Ønske om vektøkning

Spørsmål

Hei.
Vår sønn 13 år har ADHD og Tourette syndrom.
Han har gått på ritalin og nå senere concerta siden han var 9 år.
Idenne sammenheng lurer vi på om disse medisinene hemmer vekt og høyde.
Vi er litt bekymret spesielt for hans vekt som er 28 kg fordelt på en lengde på 1.40. Har snakket med hans fastlege,men kommer ikke særlig videre med det.
Håper du kan si litt om dette og om du har noen råd og komme med til oss om hva vi kan gjøre for att han skal legge på seg.
Hilsen bekymrede foreldre.

Relevante sykdommer/medisiner: concerta 36 mg.

Mann, 13 år

Svar

Hei !

Det er kanskje teoretisk tenkelig at Ritalin / Concerta kan påvirke vekten i form av mindre vektøkning enn ønskelig, men på ingen måte sikkert at det er det som er årsaken. En vil aldri kunne komme noe lenger i forhold til dette spørsmålet, enn rene spekuleringer.

Og sannsynligvis har han nytte av medisinen og trenger den, så derfor er det mer viktig å gi råd om hva en kan gjøre for å hjelpe ham med å gå opp i vekt, enn å tenke på mulige årsaker.

Forøvrig er det mange "skoler" innen behandling av ADHD, den vanligste er Concerta/Ritalin-opplegget, mens det også er svært mye forskning på gang i forhold til kosthold og ADHD.
Der finnes sogar leger, især i USA, som behandler ADHD med kostomlegging og kosttilskudd, og hevder gode resultater av dette.
Jeg er sikker på at ikke "siste ord" i denne saken er sagt, så her får en bare følge med.
Personlig tenker jeg at det er fornuftig å holde seg til det rådende opplegget med Concerta/Ritalin, og så evt forsøke kostholdstiltak som et tillegg, da dette uansett bare vil være av det gode.

Mye av forskning på ADHD og kost dreier seg om tilskudd av essensielle fettsyrer som omega 3 og omega 6, samt en betydelig reduksjon av inntaket av sukker og raske karbohydrater.
Som sagt så hevder noen medisinske miljøer at dette kan gi en god bedring av ADHD-symptomer, og det vet vi sannsynligvis for lite om. MEN: Dette tiltaket vil i alle fall være et godt ståsted for ethvert kostholdstiltak, og derfor synes jeg dere skulle forsøke dette.
Især når vi her snakker om ønske om høyere vekt hos en gutt i vekst, så er det jo vesentlig å endre sammensetningen av kosten, i retning mer protein og sunt fett, og mindre "tomme" karbohydrater.

De fleste av oss spiser et kosthold alt for rikt på karbohydrater og for fattig på proteiner og sunt fett. Karbohydrater er tomme kalorier uten næringsverdi utover selve energien. Proteiner er kroppens "byggesteiner", og sunt fett er helt essensielt for stort sett de fleste kroppsfunksjoner.
Derfor må målsetningen være å øke mengden proteiner og sunt fett i kosten, især når man ønsker å styrke veksten, slik som hos deres gutt.

Konkret i deres tilfelle tenker jeg da følgende:
Kutt sukkerholdige produkter, og produkter basert på hvitt mel, både fordi de inneholder ingen næringsstoffer til å bygge kroppen med, kun ren energi, såkalt "tomme kalorier". I tillegg har man da det at en del medisinske miljøer mener at de svære blodsukkersvingningene man får av sukker m.v. kan forverre og bidra til mye av de problemene ADHD-barn har, slik som konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet, aggresjon m.v. For meg virker ikke dette ulogisk.
Vær obs på at næringsmiddelprodusenter nå nærmest "smugler" inn sukker i en rekke produkter som selges som "sunne", især er frokostblandinger, fruktyuoghurter m.v. blant verstingene der. Mange frokostblandinger er like sukkerholdige som det verst av sukkertøy, som man ikke ville gitt sitt barn til frokost ! I en youghurttype som lanseres som en sunn start på dagen, er der sukker tilsvarende 22 sukkerbiter i en boks !

Og når man reduserer mengden sukker og hvitt mel i kosten (=raske karbohydrater) så øker man indirekte den relative andel med proteiner og sunt fett, hvilket er målsetningen.

