Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Treg avføring ved cøliaki

Spørsmål

Hei! Jeg ble diagnostisert med cøliaki for noen år siden, men har aldri har hatt typiske symptomer som løs mage etc. Derfor begynte på glutenfri diett først for ca 1 år siden, etter "mas" fra lege/ernæringsfysiolog. Siden jeg startet på dietten har jeg begynt å få hyppigere avføring enn tidligere, men problemet er at det som kommer ut er harde/store klumper som er vanskelige å få ut pga størrelsen. Det verste tilfellet satt jeg i 90 minutter på toaletter med magesmerter, men avførlingen ville ikke ut, kjente bare at det lå en enorm klump like innenfor (tipper ca 8-10 cm i diameter). Som regel går toalettbesøket unna på ca 10 minutter, men det er alltid forbundet med ubehag og litt friskt blod på papiret. Har fått en slags "grop" ved siden av endetarmsåpningen, i tillegg til små hevelser (hemoroider?). Pga fiberfattig, glutenfri kost, spiser jeg fibertabletter ved siden av, men da forverres tilstanden. Prøver å spise mye gulrøtter etc, men har foreløpig ikke hjulpet. Tidligere har jeg aldri hatt problemer med avføringen, selv om jeg som regel kun var på toalettet ca 1 gang pr uke. Noen gode råd???

Kvinne, 34 år

Svar

Hei og takk for spørsmål!

Først og fremst, det er fint og viktig at du har begynt med glutenfritt kosthold. Du er ikke alene om å ikke ha de ”typiske” symptomene, det er faktisk ganske mange som diagnostiseres med cøliaki som ikke har uttalte plager selv om de spiser vanlig kost. I tillegg kan symptomene variere noen kan ha diaré, påfallende trøtthet og kraftløshet, mens andre kan ha treg avføring og luftplager.

Ubehandlet cøliaki reduserer tarmslimhinnens evne til å suge opp ulike næringsstoffer som for eksempel fett, fettløselige vitaminer som vitamin A og D, vitamin B12, kalsium, jern og folat. Man kan få mangelsykdommer på grunn at tap av næringsstoffene nevnt overfor. Mangel på kalsium kan gi beinskjørhet, det kan også mangel på vitamin D. Vitamin A-mangel kan gi redusert nattsyn. Mangel på folat, vitamin B12 og jern kan føre til slapphet og nedsatt yteevne. Langvarig mangel på folat og vitamin B12 kan også gi hukommelsesproblemer eller usikre bevegelser på grunn av nerveskade. Ved et glutenfritt kosthold lar nivåene av disse næringsstoffene seg oftest normalisere. Noen ganger kan man for en periode også ha behov for ekstra tilskudd. Ved mangeltilstander over lengre tid kan skadene bli mer permanente, eksempelvis beinskjørhet.

Selv om man ikke har noen uttalte fysiske symptomer på inntak av gluten anbefales det altså at man spiser glutenfritt når man har cøliaki. Hovedgrunnen til dette er at gluten fra kostholdet bidrar til å opprettholde betennelsen i tarmslimhinnen og da et nedsatt opptak av næringsstoffer – selv om man ikke merker symptomer. Samtidig forebygger man komplikasjoner på lengre sikt.

Symptomene du nå beskriver tolker jeg i første omgang som treg avføring. Avføring en gang i uken som du tidligere har hatt, er ikke så uvanlig. Men harde klumper avføring, når det går lang tid mellom hver gang man har avføring eller pressing uten at det kommer noe samt toalettbesøk som trekker ut i tid på grunn av vanskeligheter med selve tømningen er vanlige tegn på treg avføring. Kostholds- og livsstilsrelatert forstoppelse oppstår gjerne fra en kombinasjon av lite fiber og lite væske i kosten, samt lite fysisk aktivitet, uregelmessige toalettvaner eller utsettelse av toalettbesøk. Som du selv er inne på kan glutenfritt kosthold være fiberfattig og således bidra til treg mage.

