Skal ned i vekt i sommer. Råd?

Spørsmål

Hei, jeg skal i sommer gå ned i vekt og tenkte som første steg å kutte ut ren juice og sukkerholdige drikker som cola og solo og vin. Jeg elsker vannmelonjuice, kokosnøttvann eller rent vann bl med sitron på flaske (tilsvarer 8 sitroner). Hvilke av disse tre drikkene er best i forhold til å gå ned i vekt og helsemessig? Er det for mye fruktsukker i vannmelon, eller for mye fett i rent kokosnøttvann, eller kan det være skadelig med stoffer fra plastflasken med sitron, og for mange kalorier i forhold til tilsvarende 8 sitrioner (kanskje dele den opp i 4 per liter)? Er ikke så glad i å presse sitron selv, eller drikke bare rent vann. Også hvor mye bør jeg egentlig veie når jeg er en mann på 50 , 1,86 høy? Veier nå ca 98 kilo og har litt mage. Er det farlig å spise ca 500 kalorier per dag over to måneder?

Svar

Hei, og gratulerer med godt initiativ for å gå ned i vekt.

En mann på 1,86 bør ideelt ligge mellom 69 og 87 kilo. Under 69 blir du undervektig, potensielt helseskadelig. Så du har egentlig ikke store oppgaven foran deg, det handler kun om å gå ned fra 98 til 87 kilo, altså 11 kilo.
11 kilo kroppsfett utgjør 11 x 9000 kcal = 99.000 kcal ("kalorier")
Du må altså forbruke 99.000 flere kalorier enn det du inntar, over en viss tidsperiode, for å gå ned disse elleve kiloene, rent matematisk sett.

Du nevner så dette med å innta kun 500 kalorier pr dag i et par måneder, og spør om det er farlig. Det er det absolutt ikke, for når du inntar færre kalorier enn kroppen din trenger, så henter kroppen det den trenger av energi, ved å forbrenne kroppsfett. Det er jo derfor vi har kroppsfett som "reserve-energi", i tilfelle vi ikke får nok mat. Det er naturens "backup-plan".

Hvis du f.eks. med noe fysisk aktivitet har et kaloribehov på 3000 kalorier om dagen, og inntar kun 500, så er du 2500 kalorier i manko hver dag. Ett gram kroppsfett gir ni kalorier, når du forbrenner det.
2500 kalorier : 9 kalorier / gram fett = 278 gram fett.

Med andre ord så vil det å innta 2500 kalorier "for lite" hver dag, gi et estimert vekttap på 278 gram fett, rent matematisk.
Regner vi annerledes på det, så kan vi se hvor mange dager du vil trenge for å gå ned elleve kilo kroppsfett, jfr over.
11 kilo kroppsfett tilsvarer 99.000 kalorier.
Hvis du er 2500 kalorier "i underskudd" hver dag, ved å bare innta 500 kalorier, så blir regnestykket:
99.000 : 2500 = cirka 40 dager.

Men:
Du må spise, spesielt proteinholdig mat, og du må trene. For ellers slanker du vekk muskler også, og det er ikke slanking. Det er å redusere forbrenningen. Mer muskler = høyere forbrenning, mindre muskler = lavere forbrenning. Slanker du vekk muskler ved å bare drikke vann og ikke spise protein og drikke, så mister du så mye muskler at du med stor sannsynlighet vil gå opp igjen i vekt etterpå, pga redusert forbrenning. Ved "nær-faste" og ikke nok protein og trening "omgjør du en tung motorsykkel til en moped", -dvs du får en "kroppsmotor" som bruker langt mindre, og det ønsker du ikke.

Det er et svært godt utgangspunkt å kutte sukkerholdige drikker og sukkerholdig mat. Flott at du har skjønt at juice har ofte mer sukker enn brus!

Vannmelonjuice inneholder masse sukker, så det er IKKE noe du bør drikke om du ønsker å gå ned i vekt. Iflg tabeller jeg har sett, er det henimot 80 gram sukker i en liter! Det nærmer seg brus. Sjekk på varedeklarasjonen på den typen du drikker, så får du eksakte tall. Men uansett tall så er ikke vannmelonjuice noe du bør drikke om du ønsker å redusere vekt og sukkerinntak.

Kokosnøttvann har 25gram sukker pr liter, følgelig heller ingen slankedrikk. Det er imidlertid tall for naturell kokosnøttvann rett fra nøtta. Sjekk typen du bruker, varedeklarasjonen, så ser du karbohydrat / sukkerinnholdet der. Men det er ingen slankedrikk, uansett.

En sitron inneholder kun 17 kalorier og halvannet gram sukker. Så vann med sitron kan du trygt bruke. Men siden du ikke presser sitronen selv, men kjøper et ferdigprodukt, må du for enhver pris lese innholdsfortegnelsen på den også. Det er utrolig mange produkter som produsenten putter sukker i, for å øke salget, så være obs.

Dette med "skadelige stoffer fra plastflasken" kan du se bort fra, jfr ditt spørsmål.

Konklusjon:
Drikk gjerne sitronvann, men du må spise for å ikke miste muskelmasse og få lavere forbrenning. Spis nær ubegrenset av rent kjøtt, rent fisk, egg, skalldyr, og så mye du vil av alt av grønnsaker eksl. rotfrukter.

Håper svaret er til nytte. Lykke til!