I tillegg bør en tenke på et høyt inntak av dette generelt til alle måltider.
Konkret blir det da å prøve å gi ham et eller annet med proteiner til alle måltider; kjøtt/fisk/egg/ost/nøtter.
Når det gjelder de svært viktige essensielle fettsyrene, ville jeg ha sørget for et daglig inntak av enten omega 3-kapsler og nattlysoljekapsler som gir omega 6, eller alternativt en balansert oljeblanding som inneholder begge oljene i den riktige balansen (det må nemlig være et riktig forhold mellom omega 3 og omega 6 for at de skal "virke"). Et greit og velsmakende alternativ er Udo`s oil. Kan taes "som tran" på en skje, eller helles over eller blandes i maten, f.eks. over salaten eller blandes i sausen. Jo mer jo bedre.
Det er videre viktig å passe på at han ikke hopper over måltider, f.eks. på skolen. Han er jo i den alderen da mange begynner å kaste nistepakken og kjøpe seg skolebrød, baguetter og brus istedet, og det er IKKE slik at "dette er bedre enn ingenting" i forhold til helse og det at han er undervektig. Blant annet har vi jo problemet med svært ustabilt og svingende blodsukker med slik "junk-food", og de problemer som kan følge i kjølvannet av dette.

Nøtter er ideelt. Alle typer. Kjøp inn alle typer dere kan finne, og test ut hva han liker best, la ham selv få velge, og sørg for at han har en pose i lommen på enhver jakke.
Tilby ham mellom måltidene hjemme, og sett frem en skål når han ser på TV osv. Varier, så ikke han går lei. Alternativer: mandler, valnøtter (disse to er spesielt bra !), hasselnøtter, paranøtter, peanøtter (helst usaltede, men selv vanlige saltede/ristede er sunt), cashewnøtter, pistasjnøtter, macadamianøtter. I tillegg solsikkefrø, gresskarfrø. Han bør spise dette daglig, rett og slett jo mer jo bedre ! En del av disse har man i dagligvareforretninger, og resten får man ofte på innvandrerforretninger, evt helsekostforretninger.
Husk at det er lurt å kjøpe ferdigknekte nøtter, for det er så mye enklere. Er det skall på, så gidder man ofte ikke begynne å dille med det, og så blir inntaket mye mindre.

Test ut om han liker hardkokte egg som snacks, isåfall kan dere ha dette stående i kjøleskapet til enhver tid, slik at han kan ta seg et når han ønsker. Ingen maks antall! Kan også haes med på skolen.

Husk godt med smør på brødet, han behøver jo ikke tenke på kaloriene ! Fett gir et stabilt og fint blodsukker, og er i tillegg energirikt, hvilket øker mulighetene for vektøkning. Nyere fettforskning synes å gå i retning av at meierismør som er et naturlig produkt med ikke-ødelagte fettsyrer, er et betydelig bedre enn industrielt fremstilte margariner, som har tildels ødelagte fettsyrer i seg, som kan være helseskadelige.
En del leger, inklusiv meg selv, ser på margariner som det mest uheldige fettet man kan få i seg, og mengden vitenskapelig dokumentasjon som støtter dette synet, er stadig økende.

Et SUPERT alternativ til både pålegg og smør, er kokosfett.
I helsekostforretninger så har man nå begynt å føre "extra virgin" kaldpresset kokosfett. Dette er i smørkonsistens i vanlig romtemperatur, og lett å smøre på brødskivene, og NB smaker helt himmelsk, jeg skulle like å se et barn som ikke liker den smaken ! Jo mer jo bedre.
Kokosfett er en type sunt mettet fett, fordi det inneholder såkalt "mediumlange fettsyrer".

Jeg tenker også at det må være smart å ha et rikholdig utvalg av forskjellige nøttepålegg; Peanøttsmør, mandelsmør, hasselnøttsmør, Tahini (de 3 sistnevnte fåes på helsekost). Det smaker utrolig godt, og han kan smøre på tykke lag, igjen jo mer jo bedre. Disse inneholder store mengder proteiner (på linje med kjøtt) og masse sunt fett (50%), og er ideelt for ham.

Avocado er en fin snack og mellommåltid, med masse sunt fett. Test om han liker dette.

Godt med majones på pålegget. Vanlig, ikke lett, for der er fettet erstattet med karbohydrater.
Majones er ganske sunt, laget av flerumettet fett og egg.
Især hjemmelaget, det er rene helsekosten !

Håper at dette har gitt noen ideer om hovedlinjene, og inspirasjon til å sette igang, og jeg ønsker dere og ham lykke til !