Ta kontroll over vekta

Spørsmål

Hei.
Jeg sliter med en ødelagt blære, og venter på operasjon. Men dette påvirker meg i negativ forstand. Lite søvn, slapp og trøtt.
Jeg veier nå 96 kg, og alt ligger rundt magen. (gått opp fra bukse str 52 til 56 på 9 mnd).
Sluttet å røyke i dag, og begynt med tran og multivitamin. Mitt spørsmål er: kan jeg bruke proteinpulver, nutrilett, x ls medikal slankemiddel eller generelt bruke slankemiddel for å gå ned i vekt når jeg går på kolestreol senkende tabletter. Står at jeg må konferere lege ang de produktene.
Hva slags mat bør jeg spise? Er smootie bra? Lavkarbo, er det en god måte å slanke seg på?

Svar

Hei,

Det er flott at du kutter røyken og ønsker å passe vekta – det er en veldig god måte å forebygge utvikling av sykdom og ivareta god helse. Jeg støtter deg helt fullt ut i dette! Du nevner operasjon angående blæreproblematikk – kontroll på vekta og røykeslutt vil sannsynligvis kunne hjelpe deg fram mot denne operasjonen, så det er et godt valg også i så måte. Samtidig tror jeg det er viktig at du ikke raser ned i vekt i denne perioden, men heller går for en kontrollert og moderat vektreduksjon. Med det så mener jeg ved vektreduksjon på omkring 0,5 kg per uke. Hvor lang tid er det til operasjonen din? Det kan være lurt å gå ned i vekt en periode framover nå, for deretter å stabilisere vekta like før operasjonen. Med andre ord, det er viktig å ikke gå mye ned i vekt rett før operasjonen.

Det er mange måter å gå ned i vekt på – alle samme fungerer så lenge man får i seg mindre energi enn man forbrenner. Jeg vil anbefale deg å droppe lavkarbo, proteinpulver, Nutrilett eller slankemidler av ulike slag. Disse kan antakelig trygt brukes sammen med kolesterolsenkende tabletter, men det er mye bedre å velge vanlig mat. Jeg ville helst ha visst litt om kostholdet ditt for å kunne gi gode råd, men i og med at jeg ikke har det så får jeg gi noen mer generelle råd, slik at du kan velge det du synes passer best.

1.Kutt på inntaket av sukker og snacks. Brus, saft og godteri er kilder til sukker som tilfører lite annet enn energi, og kan helt fint droppes. For mange er dette et svært viktig grep for å redusere (og på sikt kontrollere) vekta. Det samme gjelder sjokolade, potetgull, snacks og hurtigmat. Velg vann som tørstedrikk – dette går hånd i hånd med et redusert inntak av brus, saft og annen energiholdig drikke.

2.Spis mer frukt, bær og grønnsaker. Disse inneholder veldig lite energi per vektenhet. Det er omtrent fritt fram i å spise grønnsaker, og du kan helt fint spise veldig mye frukt og bær. Lag gjerne smoothies, hvis du liker det. Frosne bær (og grønnsaker) er akkurat like bra som ferske. Lær deg å lage en god grønnsaksrett til middag. Grønnsaker kan for eksempel være halvparten av matinntaket i løpet av et gjennomsnittlig middagsmåltid.

3.Velg magre meieriprodukter og kjøttprodukter. Dette rådet er særlig ymtet på å redusere kolesterolet i blodet, og vil hjelpe kolesteroltablettene å fungere bedre.

4.Velg grove kornprodukter og fullkornsprodukter, sånn som grovt brød og grove kornblandinger, men kutt på inntaket av raffinerte kornprodukter, sånn som fint brød, vanlig pasta og polert ris. Kutt også på søte bakevarer som inneholder tilsatt fett og sukker, som kaker, kjeks og søte frokostblandinger.

5.Til middagen: erstatt pasta og ris med grønnsaker, bønner, linser og poteter.

6.Velg sunnere hurtigmat: helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/tips-til-hverdagsmaten/sunn-hurtigmat

7.Sitt mindre stille – vær mer i aktivitet. Dette går hånd i hånd med en kostomlegging. Forsøk å oppnå 30-60 minutter med aktivitet om dagen. Du trenger ikke trene på treningssenter for å oppnå effekter, det viktige er å bli svett og varm. Velg aktiviteter som passer for deg: gange, sykling, spinning, stavgang, løping, ballspill, racketidretter, aerobics, roing, styrketrening i sal, svømming, og så videre. Det er mange muligheter! Husk å ta det rolig i begynnelsen.

I tillegg er det lurt å ha kontroll på hva du veier. Jeg anbefaler at du går til anskaffelse av en badevekt, slik at du kan sjekke vekta en gang i uka og se at du beveger deg i riktig retning. Det er unødvendig å måle vekta oftere enn det. Vei deg for eksempel hver søndag, etter dobesøk, før frokost.

Jeg tror ikke du trenger å spise multivitamin-tabletter. Hvis du velger et variert kosthold slik jeg skisserer ovenfor så vil du sannsynligvis få i deg alle de viktige næringsstoffene du trenger. En barneskje tran, derimot, er helt fint – fortsett gjerne med det de fleste dagene i uka (for eksempel på alle hverdager). Lavkarbo trenger du ikke. Det er ingen langsiktig strategi for å oppnå lavere vekt og god helse.

Jeg håper dette hjelper deg litt på vei. Som sagt:
-Velg ut de rådene du føler passer best for deg
-Ha kontroll på at du virkelig beveger deg i riktig retning vektmessig
-Hvis det ikke hjelper, prøv enda flere kostendringer

Lykke til!

Hilsen Jacob