Overvekt og hyperlipidemi

Spørsmål

Jeg har tatt blodprøver hos fastlegen, og fikk brev fra han i dag som gjorde meg meget urolig. Han skriver som følger:

"Blodprøvene viser at kolesterolet ditt er svært høyt 8.6. Likeledes er truglyceridene dine meget høye 9.3 (denne verdien bør være under 3). Dette representerer risikofaktorer for senere hjerte og karsykdommer."

Videre ber han meg komme på legetime om ca. 3 måneder...

Jeg sjekket blodtrykket mitt hos han når jeg var der sist, for ca. 1 måned siden, og det var akkurat under grensa til hva som var normalt (altså: det var OK).

Jeg har slitt med overvekt hele livet, og har vært oppe i ca. 180 kg på det meste. Har slanket meg ned ca. 40kg i løpet av de siste par årene, men har stått stand-by nå i ca. 1/2 år.

Går til psykiatrisk behandling pga depresjon, angst og en del andre "småting". Får god hjelp der, men bruker likevel maten som trøst. Jeg spiser nesten bare usunn mat, dessverre, men samtidig så har jeg erfart at når jeg spiser det som blir karakterisert som sunn mat (grovt brød, melk, grønnsaker, o.l.), så går jeg opp i vekt?!

Jeg er ikke flink å trimme, men de fleste helsepersonell mener jeg er i forholdsvis god fysisk form i forhold til min vekt. Jeg er sterk, og kjapp - men depresjonen gjør meg LAT.

Jeg har prøvd å bruke Reductil og Xenical for noen år siden. Xenicalen hjalp ikke for meg, men det gjorde derimot Reductilen. Nå vil imidlertid ikke den nye fastlegen min skrive ut Reductil til meg, da den visstnok er under "overvåkning"...

Jeg er så utrolig fortvilet... og REDD... Hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt, og få senket kolesterolet og truglyceridene? Vær så snill og ikke bare skriv "spis sunt og trim mer", for jeg trenger noe mer konkret å forholde meg til. Hva ER sunt for meg, når grønnsaker og alt det normalt sunne bare fører til at jeg går opp i vekt? Er det noe jeg gjør galt? Sikkert mye, men kan dere hjelpe meg for det?

En ting til... jeg misbruker en del medisiner (somadril og pinex forte), og det er legen klar over - det er noe av det jeg får hjelp til innenfor psykiatrien... men jeg bare lurer på om DET kan ha noen sammenheng med de forhøyede verdiene det er snakk om?

Håper på et ORDENTLIG og grundig svar...

Relevante sykdommer/medisiner: Overvektig (175cm - 144kg). Psykiske problemer (depresjon). Medisiner: somadril, pinex forte, fontex, vival, vallergan, stilnoct.

Kvinne, 26 år

Svar

Kjære deg,

Jeg skjønner at du ble urolig og redd av brevet fra fastlegen din. Det at du skriver hit for å be om råd forteller meg at du allerede er i gang og er motivert til å få endret livsstilen din i en positiv retning – kjempebra! Det er en rekke ting som du selv kan gjøre for å ta tak i dette problemet.

For å begynne med det som er bra: Det er flott at blodtrykket ditt er normalt, da dette er gunstig for hjertet og blodårene dine. Det at du har gått ned i vekt fra 180 kg til 144 kg har du også god grunn til å være stolt av. Du sier at vekten har holdt seg stabil nå i ½ år, og det er vanlig at man når et slikt ”platå” under en slankeprosess. Det er allikevel tydelig at det går den rette veien. Flott!
Når det gjelder de psykiske problemene dine er det også veldig positivt at du får god hjelp for dette. Du sier at du bruker maten som trøst, og da er det jo desto viktigere for deg – med tanke på vektproblemene dine – at du får god og kyndig behandling for dette.

