Slanking under amming

Spørsmål

Jeg er 32 år og sliter med å gå ned i vekt etter min første fødsel for 6mnd siden. Jeg veier nå 74kg, er 165cm høy(jeg veide 70kg da jeg ble gravid). Jeg ønsker å gå ned minst 6kg, og holde meg der. Jeg ammer fortsatt men syns ikke dette hjelper meg med å få vekta ned lenger. Det blir ikke mye tid til særlig fysisk trening der jeg får svetta ordentlig men jeg går mye turer med barnevogna.
Jeg skulle gjerne hatt forslag til en sunn og god diett som hjelper meg med de overflødige kiloene, og som ikke går ut over melke produksjonen.

Kvinne, 32 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei

Det er mange som sliter med å gå ned i vekt etter en fødsel selv om de ammer. Kroppen bruker faktisk en del energi på å produsere morsmelk i gjennomsnitt 480 kilokalorier (kcal) per dag. Men de fleste legger på seg litt ekstra under svangerskapet, og har derfor energireserver nok til at man ikke trenger å spise noe ekstra under ammingen for å kunne produsere nok, energirik morsmelk. Mange blir imidlertid sultne av å amme, og spiser derfor litt mer enn de egentlig trenger, noe som gjør at det er vanskelig å bli kvitt de overflødige kiloene. Ettersom barnet ditt begynner å spise mer vanlig mat, vil du dessuten produsere mindre melk og dermed forbrenne mindre kalorier.

Det har som du sier også mye å gjøre med at man ofte får mindre tid til fysisk aktivitet, noe som er like viktig som kostholdet når det gjelder å gå ned i vekt. Det er bra at du går mye turer med barnevogna. Du får prøve å finne noen motbakker slik at du får svettet litt! Som du sikkert vet anbefales det at voksne bør være fysisk aktive med moderat og/eller høy intensitet (for eksempel hurtig gange) i minimum 30 minutter hver dag. Dette tilsvarer et energiforbruk på ca 150 kcal eller omtrent en brødskive med margarin og pålegg. Aktiviteten kan gjerne deles inn i kortere perioder i løpet av dagen. Det blir vel forhåpentligvis enklere for deg å være mer aktiv ettersom barnet blir større.

Du har nå en BMI (Body mass index) på 27,2kg/m², så du ligger som du sikkert er klar over litt over ideell BMI som er 20-25. Hvis du går ned 6 kilo kommer du ned på 25. Jeg tror dette er et realistisk mål. Du må imidlertid også være realistisk med hvor lang tid dette vil ta: Du bør ikke gå ned mer enn 0,5-1 kilo i uka. Da er det mer sannsynlig at du går opp igjen i vekt. Du skriver at du ønsker å bli der etter at du har gått ned i vekt, så da bør du ta det sakte, men sikkert.

Energibalansen er helt avgjørende for vekten. Energiinntaket må være lavere enn energiforbruket for å oppnå vektreduksjon. En kvinne på din alder som har et normalt aktivitetsnivå har et gjennomsnittelig energibehov på ca 2190kcal. I tilegg kommer det ekstra behovet til ammingen. Du trenger ikke nødvendigvis telle kalorier, men av og til kan det være nyttig å kikke bakpå en sjokolade eller en pose med potetgull for eksempel, å se at den kanskje gir en fjerdedel av hele dagens energibehov! Uten å gi noe særlig vitaminer og mineraler.

Jeg synes alltid det er vanskelig å gi generelle råd når det gjelder ”en sunn og god diett”, siden en diett ideelt sett bør være individuelt tilpasset. Vi har alle forskjellige vaner og uvaner og liker forskjellige typer mat. Veldig mange har nytte av å skrive en kostdagbok i en ukes tid for å kartlegge hva de egentlig får i seg og hvor man kan kutte ned eller gjøre endringer. Jeg vil anbefale deg at du prøver å ta deg tid til dette, selv om det er litt jobb (spesielt med en baby i huset!).

Jeg anbefaler forøvrig kostholdet som Sosial og Helsedirektoratet, Avdeling for ernæring anbefaler:

-Minst fem porsjoner frukt, bær, salat og grønnsaker hver dag til sammen (en porsjon er en banan, et eple, en appelsin, en gulrot, en halv paprika, et par brokkolibiter...). Bønner og linser er spesielt sunne.
-Kutt nedpå sukker (kjeks, kaker, godteri, saft, brus med sukker, kun ett glass juice per dag)
-Bruk magre kjøtt- og melkeprodukter
-Spis regelmessig og inkluder frokost hver dag
-Velg fiberrike, grove kornprodukter (havregrøt, helkornbrød, rugbrød)
-Og sist, men ikke minst: Begrens porsjonsstørrelsene. Man bør ikke spise for mye selv av sunn mat. Ta kun en middagsporsjon. Spis heller et mellommåltider, gjerne en frukt eller grønnsak.

Det viktigste for melkeproduksjonen er at du drikker mye væske (du merker sikkert at du er mer tørst nå enn før?). Du har også et forhøyet kalsiumbehov når du ammer. Spiser du for lite kalsium, vil det ikke gå utover melken og babyen, men kroppen din, noe som også gjelder andre næringsstoffer som for eksempel jern. Du bør derfor spise så variert som mulig og først og fremst kutte ned på matvarer som gir tomme kalorier, altså mye sukker og fett og lite næringsstoffer (kjeks, kaker, godteri, brus, saft). Drikk gjerne kalsiumholdig drikke som skummet melk, skummet kulturmelk eller beriket soya- eller rismelk. Det er faktisk en del forskning som viser at kalsiumholdig mat og drikke kan ha en slags slankende effekt.

Hvis du trenger mer konkrete råd, oppskrifter og tips, kan jeg anbefale en bok du kan bestille gratis fra Sosial- og helsedirektoratet ”Tips om slanking og god mat”. De har også nettopp kommet ut med en bok for de som vil gå ned i vekt som heter ”Bevar deg vel” som også kan bestilles gratis via http://www.shdir.no/bevar_deg_vel_63853

Lykke til!

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn