Slankeråd

Spørsmål

Har det siste året hatt en vektøkning på 12kg ut av det blå. Dvs at dette har kommet uten endring i kosthold eller mindre trening. Jeg spiser sunt (5 om dagen, grovt brød og lite karbohydrater), drikker 2 l vann hver dag og kan krysse av på "alle" slanketips om trening og kosthold, men disse kiloene vil bare ikke av. Jeg spiser sjeldent snacks og når jeg skal kose meg blir det med vin. Jeg har forsøkt det meste nå; GO123, Nutrilett osv og det skjer ingenting, ikke en kilo engang. Har også trent med personlig trener som jeg skrev matdagbok til og han stilte seg uforstående til manglende vektnedgang. Har også sjekket stoffskifte som er i referanseområdet. Hadde en hormonspiral som jeg fjernet i håp om at hormonene fra den var skylden, men den har vært ute i 6 måneder nå. Jeg trener 3-4 ganger i uken, kombinerer styrke og kondisjon. Min personlige trener lurte på om jeg kanskje fikk i meg for lite kalorier og at jeg gikk på sparebluss og derfor ikke gikk ned. Men jeg tør ikke spise mer i frykt av å gå opp enda mer. Det skal være sagt at jeg ligger innenfor normalvekt BMI messig, men vekten er ikke min trivselvekt og klærne mine passer heller ikke lenger. Hva kan dette skyldes? Bør dette utredes nærmere ift andre hormoner? Jeg bruker ingen medisiner og har heller ingen andre plager enn at vekten går oppover uten at jeg kan gjøre noe med det...

Kvinne, 31 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.

Siden du ikke er overvektig, er der ingen mistanke om hormonelle forstyrrelser eller annen årsak til overvekt. Jeg ser derfor ikke noe utredningsbehov her.

Kanskje kroppen din rett og slett er uenig med deg, eller omvendt?
Du er en voksen kvinne, og ikke en jente på 16, og uten at jeg skal påstå noe, så ser man ikke så sjeldent at voksne kvinner har tanker eller ønsker om at kroppen skal se ut som en 16-årings, hvilket er fysiologisk unaturlig for en voksne kvinne, og derfor vil det ofte være vanskelig å få vekten ned på det nivået. Hvis det er slik, må man kanskje stikke fingeren i jorda og spørre seg litt om målsetninger og motivasjon.

Dette vet jeg ikke noe om for ditt vedkommende, jeg ville bare nevne det.
Du er altså normalvektig, men vil gjerne gå noe ned i vekt. Da er vi ute av mitt arbeids- og kompetanseområde som lege, og over i ting som har med utseende, trivsel osv å gjøre.

Jeg vil jo ikke direkte anbefale vektnedgang hos en normalvektig, men har man "noe å gå på" i forhold til å holde seg innenfor normal BMI (20-25) så er det jo er fritt valg å regulere vekten noe ned.

Da ser jeg nok ingen annen løsning for deg enn å konkludere med at opplegget du har idag ikke virker, og følgelig må endres. Det er første bud.

I tillegg til at det handler om riktig sammensatt mat, dvs unngå sukker og raske karbohydrater, så handler det også selvfølgelig om det "gode gamle regnestykket" om at forbruket må være større enn inntaket, for å gå ned i vekt.

Dersom du kun trener på treningsstudio (jeg spør siden du nevner personlig trener)(Hvilket er kjempebra, selvfølgelig) så bør du vurdere å legge inn noe løping eller sykling, som er store kaloriforbrennere. Du bør da trene i pulssone 1, dvs at du såvidt er anpusten og godt kan føre en samtale hele veien. Det gir maksimal fettforbrenning, fordi det er ren aerob trening.
Du bør også unngå mat noen timer før trening, helst være sulten, og ideelt er det å trene denne type trening på tom mage om morgenen, hvis målet er vektnedgang. Det er fordi når vi våkner etter en natt, så har vi eller lavt blodsukker, og glykogenreservene i kroppen er også noe reduserte, og da vil kroppen lettere bruke energi fra fettlagrene i kroppen, altså det vi kaller slanking.

Prøv også å se på kosten din i et kritisk lys, og se etter forbedringspotensialer, istedet for å se på alt det positive du faktisk gjør (hvilket er det man vanligvis anbefaler at folk har fokus på!)
Å skrive kostdagbok i et par uker kan være nyttig og en "eye-opener", så det kan du vurdere.

Men som sagt så kan det være at dette blir vanskelig, hvis fysiologien i kroppen din "vil noe annet" enn det du vil i forhold til utseendemessige ønsker og vurderinger. Kanskje dere finner et kompromiss? :)

Husk også at det IKKE er slik at "jo tynnere jo penere", og "jo slankere jo sunnere". Slik er det jo absolutt ikke!
Mange kvinner har et for selvkritisk og urealistisk syn på hele den problemstillingen der, uten at jeg skal si noe som helst om at det gjelder deg. Men det er noe som alle bør ha med seg i vurderinger av ønsket kroppsvekt osv.

Håper du finner noe av nytte i svaret. Ha det bra.

LES OGSÅ: 10 råd for å gå ned i vekt

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-