Når jeg ser på blodprøvene dine, så forteller de meg at du har en tilstand som kalles ”hyperlipidemi” Med dette menes høye verdier av fettstoffene kolesterol og triglyserider i blodet. Kolesterol kan måles både som totalkolesterol, HDL-kolesterol (det ”gode” kolesterolet) og LDL-kolesterol (det ”dårlige” kolesterolet). HDL-kolesterol beskytter mot hjerte-karsykdom, mens LDL-kolesterol derimot er vist å ha en ugunstig virkning på hjerte og blodårer. For å vurdere kolesterolverdiene dine skulle jeg visst verdien din for HDL-kolesterolet. Denne bør utgjøre minst 25% av det totale kolesterolet (dvs. mer enn 2,15 for deg) – da har du det som kalles en ”god” kolesterolprofil.
Når det gjelder ønskelig nivå av totalkolesterol og triglyserider er dette henholdsvis ɝ og ɚ. Av dette kan du altså se at du ligger en god del over disse verdiene. Jeg regner med du har fått beskjed av legen din om å være fastende i minimum 12 timer før du tok disse prøvene, da dette er svært viktig for å få riktige tall.
Når man vurderer betydningen disse blodprøvene, er det viktig å se de i sammenheng med helsetilstand og risikoprofil for øvrig. For eksempel er det farligere med høyt kolesterol hvis man i tillegg røyker, ikke trener, er overvektig eller har/har hatt hjerte-karsykdom selv eller i nær familie.

Angående vekten din, så bruker man et mål som kalles kroppsmasseindeks (= Body Mass Index eller BMI) for å vurdere om en person har et vektproblem. Dette er et mål for å kunne vurdere total kroppsmasse i forhold til høyden, og regnes ut etter formelen BMI = vekt (kg) /høyde (m)2. BMI på 20-25 er definert som normal vekt. Ut i fra denne formelen har du en BMI-verdi på 47, og er dermed overvektig.

Du ønsker noen råd for å gå ned i vekt, og senke kolesterolet og triglyseridene. Generelt er det slik at all behandling av høye fettstoffer i blodet og overvekt starter med kostomlegging og mosjon. Neste trinn i behandlingen er eventuelt bruk av fettstoffsenkende medikamenter.

1. KOST
Kostråd ved overvekt og forhøyede fettstoffer i blodet bygger i hovedsak på å redusere inntaket av mettet (”hardt”) fett og ”raske” karbohydrater i maten, til fordel for økt inntak av umettet (”flytende”) fett, proteiner og ”langsomme” karbohydrater.
De viktigste kildene til mettet fett i kosten er kjøttprodukter (pølser, kjøttkaker, kjøttdeig o.l.), fete sauser, margarin, fete melkeprodukter (helmelk, kremfløte, rømme, fete oster med ᡌ% fett), kake, sjokolade og snacks (potetgull o.l.). Dette er matvarer som du bør unngå i størst mulig grad.
Når det gjelder ”raske” karbohydrater menes dette karbohydrater som får blodsukkeret til å stige raskt. Slike raske karbohydrater finnes i mat med høy Glykemisk Indeks (GI), og de fører til at bukspyttkjertelen stimuleres til å produsere mye insulin. Insulin stimulerer igjen kroppen til å lage kolesterol selv – og det er faktisk slik at mesteparten (ca. 85%) av kolesterolet som finnes i blodet kommer fra kroppens egenproduksjon, og ikke fra maten vi spiser! Mat med mye raske karbohydrater er blant annet hvitt mel, sukker, ris, fint brød, potet, pasta og godteri. Det er derfor lurt om du kutter ned på mengden av disse matvarene til fordel for økt inntak av grønnsaker, fiber, rent kjøtt, fisk, fugl og belgfrukter (erter, bønner, linser). Disse sistnevnte matvarene inneholder lite raske karbohydrater (lav GI-indeks) og mye proteiner, og vil derfor ikke føre til et økt insulinnivå (og dermed økt kolesterol) i kroppen. Effekten av dette ser man når man setter pasienter på en svært karbohydratfattig kost, ved at disse pasientene får en dramatisk nedgang i kolesterolnivåene.
For å redusere totalkolesterolet er det også vist at et høyt inntak av løk i kosten, gjerne 100 gram løk daglig, har en gunstig effekt. Hvitløk (evt. hvitløkskapsler) er spesielt effektivt. Olivenolje (kaldpresset/Extra virgin) og havregryn er andre matvarer som også har en slik positiv virkning. I tillegg vil vektreduksjon slå ut på kolesterolet i gunstig retning.
Når du også har høye verdier av triglyserider i tillegg, er det vist at en høy dose av omega-3 fettsyrer (6000-8000 mg daglig), f.eks. Triomar 1000 mg 3-4 kapsler om morgenen og 3-4 kapsler om kvelden, vil bidra til å senke nivået av disse fettstoffene i blodet.

