Stram muskulatur og syk bror

Spørsmål

Jeg er ofte svært stramm i musklaturen i nakke og øverste del av ryggen. I situasjoner med forventning og press puster jeg ikke med magen, jeg blir varm i kinnene, litt svimmel og sår i halsen.

Jeg har menstrasjon som før, men har blødd svært mye de 1o siste årene.

Jeg "fryser" en del innvendig når halve arbeidsdagen er over.Noen ettermiddager klarer jeg ikke å slå av det høye turtallet.

Jeg er gift har 3 barn 13, 16 og 21. Alle bor hjemme.

Jeg trener ca 3 g. pr. uke aerobic og stepp. Jeg er fysisk sterk.
Jeg har kunn en bror som bor I Bergen. Han vet at han skal dø av kreft.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det bedre.

h

Kvinne, 46 år

Svar

Hei!

Man kan tenke seg mange forskjellige forklaringer på plagene dine, og hormonforstyrrelser, stoffskifteforandringer og mangeltilstander er no som legen din kan utrede med blodprøver.

Imidlertid føler jeg meg ganske sikker å at det er en sammenheng mellom hvordan du har det psykisk og nakkeplagene/pusteplagene/frossenheten. Det er bra at du trener kroppen din flere ganger i uka, men det kan tenkes at du også trenger å "trene" psyken din.

Med det mener jeg at det kan være fornuftig å få satt ord på en del av de tankene du har, i forbindelse med din brors alvorlige sykdom, men også for at du skal bli klar over hvordan mentalt stress og bekymringer får muskulaturen til å bli stram og vond og får pusten til å bli anstrengt og overflatisk når du har det vanskelig. Med tre barn hjemme hvor to er tenåringer og en er nesten voksen, innbiller jeg meg også at du ikke alltid kan slappe av i forhold til husarbeid, matlaging, klesvask og oppfølging av barna. Slik er det bare.

Det første trinnet til et bedre liv har du allerede tatt ved å erkjenne at du har et problem og at du ønsker å få det bedre.

Neste steg er å definere problemene. TIl det trenger du en fornuftig samtalepartner. Det kan være en god venn eller en nær slektning, men ofte er det enda bedre med en som er nøytral og som du ikke må forholde deg til i dagliglivet. Det kan være legen din, en psykolog, en familierådgiver. Gjennom samtalr kan du forstå og terapeuten kan kartlegge hvilke mekanismer som slår inn når du får det vanskelig, og du kan lære deg mestringsteknikker for angst, sorg, sinne og utmattettelse.
I tillegg bør du finne ut av hva som er viktig å prioritere fremover, hvilke arbeidsoppgaver du må gjøre, hvilke du kan fordele til mann og barn, og hvilke du kan kutte ut. Å begrense stressmengden er noe av det viktigste vi gjør i dagens kompliserte samfunn.

Kanskje ønsker du å være sammen med broren din? En tur til Bergen kan kanskje være fornuftig? Kanskje trenger du tid for deg selv eller sammen med partneren din? Hva om dere planlegger en høsttur sammen uten barn? Kanskje du trenger å få andre arbeidsoppgaver på jobben eller trappe litt ned i ting du har påtatt deg utover vanlig arbeidstid?

Start med å snakke med legen din. Han/hun kan veilede deg og fortelle deg hvor eller hvordan du skal få hjelp til å kartlegge problemene dine. Personlig synes jeg at det i noen tilfeller er riktig å gi en kort sykemelding for at slitne arbeidstakere kan få hente seg inn litt. Kanskje det er aktuelt for deg?

Samtidig ber du om generelle blodprøer og undersøkelse for å utelukke at det også skulle være noe unormalt slik jeg nevnte innledningsvis.

Lykke til!