Proteinbehov ved slanking

Spørsmål

Hei, jeg skal begynne å slanke meg (önsker å gå ned 30 kilo) og lurer på hvor mye protein jeg behöver per dag. Jeg har lest 0,8 gram per kilo kroppsvekt. Jeg veier 90 kilo. Skal jeg da spise 0,8x 90=72 gram? Er det virkelig så att jo mer overvektig man er jo mer protein behöver man? Så en person som veier 300 kilo behöver hele 240 gram protein? Jeg har alltid tenkt at man skal ta idealvekt x 0,8 for ikke å få i seg for mye. 1. Skal jeg ta 0,8 x idealvekt eller 0,8 x overvektstilstandet? 2. Hvorfor skal man spise så mye ekstra protein sånn at man gir näring til fettcellene? 3. Behöver fettceller protein? Mann, 33 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei og takk for spørsmålet!

Du har rett i at gjennomsnittsbehovet til en frisk, voksen person ligger på omkring 0,8 gram protein per kg. Det er imidertid slik at man regner 75% av dette tallet for de som har en kroppsmasseindeks (KMI eller kg/m²) over 30 og 65% for de med en KMI over 40. Du skriver ikke noe om hvor høy du er, men hvis du for eksempel er 1,75 meter høy, har du en KMI på 29 og trenger ikke justere for høy BMI. 72 gram er ikke for mye for en mann på din alder som veier 90 kg.

Behov for protein er også relatert til energiinntak (altså kalorier eller kcal). Det anbefales at proteininntaket er 10-20 % av energibehov. Energibehov er selvsagt avhengig av aktivitetsnivå, men hvis vi tar utgangspunkt i 2000 kcal, er 15% energiprosent 75 g protein.

Som du vet har proteiner mange viktige funksjoner i kroppen både som enzymer, hormoner, transportmolekyler, immunceller og struktur av muskler, hud, ben og indre organer. Selv om proteiner også har en rolle i fettceller, er det ikke slik at mye protein lager nye fettceller.

Når du skal gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser. Det er fire næringsstoffer som gir energi: Fett, karbohydrater, protein og alkohol. Fett gir 9 kcal per gram, karbohydrater og protein gir 4 kcal og alkohol gir 7 kcal. Kroppen foretrekker fett og karbohydrater som energikilde. Siden protein har så mange andre helt nødvendige oppgaver i kroppen, bruker den helst ikke protein som energikilde. Dette er en av grunnene til at det er ekstra viktig med nok protein når man skal slanke seg. Til tross for at protein altså inneholder under halvparten av kaloriene i forhold til fett, er det slik at proteinholdig mat metter mer, slik at man gjerne spiser mindre. Velg derfor magre, men proteinrike matvarer til hvert måltid: Bønner, linser, Quorn, soyaprodukter, magre melkeprodukter som kesam, Cottage cheese, lettyoghurt, kokt egg, skalldyr, magert kjøtt og fisk. Hvis du ikke får i deg nok protein, vil kroppen bryte ned muskelprotein for å få tak i aminosyrer som er byggestenene til protein. Som du sikkert er klar over, forbrenner muskelmasse mer enn fett. Det er derfor et viktig poeng når man skal slanke seg, å bevare musklene ved å trene styrke og få i seg nok protein.

Det er altså først og fremst energiinntaket og bevaring av muskelmasse som er avgjørende når man skal slanke seg. Det er mulig å overdosere på protein og dermed gi næring til fettcellene, men teoretisk sett på man få i seg 500 g protein for å få i seg 2000 kcal, og det er nærmest umulig (og ikke minst farlig for nyrene!).

Håper dette var litt oppklarende. Lykke til med slankingen!

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn