Ryggstivhet og nakkesmerter fra babybæring 66678

Spørsmål

Jeg har problemer med stivhet i øvre del av rygg, mest fra nedre del av skulderbladene og oppover mot nakken. Spesielt øm og stiv er jeg i området mellom skulderleddene. Nakken merker jeg ikke så mye stivhet i. stivheten fører til hodepine og noen ganger så sterk hodepine at jeg kaster opp (mulig migrene), men det er sjelden. Jeg har slitt med dette problemet i ca to år, og det har vært litt på og av. Etter at jeg ble gravid og fødte barn forverret problemet seg. Babyen min er nå 5mnd og jeg klarer ikke å unngå å bære en del på henne. Har sluttet å bruke bæresele da jeg følte jeg ble ekstra stiv i musklene av dette. Jeg har trent jevnlig i ca 3mnd nå, trappet sakte opp, og trener nå ca en time tre ganger i uka. Trener både styrke og kondisjon og er nøye med å trene den øvre ryggen med vekter og strikk. Jeg får hjelp av personlig trener. Jeg går tur med barnevogn ca 3 timer hver uke. Får ikke gått så mye uten da jeg er alenemor. Men jeg prøver å gå uten vogn når jeg har barnefri. Jeg har ikke vært flink til å tøye etter trening før i det siste. Men har skjønt nå hvor viktig det er. Jeg synes trening og tøying gir god effekt, samt å ta et varmt bad og legge varmeomslag over skuldrene. Men stivheten kommer alltid tilbake og forverrer seg fort dersom jeg ikke trener og tøyer. Er litt bekymret for om jeg ikke kan bli kvitt dette problemet? Kan det være noe galt med muskulaturen? Bør jeg være bekymret? Hva mer kan jeg gjøre for å få bort stivheten? Jeg vil helst unngå å gå til behandling fast pga at jeg er alenemor. Jeg får ikke barnepass så ofte så det er utfordrende å komme seg til behandling. Jeg trener på sats fordi der har de barnepass, og jeg trener hjemme når babyen sover. Hvordan kan jeg best lindre området helt øverst på ryggen som blir ekstra stivt, mellom Skulderleddene? Er det noe tøying som hjelper der? Jeg har et massasjeapparat som jeg legger over skuldrene som "dunker"hardt på området, men jeg synes at jeg blir ekstra stiv i musklene når jeg har brukt det.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei, du!
Plagene dine har altså begynt før du fikk barn. Du sier ikke noe om hvorvidt du tidligere har kontaktet lege/ fysioterapeut eller annet helsepersonell.
Det hadde også vært interessant å vite hvorvidt du ser noen sammenheng med yrkesmessige forhold s.s.ensidige belastninger, langvarige økter foran PC´n og monotont rutinearbeid. Ikke sjelden kan plager, som de du har, være jobbrelaterte.

PC-arbeid gir gjerne langvarig sitting og spenninger i muskulatur. Slikt arbeid gir også lite stillingsvariasjon i leddene i ryggsøylen. Stivhetsfornemmelsen kan altså også stamme fra ledd i brystvirvelsøylen. Da snakker vi om en "blanding" av ledd- og muskulære forhold.

Hodepinen du nevner kan nettopp skyldes slike forhold; høy spenning i de små musklene øverst i nakken kan lett føre til hodepine og gi kvalme om det blir vondt nok.
Om disse spenningene blokkerer noe av bevegeligheten mellom virvler i nakke- og brystryggen, blir dette forholdet lett en del av en "vond sirkel" hvor ledd og muskler bidrar til ubehag og smertetilstander. Tøyningene dine bryter eller reduserer den "vonde sirkelen" for en stund, - før du må gjenta denne delen av treningsregimet ditt. Det egent

Å bære et lite barn blir fort nok tungt nok; og etter som du i stor grad må gjøre dette alene, snakker vi om tungt arbeid med særlig belastning på hender/armer/skulder og muskler og ledd mellom skulderbladene. Det er viktig at disse bæreinnretningene har brede stropper m/ polstring; du kan med fordel bruke en modell som har et godt hoftebelte hvor barnets tyngde også fordeles på dette. Det gir bedre avlastning av skuldrene. Går du inn på www.hipseat hippychick, finner du en fin oversikt på en rekke modeller.

Det er viktig at du fortsetter med treningen din. Jeg vil også råde deg til en samtale med fastlegen din vedr. stivhetsfornemmelsen du har i ryggen. Hvorvidt den faktisk er spesielt stiv, bør undersøkes. Noen ganger kan det bl.a. innebære henvisning til en røntgen- eller MR-undersøkelse.

Alternativt kan du uten videre kontakte en kiropraktor eller en spesialist i manuell terapi (gule sider) for en tilsvarende undersøkelse. Ikke sjelden har et par-tre behandlinger hos disse faggruppene god effekt når stivheten skyldes montont arbeid eller låste arbeidsstillinger. Du vil også få hjelp til spesifikke tøyningsøvelser du tar med i "programmet" ditt og benytter til hverdags.
Og det massasjeapparatet kan du legge bort så lenge, synes jeg. Det synes som det bare bidrar til økte muskelspenninger.

Lykke til!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-