Du skriver ikke så mye om hva du spiser, men har som jeg skjønner allerede funnet litt informasjon om kosthold og treg mage siden du nevner at du spiser gulrøtter og andre grønnsaker samt tar fibertabletter. Fiber trekker til seg og binder vann i tykktarmen slik at volumet på avføringen øker og mykgjøres. Det er derfor viktig å spise fiberholdig mat som fullkornsprodukter, grønnsaker og frukt. I ditt tilfelle kan fullkornsprodukter eksempelvis være fullkornsris, havregrøt eller glutenfritt brød tilsatt en fiberkilde som pofiber eller fiberhusk, gjerne basert på glutenfri havre, samt tilsatt fiberholdige frø og spirer som linfrø og loppefrø. Frøene har best effekt dersom de knuses. Fiberet i havre er spesielt gunstig for en god mage-tarmregulering. I tillegg kan inntak av tørket frukt som svisker og aprikoser bidra til at du får mykere avføring.

Du nevner ikke hvordan væskeinntaket ditt er, men det er viktig å ha et økt væskeinntak (gjerne vann) parallelt med det økte inntaket av fiber, helst 1,5 liter eller mer daglig. I tillegg kan et jevnt inntak av syrnede melkeprodukter eller melkesyretabletter ha en positiv innvirkning på fordøyelsen. Vær oppmerksom på at man ofte ikke merker effekt av melkesyrebakterier med én gang, men kanskje etter et par uker med daglig inntak. Du kan eksempelvis bruke Nycopro ”ved treg mage” eller 1 glass Biola/BioQ daglig. Du kan også ha syrnet melk på glutenfri kornblanding laget av havregryn, linfrø og andre frø.

En annen viktig faktor er å spise regelmessig. Det bør ikke gå mer enn 3-4 timer mellom hvert hovedmåltid (frokost, lunsj, middag, kvelds), og ofte kan det være lurt å ha noen litt mindre mellommåltider mellom hovedmåltidene også. Mellommåltidene kan gjerne bestå av frukt og/eller grønnsaker. Måltidene kan gjerne inntas på omtrent samme tidspunkt daglig. Det anbefales også å spise sakte og tygge maten godt. Det høres kanskje banalt ut, men fordøyelsesprosessen starter faktisk i munnen hvor tygging findeler maten og enzymer fra spyttet begynner å fordøye den. Tygging kan bidra til å forkorte passasjetiden maten bruker gjennom mage-tarmkanalen som igjen kan bidra til mer velregulert avføring.

Det finnes også mat som kan virke mer stoppende enn annen mat, for eksempel hvitt brød, kjeks, bananer, puddinger, grøter laget på melk, godt kokt ris/pasta.

Regelmessig fysisk aktivitet er også med på å forebygge treg avføring. Du bør være i aktivitet som gjør at du får opp pulsen litt og blir litt andpusten og varm i minst 30 minutter daglig. Øvelser hvor du beveger og aktiverer mageregionen er spesielt gunstige, som dans, roing osv. Når det gjelder avføringsvaner anbefales det at du lytter til avføringstrang uansett hvor du er og hva du holder på med. Hvis du ikke går på toalettet når du har avføringstrang blir avføringen oftest fastere av å ”ligge å vente”.

Du kan også ha god nytte av naturlige og plantebaserte fibertilskudd som Benefiber eller Vi-siblin. Disse kommer i pulverform og kan blandes i varm/kald drikke eller i mat. Se henholdsvis http://www.novartis.no/produkter/reseptfrie/benefiber.shtml og http://www.meda.no/fileadmin/uploads/Meda_Norway/PDF/produkter/vi-siblin/vi-siblin-brosjyre-problemer-med-magen.pdf. Det finnes også mange andre avføringsmidler, dersom ikke rådene overfor er effektive for deg anbefaler jeg deg å rådføre deg med fastlegen om videre tilnærming til situasjonen.

Når man har treg mage og fast avføring slik du beskriver er det ikke uvanlig at man over tid utvikler hemoroider. Økt pressing ved avføring og langvarig sitting på toalettet er noen faktorer som kan gi hemoroider. Les mer på Norsk Helseinformatikk: http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/hemoroider-2205.html. Det friske blodet som du beskriver kan sannsynligvis både komme fra hemoroidene når du trykker under toalettbesøket, men også av sår-/sprekkdannelse som kan forekomme på grunn av størrelsen på de harde klumpene. Dersom blodet i avføringen vedvarer selv om du har mykere avføring, bør du imidlertid ta opp også dette med fastlegen.

Håper du finner hjelp i noen av rådene her, lykke til!

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-