Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Svak ereksjon

Spørsmål

Hei!
Jeg har i løpet av de siste 3 årene fått problemer med potensen. Jeg har ingen problemer med å bli seksuelt opphisset eller å få ereksjon nok til å ha samleie , men blir sjeldent veldig "hard" og det blir alt for ofte en "halveis" ereksjon som gjør at jeg oftere og oftere ikke kommer "i mål" selv.... dermed føles det hele litt "meningsløst".
Dette ble etter hvert så frustrerende at jeg tok mot til meg for å snakke med fastlegen min , han konkluderte nærmest med en gang at dette nok var psykisk , og ga meg resept på cialis. Cialis gjør at jeg får denne "halveis" ereksjonen ennå lettere , men ereksjonen blir ikke noe merkbart hardere... Så vidt jeg vet så feiler det meg ikke noe fysisk , annet enn litt høyt blodtrykk som jeg holder normalt ved hjelp av 4mg Candesartan Krka. Jeg jobber veldig mye , noe som gjør meg tidvis sliten og lei...men som sagt , har ingen problemer med å bli seksuellt tent , og får lett denne "halveis" ereksjonen.
Jeg har hørt/lest at ereksjonsproblemer sjeldent kan forklares psykisk alene , men at det ofte (itilegg) ligger en fysisk årsak bak?
Stemmer dette? og hva slags fysiske årsaker kan det være snakk om?
Ellers kan jeg si at jeg føler meg i grei form , går år mellom hver gang jeg må holde sengen pga sykdom og trener jevnlig , er ikke overvektig (selv om kostholdet skulle vært bedre). Jeg vil også legge til at jeg som regel våkner med morgen ereksjon , men heller ikke da noe hardere enn ved samleie. Det samme gjelder ved onani.
Er det noe her jeg kan gjøre? tester for mulig sykdom? skader som penis kan ha fått (vet ikke hvordan de skaden isåfall skulle ha oppstått...) eller noe annet?
Mvh
Mann 43

Svar

Hei og takk for utfyllende og fint brev. Beklageligvis har jeg ikke fått svart deg før, da jeg har vært borte og det har vært noe galt med nettilgangen på min PC. Du forteller at du sliter med ereksjonen på den måten at den "ramler litt" etter en tid og at morgenereksjon heller ikke er så hard som den har vært tidligere. Nå er det faktisk vanlig at du fleste menn opplever at morgenerkesjon blir mindre tydeligere med årene. Så dette er ikke noe galt. Men du har kontaktet din lege og fått Cialis forteller du. Som du har brukt uten særlig virkning tydligvis. Nå forteller du ikke hvilken styrke Cialis du bruker. Det kan være mange årsaker til svakere ereksjon, både psykisk og fysisk. Det siste kan være forårsaket av diabetes og hjerte/karsykdommer. Så jeg ville i alle fall anbefale deg å ta dette opp med din lege. Du har litt høyt blodtrykk og bruker Cardesartan. Men denne medisinen skulle ikke ha noen egentlig innvirkning på ereksjonen. Men har du brukt denne medisinen like lenge som du har slitt med ereksjonen? I så fall kan det være en tanke å drøfte med din lege og prøve en annen blodtrykksmedisin. Det er klart en sammenheng mellom dårligere ereksjon og stress. Og du sier at du jobber mye. Så her kan være en klar sammenheng. Og ereksjonen blir helt klart påvirket av at når man har sex ligger og tenker "at når må jeg ikke miste ereksjonen" og da helt klart "ramler den". Slik er dessverre dette sentret som styrer ereksjonen fungerende!
Du har ingen problem med din seksuelle lyst, så klart er ditt mannlige testosteronnivå bra nok. Jeg ville anbefale deg å snakke med din lege om Cialis medikasjonen, og sørge for at du får den sterkeste på 20 mg og forsøke det. eller prøve ett av de andre 2 medikamentene som Viagra eller Levitra. Og be legen din teste deg for blodsukker med tanke på at du ikke har diabetes for sikkerhets skyld. Og prøv å stress mindre! Det vil klart hjelpe!.

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-