Undervekt

Spørsmål

Jeg er en undervektig mann som ikke klarer å gå opp i vekt. Jeg er 1,93 høy og vekten varier mellom 65-70 kg. Jeg spiser 3 måltider hverdag. Prøver å spise frokost men da er matlysten dårlig. Andre sier jeg spiser som en "hest" når jeg spiser middagg. Alle snakker om det er vanskelig å være overvektig men jeg har prøvd i 10 år å gå opp i vekt uten å lykkes. Tror fordøyelsen min er ekstram rask da jeg går hyppig på toalettet. Finnes det noe som kan senke fordøyelsen evt gi mere matlyst. Det er et stort problem. Jeg trener 2-3 ganger i uken fortrinnsvis løping. Det har jeg gjort siden jeg var 12 år.

Relevante sykdommer/medisiner: Astma

Mann, 32 år

Svar

Hei.

Jeg er helt enig med deg i at fokuseringen rundt vektproblemer i dag retter seg mot de som er overvektige, og at det finnes relativt lite informasjon til de som har det motsatte problemet. Forekomsten av overvekt eksploderer, men likevel er det mange som sliter med både komplekser og helse fordi de er for tynne.

For å vurdere om en person har et vektproblem, brukes et mål som kalles kroppsmasseindeks (= Body Mass Index eller BMI). Dette er et objektivt mål for å kunne vurdere total kroppsmasse i forhold til høyden, og regnes ut etter formelen BMI = vekt (kg) /høyde (m)2. BMI på 20-25 er definert som normal vekt. Ut i fra denne formelen har du en BMI-verdi på 17,5-18,8, og er dermed undervektig.

Når du er undervektig er det viktigste imidlertid ikke å bare gå opp i vekt, men å gå opp i vekt på riktig måte slik at det først og fremst er muskelmasse og benmasse som bidrar til vektøkningen. For å oppnå dette er det to ting du bør gripe fatt i: trening og kosthold.
Du forteller at du trener løping 2-3 ganger i uken, og det er kjempebra! Dette gjør at musklene dine blir mer utholdende, og det påvirker også kroppen – særlig hjerte og kretsløp – i svært gunstig retning, blant annet med tanke på senere risiko for å utvikle typiske livsstilsykdommer som for eksempel hjerteinfarkt og diabetes. Løping og annen utholdenhetstrening fører imidlertid først og fremst til at musklene får økt utholdenhet, og ikke at de blir sterkere eller større. For å øke vekten og muskelmassen din er det derfor lurt å kombinere utholdenhetstrening med styrketrening 2-3 ganger i uken. Mange treningssentre har erfarne treningsveiledere som kan hjelpe deg med å sette opp et slikt styrketreningsprogram.

Videre bør du gå gjennom kosten din for å se om du får i deg nok protein (finnes mye av i bl.a. fisk, skalldyr, kylling, kjøtt, egg og nøtter), gunstige fettyper (omega-3 og omega-6 som er essensielle fettsyrer, dvs. fettsyrer som kroppen ikke kan lage de selv men som vi er avhengig av å få tilført gjennom maten), samt energi for øvrig (karbohydrater og fett). Det er også viktig å sørge for at du får nok av alle viktige vitaminer og mineraler. Dette oppnår du gjennom et variert kosthold med stort inntak av blant annet frukt, grønnsaker og nøtter. Det er også lurt å spise mye fiberrik mat da det gir en bedre regulering av fordøyelsen.

For øvrig synes jeg at du bør ta kontakt med legen din for å utelukke at det ligger en medisinsk årsak bak undervekten, særlig med tanke på at du forteller at du har ekstrem rask fordøyelse. Blant annet kan for høyt stoffskifte og cøliaki gi slike plager og føre til undervekt. Legen din kan også henvise deg til en ernæringsfysiolog som er ekspert på kostsammensetning, hvis du ikke lykkes på egen hånd.

Jeg håper dette har vært til hjelp for deg. Lykke til!