Testoteronspørsmål

Spørsmål

Trener aktivt med kroppsbygging, og lurer på hvilke kosttilskudd, evt preparater som kan fås lovlig i Norge, som øker testosteronproduksjonen i kroppen?
Dette for å øke styrke, og muskulatur ved trening.

Mann, 31 år

Svar

Hei !

Der er ingen legale midler som har noen sikker, dokumentert virkning når det gjelder det å øke kroppens testoteronproduksjon. Men som du sikkert vet, finnes det en SVÆRT stor mengde ting som selges med påstått slik virkning.
Mitt råd til deg er da å ikke kaste vekk penger og oppmerksomhet på slikt, og heller benytte deg av det man vet med sikkerhet påvirker testoteronet i positiv retning:

Svært intensiv vekttrening med tunge vekter, i økter på max 45 (-60 minutter).
Dette har en svært god og målbar virkning på nivåene av både testoteron og ikke minst veksthormon, som er et svært effektiv hormon når det gjelder muskelbygging.
OVer en time hardtrening, så vil man begynne å produsere stresshormoner som bl.a. cortisol, som bryter ned muskulatur og hindrer muskelbygging.

Nok søvn, minst 8 timer pr natt. Dette for å få utnyttet nattens / søvnens økende virkning på veksthormon.
Det er veldig uheldig for treningseffekten, å slurve med søvnen.

Unngå mye alkohol, dette øker den relative andel av de kvinnelige kjønnshormonene på bekostning av testoteron. Du har kanskje sett at storforbrukere av alkohol har begynnende brystutvikling og svært dårlig utviklet muskulatur.

Forøvrig er kosten alfa og omega for muskelbygging, alt annet av tilskudd m.v. blir som dråper i havet å regne, sammenlignet med viktigheten av riktig og nok kost. Med riktig har trening, kan du gjerne tenke i retning av 2-3 gram protein pr kg kroppsvekt, pr døgn, fordelt på gjerne 6 måltider eller mer.

Lykke til !