slanke seg gjør her den store tabben nr. èn - man spiser altfor sjeldent. Dette fører oftest ikke til vektreduksjon, men motsatt. Kroppen merker at den får mat sjeldent, og blir flink til å lagre det "lille" den får - og da som fett. Denne tanken kan man forstå om man tenker på at genene våre går helt tilbake til steinalderen. Da kunne det gå lang tid mellom hver gang mennesket fikk spise, og de som overlevde best, var de som best evnet å lagre fett. Dette blir jo et problem for mange av oss i dag. Vi har tilgang på mat til enhver tid, og kroppen lagrer lett fett om man ikke har et balansert kosthold. Med balansert kosthold tenker jeg altså regelmessige måltider og:

Pkt 2:
Kostens sammensetning. Dette er kjempeviktig. Punkt èn er jo å unngå godteri og lignende - her har dere den fordelen at det ikke er en del av hva dere faktisk spiser. Men det er mer komplisert enn som så.
Et tradisjonelt norskt sunt kosthold er nok ikke helt optimalt for alle. Vi er vokst opp med mye brød og poteter, og dette er også etterhvert blitt til altfor mye fint brød, for mange, og poteter også i form av pommes frites og potetgull. Tenk på hvor mye baguetter det spises for eksempel, også i kantiner på ungdomsskoler. Hvitt mel og poteter får blodsukkeret til å stige omtrent like mye som sukker. Dette påvirker hormoner i kroppen i stor grad. Mat som får blodsukkeret til å stige fort, (som sukker, sjokolade, brus, hvitt mel, poteter m.m.) får kroppen til å produsere en mengde insulin for å få ned blodsukkeret igjen. Kroppen vil nemlig tilstrebe et relativt lavt stabilt blodsukker. Men blodsukkeret vil gjerne gå enda lengre ned enn det var før man var sulten og spiste, og kroppen vil deretter "be om" de samme type matvarer for å få opp blodsukkeret til et akseptabelt nivå. Man kommer fort inn i en ond sirkel hvor maten påvirker hormonene i kroppen på en negativ måte. Man får et ustabilt blodsukker gjennom døgnet - og hormonene våre som påvirker fordøyelse og forbrenning er i ubalanse.
For å bli litt konkret - vi bør spise mindre karbohydrater og mer proteiner og tildels mer fett, men sunt fett. Det er ikke slik at mindre fett i seg selv gir vektnedgang. Vi har tatt etter Amerikas fett- og kolesterolhysteri og spiser mindre fett enn på mange år, men mister vi kilo av den grunn? Nei. Vi har erstattet fett med karbohydrater, derfor øker vekta vår. Med mindre fett kilder har vi også mindre proteinkilder, da disse ofte er de samme.
Vi bør gjerne spise mindre brød, og kun skikkelig grovt brød. Vi bør spise mer pålegg rett og slett. Proteinrikt pålegg som egg, skinke, cottage cheese, makrell i tomat, alt annet fiske- og kjøttpålegg. Og grønnsaker. Proteiner til alle måltider. Vi bør også spise betydelig mer grønnsaker, og ikke veldig mye poteter og andre kokte rotfrukter som kokt gulrot og kålrabi. Mye salater er også veldig bra.

Unngå for mye animalsk fett. Bruk tildels rikelig av kaldpresset rapsolje og kaldpresset olivenolje. Evt. litt smør. Nøtter er en kjempefin kilde til sunt fett. Barn og unge liker det gjerne også. Bruk gjerne litt fett til alle måltider. Et eksempel på et bra sammensatt mellommåltid for meg, er en youghurt med litt cottage cheese og noen nøtter. Men obs - de fleste fristende youghurter på markedet er kjempesøte. Bruk enten naturell youghurt med frukt i for eksempel eller yoplait 0,1% - dette er den eneste fruktyoughurten på markedet uten vanlig sukker. Den er tilsatt fruktose. Fruktose er et flott alternativ til sukker det være seg når det gjelder baking, sylting eller annet. Men vær obs på at man som regel kan halvere mengden i forhold til sukker.
Din datter er også i en vekstfase i livet, og trenger rikelig med næringsstoffer. Jeg synes ikke at hun virker å være særlig overvektig med de måla du oppgir. Er det slik at vekta øker særlig rundt buken? I så fall kan denne måten å tenke på i kosten som jeg nevner ovenfor, være viktig.
Du sier det er mye overvekt i familien, og uansett oppleves jo dette som et begynnende problem for din datter slik jeg forstår det. Og det er flott å tenke i mer helsebringende retning da.

Pkt 3.
Trim. Er din datter glad i å bevege seg? Dette kommer man aldri unna. Som foreldre kan man oppfordre barn/ungdom til å trene. Vi bør bevege oss på måter som er gøy. Gjerne lek, hagearbeid, annet. Dessuten er styrketrening faktisk undervurdert. Det er viktig med en god muskelmasse for å oppnå god forbrenning.

Lykke til!