Slanking ved ketose / ultralavkarbo

Spørsmål

Hei. Jeg takker for svar angående ketose. Men det var en ting jeg ikke forsto helt. Kanskje jeg bare må ha budskapet matematisk eller med teskje :-)
Du skriver at ved et for høyt fettinntak (på lavkarbo) går ikke vekten ned. Men kan du se litt på følgende eksempel?
Sett at jeg, med en vekt rundt 100 kg og middels aktivitetsnivå, har et energibehov på 2.700 kcal/dag (kun som eksempel).
Hvis jeg gikk på en (idiotisk) diett hvor jeg kun spiste 500 gram sukker om dagen og ingenting annet - da ville jeg ha et inntak på 2.000 kcal/dag.
Ville dette gi samme vektnedgang som dersom jeg spiser 30 gram karbohydrater, 150 gram fett og 150 gram protein (også 2.000 kcal/dag)?
(Sett helt bort fra andre faktorer hva angår helse - jeg vet godt at et sistnevnte er betydelig bedre for helsen - jeg tenker kun på vektnedgangen).
Jeg trodde man ved et lavkarbokosthold gikk mer ned i vekt enn kalori-inntaket skulle tilsi, på grunn av lavere insulinutskillelse og derav mindre fettlagring. Men jeg skjønner jo at energi verken kan forsvinne eller oppstå (ett sted blir jo energien av) - så jeg blir ikke helt klok på dette.
Kunne du oppklart for meg hvordan dette henger sammen? Er altså verdien av lavkarbokosthold "kun" lavere risiko for diabetes og bedret kolesterol?

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.

Jeg skjønner at du spør, men heldigvis kan jeg glede deg med at dette er mye, mye enklere enn det du legger opp til i ditt spørsmål her.
Du trenger fremfor alt IKKE å tenke på det matematisk eller å regne på kalorier eller teoretisere for mye. Du skal kun følge de rådene jeg gav sist, for det er det som virker, og det er altså følgende, for å starte med å gjenta:

1) Du er i ketose så lite karbohydrater du spiser. Ketostix måler ketoninnholdet i urinen din, ikke ketoninnholdet i kroppen.

2) Det som heter benign kostholdsindusert ketose, altså sterkt karbohydratredusert kost, er en særdeles effektiv slankemetode, både fordi den påvirker kroppens hormonbalanse svært gunstig ved overvekt, og fordi man ikke trenger å være sulten, som man må være om man slanker seg utelukkende ved å redusere på kaloriene. I ketose så gjøres det lett for kroppen å omgjøre kroppsfett til ketonlegemer, som kroppen bruker som alternativ energi, når den ikke får nok karbohydrater. Får vi nok karbohydrater, bruker vi ikke denne forbrenningsmetoden fett-> ketonlegemer. Det er som en hybridbil, som kan velge mellom å gå på bensin eller strøm. Kroppen kan velge å "gå på" kroppsfett istedet for karbohydrater, men den gjør IKKE det så lenge det er karbohydrater (blodsukker nok) i omløp. Derfor styrer vi kroppen over i forbrenning av kroppsfett, ved å spise ultralavkarbo.

3) Forutsetningen for ketose er svært lavt karbohydratinntak. Man trenger ikke å innta mye fett, for å komme i ketose eller for å slanke seg. Det er myte nr 1, og den er feil.

4) Hvis man på et visst kosthold slanker seg, så gjør man ingen endringer, men fortsetter med det. Hvis man ikke slanker seg, slik du opplevde, så må NOE gjøres / endres. Du kan da ikke spise mindre karbohydrater enn det du allerede gjør, og da er det noe annet du må redusere på, og det er kaloriene. De reduserer du mest effektiv ved å redusere på fettinntaket. Proteinntaket skal du jo ikke redusere på heller, for det er med og metter, og det vedlikeholder muskelmassen din, som du ønsker å beholde når du går ned i vekt.

5) Reduserer du fettinntaket og merker at du begynner å gå ned i vekt, så fortsetter du med det opplegget. Går du ikke ned, må du gjøre "noe", og det er å redusere fettinntaket ytterligere.

Å regne på kalorier, veie mat, osv osv, blir man stort sett bare mer "forvirret på et høyere plan" av, slik jeg ser det. Når jeg følger opp og gir folk råd om vektnedgang, omtaler jeg aldri en kalori eller bruker matematikk, for de overnevnte rådene virker.
Du har helt rett i at energi ikke forsvinner. Derfor vil alt fettet du spiser i et "ketosekosthold" bidra til kalorier, og redusere vektnedgangen, og nettopp av den grunn er det lurt å spise mindre fett om man ikke får til ønsket og forventet vektnedgang ved et ketose-slankeopplegg.
Ditt regnestykke med 2000 kcal fra kun sukker, eller fra en blanding av fett, protein og bittelitt sukker ("ketoseopplegg") er matematisk sett korrekt. Det er 2000 kcal i begge regnestykkene. Men kroppen og vektregulering er noe vesentlig mer enn matematikk, ikke minst virker det hormonelle sterkt inn, og sukker gir økte insulinnivåer (som hemmer slanking og forbrenning av kroppsfett) og lite sukker gir lavere insulinnivåer, som letter forbrenning av kroppsfettet. Og lite nok karbohydrater (=ketosekosthold) gjør at "hybridmotoren" i kroppen tvinges til å skifte forbrenningstype og begynner å gå på ketonlegemer som drivstoff, istedet for sukker. Ketonlegemene lages i kroppen av nedbryting av kroppsfett.

Håper dette var oppklarende, men fremfor alt at du velger å ta mitt råd om å gjøre dette enkelt, slik jeg forklarte både forrige gang og nå, for det virker.

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-