Spørsmål om overvekt

Spørsmål

Hei, jeg er en jente på 20 som har et spørsmål angående overvekt.
Jeg veier 80 kg og er 168 høy. Jeg trener to-tre ganger i uken på treningsstudio og har et sunt kosthold (spiser lite og ofte, fem-seks måltider til dagen, kostholdet består av mye frukt og grønt, jeg veldig grov brødmat, lite rødt kjøtt men heller kyllingbryst uten skinn) Det jeg forundrer meg over er at vekta har vært helt stabil de siste to årene. Jeg har i disse to årene hatt perioder der jeg har lagt synlig på meg og tatt synlig av, uten at det har hatt innvirkning på vekt. Jeg har selv digital vekt men har prøvd andres vekter og de viser alltid det samme. Hvordan kan det ha seg at vekten min er så stabil? Jeg gikk på p-piller for tre og et halvt år siden, kan dette være grunnen ? Ellers så har jeg alltid vært litt lubben, men det er bare de siste par årene jeg har hatt en så høg vekt, og det er også bare de siste årene vekta har vært så stabil. Ellers er det kanskje verdt å nevne at jeg tidligere ikke var så betydelig mye slankere, men veide tolv-tretten kilo mindre. Så hva kan grunnen være? Er det noe jeg kan gjøre? Eller bør jeg henge meg mindre opp i hva vekten forteller meg?

Kvinne, 20 år

Svar

Hei !
Det er åpenbart at du er et sunt menneske, med gode vaner hva gjelder kost og trening m.v.
Du har skjønt mange av hovedpoengene med riktig kost; spesielt det med mange og hyppige måltider, og mye frukt og grønt.
Da betyr noen evt få kg for mye, svært lite for helsen.
Du har en Body Mass Index på 28,3, og det er ikke så mye over "idealet" som er 20-25. Helseskadelig blir overvekten først med BMI over 30.

Og når du trener på treningsstudio, har du sikkert velutviklede muskler, som utgjør en god del av vekten din, og derfor blir totalvekt og BMI mindre interessant hos personer som driver den typen trening og har god muskulatur.

For å ta ditt siste spørsmål først; JA ! Jeg synes du skal hive badevekten, og heller bruke "hode, hjerte og øyne" når du vurderer deg selv.
Badevekten er uinteressant, fordi totalvekten kan f.eks. forbli konstant, mens man egentlig har gått opp i muskelmasse og ned i kroppsfett, hvilket er særdeles gunstig, både for helsen og også fra et estetisk synspunkt, vil de fleste mene.

Og økt muskelmasse øker forbrenningen din ganske mye, derfor er vekttrening så bra.

Jeg synes du skal kjenne på om du er fornøyd med kroppen din slik den er nå, sunn og frisk som du åpenbart er, for da må du jo bare fortsette din flotte livsstil, og gi blaffen i antall kg du veier.

Er man imidlertid misfornøyd med kroppen sin, og ønsker mindre fett på kroppen, hvilket er en ærlig sak, så kan man jobbe videre med det.
Men badevekten er ikke et godt redskap i så måte, fordi den måler muskler, vann og fett samtidig, og da blir det som jeg beskrev ovenfor, man kan gå opp i muskelmasse, ned i fett og forbli samme totalvekt, men da har man jo altså slanket vekk fett, hvilket er målet !

Der finnes spesielle vekter som måler kroppsfett og muskler separat, i % eller kg, på en slik kan man måle effektiviteten av treningen og kostholdet sitt. Hvis man slanker vekk muskulatur, hvilket MANGE gjør ved feil trening og feil kost med lite proteiner osv., så får en lavere forbrenning og vil til slutt legge på seg igjen. Det er derfor de fleste slankekurer ikke virker, og man får det som kalles jo-jo-slanking, opp og ned hele tiden.
En vellykket slanking vil være å gå ned i kroppsfett (max 1/2 kg pr uke) og konstant eller økende muskelmasse.

Det vil føre for langt å gå inn på alt dette her, men kort fortalt er det viktig å ha proteiner til ALLE dine 5-6 måltider, og spesielt like etter trening er det helt essensielt med proteiner.

Det er like viktig å øke sin muskelmasse for å øke forbrenningen, derfor skal du trene med få repetisjoner og tunge vekter, ikke trene samme muskelgruppe oftere enn annenhver dag, og holde treningsøktene på under 45-60 minutter, ellers begynner du å produsere stresshormoner i kroppen som f.eks. kortisol, og du begynner å forbrenne muskulatur istedet for å bygge.

Jeg ønsker deg lykke til !