Plantar fascitt

Spørsmål

Hei!

Gjelder vond fot/hæl, høyre.

(Mann, 34 år. Godt trent. Godt vant med langdistanseløping. Lav BMI. Ingen annen sykdom eller medisinbruk)

Skadet meg da jeg under utenlandsferie løp barbent på stranden i mars-2011. Løp fire ganger i løpet av 10 dager, 30 - 45 minutters varighet. Har liten erfaring med barfotløping, og på den siste løpeturen ble det helt feil. Jeg var stiv i anklene etter de tidligere turene og landet hardt på hælene. Jeg var dum og ignorerte kroppens signaler. Få timer etter verket høyre fot og hadde fått en lett hevelse. Ingen rødhet eller ytre skade. Hadde vondt for å belaste foten de neste to ukene, så gradvis bedre. Avlastet foten ved å unngå belastende trening. Gikk til og fra jobb, men haltet litt.

Oppsøkte fastlegen min i slutten av mars. Foten var da fri for hevelse, men palpasjonsøm ved hæl. Særlig stiv og litt vond om morgenene. Fikk en ukes Voltaren-kur uten særlig effekt. Ble henvist til MR med spørsmål om plantarfascitt eller hælspore.

19.04.2011 - Svar MR høyre ankel/hæl:
Det er et smalt væskesjikt i underkant av plantarfascien ved festet til calcaneus, som strekker seg noe baktil for plantarfascien. Forandringene er ikke helt typiske for plantarfascitt, og selve plantarfascien er upåfallende. Irritasjon av den plantare fettpute? Intet å bemerke forøvrig ved ankel eller hælregion.
R: Irritasjonstilstand i underkant av calcaneus, konferer tekst.

Forsøkte i juni å løpe litt igjen, men merket forverring etter en løpetur på ca 8 km. Ble da mer stiv og øm i foten.

Idag er ikke symptomene store, men særlig om morgenene føles foten/hælen stiv og øm. Utover dagen går det seg noe til, med litt verkende smerter av og til. Unngår løping. Ellers normal aktivitet. Bruker nå avlastende hælputer i skoene. Jeg forsøker å være tålmodig, samtidig er jeg engstelig og litt nedfor for at foten ikke skal bli som før og jeg kunne gjenoppta løpetreningen.

? Vil foten bli bra.
? Hva kan jeg gjøre.
? Må jeg avlaste mer.

Mann, 34 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei!

Plantar fascitt er en plagsom og smertefull lidelse som reduserer funksjonsnivået, spesielt i ditt tilfelle som høres ut som en aktiv løper. Lidelsen begynner ofte gradvis uten at pasienten kan erindre noe spesielt traume, men man ser det også i etterkant av plutselig endring i treningsaktivitet, skotøy eller underlag. Og dette passer jo svært godt med det du selv har erfart. Plagene er mest uttalte under hælen, hvor den stramme seneplaten som kalles plantar fascien har sitt utspring. I tillegg kan de stråle frem under fotbladet, og er oftest verst om morgenen.

Som du sikkert ser, er det mye ved din historie som gir mistanke om plantar fascitt, og jeg støtter således fastlegens vurdering av dette. Selv om MR-svaret kan gi grunn til tvil, er det som jeg alltid sier ikke MR-svaret som gir grunnlag for diagnose og behandling, men pasientens opplysninger sammen med en grundig undersøkelse.

Vil foten bli bra?

De fleste tilfeller blir bra av seg selv, men det kan ta opp mot 36 måneder.

Hva kan jeg gjøre?

Du bruker allerede hælinnlegg i skoen. Tanken er her at å løfte hælen, skal det ta vekk litt av draget i plantarfascien når den smertefulle foten befinner seg i standfasen. Denne hælputen kan med fordel også ha en utsparing akkurat for det mest smertefulle punktet. I tillegg vil jeg alltid anbefale strekkeøvelser som det viktigste tiltaket. Dette kan du utføre ved å stå i en trapp med forfoten og la bakfoten senkes ned. Disse strekkeøvelsene bør foretas i 12 uker minimum. Du kan også prøve litt massasje ved å rulle fotbladet din over en tennisball. Det er knyttet litt interesse til såkalt trykkbølgebehandling, selv om jeg personlig ikke har sett gode resultat av dette, kan du ha det i bakhodet. Til sist kan det være greit at du og fastlegen for ordens skyld tar et sett blodprøver for å utelukke visse former for revmatisme. Det siste er svært lite sannsynlig ut fra din historie. Operativ behandling er ikke aktuelt før denne behandlingen ikke har hjulpet deg, men da må du vurderes av spesialist i ortopedisk kirurg.

Må jeg avlaste mer?

Du bør avlaste så mye at det ikke oppleves smerter. Smertene er et symptom på overbelastning og bør respekteres. Gradvis retur til ønsket aktivitet blir viktig.

Lykke til i det videre!

Har du spørsmål om ORTOPEDI?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Gard Kristian Anderssen ORTOPEDI
Pris fra 259,-