Trener jeg for mye?

Spørsmål

Jeg er en mann på snart 50 år som liker å løpe mye. Vanligvis 80-90 km per uke. Dette har jeg holdt på med i mange år, og håper jeg kan fortsette med i mange år. Men hvor sunt er det? Jeg liker å presse meg, og er ofte helt tappet etter et hardt løp. Er dette mot sin hensikt? Jeg hører om hjerteflimmer og arrvev ved høye treningsmengder feks.

Bt, kolesterol og blodsukker er fine, og jeg holder meg skadefri. Likevel vil jeg jo ikke holde på med en aktivitet som kan være potensielt skadelig på sikt. Er det noen øvre grense for trening før det sunne blir usunt?

Svar

Hei.

Det er et godt og viktig spørsmål du stiller her.
Det viktigste som kan sies, er at det å trene jevnlig, uansett om det er for mye, passe eller "for lite", uansett er utrolig mye bedre for helsen enn å ikke trene, hvilket vi vet er svært helseskadelig.

Det er velkjent at personer som holder på med langdistanseidretter over mange år, har en overhyppighet av atrieflimmer med årene, men til det kan jo sies at svært mange får atrieflimmer bare en blir gammel nok, også uten å ha drevet med høyvolum-trening og langdistanseidretter. Og så har man det jo fint mens man trener, og det er jo faktisk her og nå som alltid teller, uansett, når ting kommer til stykket.

Det er bra å presse seg, slik du gjør, HVIS man liker det. Hvis ikke, er det ikke bra.
Det handler om trivsel og livskvalitet mer enn noe annet.

Der finnes også et fenomen som heter overtrening. Det er greit å være klar over dette, og kjenne til faresignalene. Det handler blant annet om lengre og lengre restitusjontid, dårligere resultater på tross av trening, motvilje og ulyst mot trening som tidliger gav glede, økt skadefrekvens og mye mere.

Alt i alt koker dette ned til å lytte til kroppen. Kjennes det godt, alt i alt, både fysisk og psykisk, og du liker det du holder på med, så snakker vi livskvalitet. Gjør det ikke det, så er det ikke bra.
Hvorvidt du øker sjansen for atrieflimmer med så og så mange prosent med et svært treningsvolum og masse kilometer i uken, er du ikke nødt til å ta hensyn til. Det er allikevel så mange uforutsette faktorer som opptre i livet, av ulykker og skader og sykdommer, som kan ramme deg og meg før vi eventuelt får atrieflimmer, at du bør ikke overfokusere på dette, så lenge du er glad i det du holder på med, og trives med treningsmengden.

Du tar opp dette med å presse seg til det ytterste under et løp, og at du er helt tappet etter løpet. Det er noe som ikke er nødvendig for treningseffekten i seg selv, men det kan være psykologisk motiverende, det kan være godt for selvbilde osv, det å se at man kan strekke seg til det ytterste og litt til osv., så alt kan etter min mening ikke kokes ned til en enkel akse med mer eller mindre bra for hjertet og kroppen, -det handler om så veldig mye mer enn dette.
Ikke minst her-og-nå fokuset. Det er bra å holde på med det man liker, -akkurat nå- , og fremtiden inneholder så mange ukjente jokere og uforutsette begivenheter at vi kan ikke detaljstyre utkommet, livsforløpet og eventuelle diagnoser en måtte få med årene.

Så som et forsøk på et endelig svar på ditt spørsmål om der er noen øvre grense før det sunne blir usunt, så er kanskje svaret at noen absolutter finnes ikke, -ihvertfall ikke i antall kilometer eller timer pr uke, men svaret ligger nok mer i å lære seg å lytte bedre og bedre til hva kropp og psyke forteller deg, for der finner du fasiten.

Håper det var et greit og motiverende svar, ha det bra og stå på!