Overvekt og stress, sammenhenger?

Spørsmål

Hei!
Jeg er ei jente på 25 år som sliter en god del med motivasjon når det kommer til vektnedgang. For et års tid tilbake slet jeg mye med å føle meg tappet for energi, dro til lege og fikk påvist veldig høye kortisolnivåer. Det ble ikke gjort noe mer med. I løpet av 2/3 års tid har jeg gått opp 15 kg. Prøver å spise forholdsvis sunt og trene jevnlig. Har prøvd mange ulike dietter, men vekten går kun opp. Og uansett om jeg spiser sunt og trener, eller spiser dårlig og lar være å trene er jeg sliten/trøtt og vekten øker. Kan dette ha en sammenheng med de høye kortisolnivåene? Jeg har en stressende jobb, og sliter en del med angst. Men aldri tenkt at dette kan ha noe innvirkning på vekten. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre? Finnes det medisiner? Og kan det være mulig at jeg har lavt stoffskifte uten at legene nødvendigvis har funnet ut av det? På forhånd takk for svar.

Svar

Hei.

Kortisol er et stresshormon, og stress gir økt tendens til fettlagring og bremser vektnedgang.
Så det kan være en medvirkende faktor til din overvekt.

Men det kan umulig være hele forklaringen, for energi er energi, og matematikken i dette kommer en ikke forbi:

En kilo kroppsfett utgjør 9000 kcal. Vi må med andre ord spise 9000 kalorier mer enn vi bruker over en tid, for å legge på oss en kilo fett. En eller ti kilo ekstra ett på kroppen kan ikke oppstå uten at disse ekstra kaloriene utover forbruket vårt, er puttet inn via munnen.
9000 kalorier får vi ved å spise ett kilo fett, eller via 2,25 kg karbohydrater og sukker, idet sukker / karbohydrater gir 4000 kalorier pr kilo.

15 kg vektoppgang slik du nå har opplevd, er 15 x 9000 kalorier = 135.000 kalorier mer inntatt enn brukt. Skal du gå ned disse 15 kiloene igjen, må du over en tid spise 135.000 kalorier mindre enn det kroppen din trenger.
Hvis du f.eks. spiser 1350 kalorier mindre hver dag enn det du trenger, dvs en hard slankekur, så vil du bruke 100 dager på å forbrenne disse 15 kiloene. Og spiser du 450 kalorier mindre hver dag, enn det du trenger, så vil du bruke 300 dager på å gå ned femten kilo.

Din angst og stress kan medvirke hormonelt i dette bildet, men du kan ikke slanke deg ved å bruke medisiner mot stress og angst. Avspenningsteknikker osv er imidlertid uansett å anbefale, og det kan hjelpe deg til å få vektnedgangen til lettere, og det er jo nyttig i seg selv, fremfor alt.

Dersom du har tatt blodprøver mhp lavt stoffskifte, og disse er normale, så har du ikke lavt stoffskifte. Det går ikke an å ha lavt stoffskifte uten at det vises på blodprøvene. Jeg vet jo ikke om du har tatt disse, så spør saktens legen din om dette. En annen ting er imidlertid at lavt stoffskifte aldri er årsaken til en stor vektoppgang, slik mange tror. Det er en utbredt myte. Det kan gi en lang rekke symptomer og plager, men forårsaker vanligvis ikke annet enn en helt beskjeden vektoppgang på noen få kilo.

Mitt konkrete forslag til deg er å spise litt mindre hver dag enn det du har gjort til nå, og holde på med dette over lang tid. Merker du at vekten da snur og begynner å gå nedover, så er du på rett spor og fortsetter med samme opplegg. Går den ikke nedover, må du spise enda litt mindre, samt bevege deg mer. Akkurat dette kommer du ikke utenom, uansett alle andre faktorer.

Unngå også sukker og raske karbohydrater, og la ditt kosthold bestå av mest mulig grønnsaker og rent kjøtt / fisk / egg / skalldyr, og minst mulig bakevarer og melprodukter, pasta, poteter og ris, og sky sukker som pesten. Les innholdsfortegnelser på maten.

Håper svaret er til nytte. Lykke til!