2. MOSJON
Angående mosjon vil regelmessig trening forbedre sammensetningen av fettstoffer i blodet, og det er også ofte helt nødvendig for å oppnå en varig vektreduksjon. Målet er minst 30 minutters mosjon 2-3 ganger i uka, gjerne oftere (hver dag). Det er viktig at du finner en aktivitet som du liker å holde på med – da er sjansen størst for å klare å opprettholde treningen. Dessuten er det ofte slik at det verste er å komme i gang - når man først har kommet inn i et treningsmønster så blir det en del av den daglige rutinen i hverdagen. For øvrig er det også lurt å prøve å ”legge inn” mosjon i daglige gjøremål, for eksempel gå til butikken i stedet for å ta bilen, gå i trapper i stedet for å ta heis/rulletrapp o.l.

3. MEDISINER
Hvis man har forsøkt å legge om livsstilen i minst et halvt års tid uten at det har gitt merkbare resultater på blodprøve-verdiene, kan man begynne å vurdere medikamentell behandling. Det finnes flere typer medisiner som har effekt mot høye fettstoffer i blodet. To grupper av medikamenter som kalles statiner og resiner fører til at særlig kolesterolnivået i blodet reduseres, mens en medikamentgruppe som heter fibrater reduserer nivået at triglyserider i blodet.
Når det gjelder Reductil, så er grunnen til at det nå er under ”overvåkning”, som du sier, at det har blitt påvist en mulig sammenheng mellom dødsfall og bruk av dette midlet. Det er imidlertid lite opplysninger omkring disse dødsfallene så langt, og det er heller ikke fastslått at det er noen sammenheng mellom dødsfallene og bruk av Reductil. Reductil markedsføres i mange europeiske land, og så vidt jeg vet er det bare Italienske myndigheter som har valgt å trekke tilbake dette legemidlet. Du kan lese mer om Reductil i linken øverst på denne siden.

4. ANNET
Du bør unngå store mengder alkohol og kokekaffe, da dette er vist å forhøye nivået av triglyserider i blodet. Dersom du røyker, så vil røykeslutt være noe av det viktigste du kan foreta deg, både med tanke på å redusere kolesterolverdiene i blodet og å redusere risikoen for å få hjerte-karsykdom.

Du spør også om Somadril og Pinex forte kan ha sammenheng med høye fettstoffer i blodet. Verken Somadril, Pinex forte eller noen av de andre medisinene du står på er imidlertid oppgitt å kunne gi forhøyede kolesterol- eller triglyseridverdier i blodet.

Hvis du går inn på www.lommelegen.no/kolesterol finner du mange gode tips om livsstilsendringer, kosthold og mosjon. I temasentret om overvekt på www.lommelegen.no/overvekt finner du informasjon om blant annet hvordan gå ned i vekt på riktig måte, og gode tips for hvordan man kan opprettholde en varig vektreduksjon. Jeg ønsker deg virkelig lykke til videre, og håper at disse rådene har hjulpet deg litt på vei.