Omega-3 spørsmål

Spørsmål

LINFRØOLJE ELLER FISKEOLJE ELLER KANSKJE BEGGE DELER ?

Hei

Jeg er en helseorientert kar som gjentette ganger har fått innprentet viktigheten av fett, og da spesielt essensielle fettsyerer. Jeg har lest og kan mye om fett og vært en ivrig fettbruker i 2 år nå. Jeg driver idrett på nasjonalt nivå.
Det er en ting jeg lurer på. Jeg bruker Udo´s Choise som inneholder kun vegetabilske oljer og inneholder ikke de viktige omega-3 fettsyrene EPA og DHA som vi ellers finner i fiskeolje. I følge den verdenskjente fettforskereren Udo Erasmus kan man ved å tilføre nok alfalinolensyre (linfrøolje) som er i udos choise få kroppen til å produsere fersk EPA og DHA etter behov. Nå har forsknig i det siste vist at dette er en prosess som ikke er like effektiv hos alle mennesker- og dermed kan man få mangeltilstand til tross for inntak av riklige menger linfrøolje.
Det jeg egentlig lurer på er om denne prossen fungerer i kroppen min. Hvordan kan jeg vite om kroppen min vil omdanne ALA ensymatisk til EPA og DHA? Kan man få målt dette ved å ta blodprøver?
Pga denne usikkerheten tar jeg nå også fiskeolje som er en rik kilde på EPA og DHA, men kanskje er dette helt unødvendig. Håper en av dere har litt peiling på fett kunne gi meg et svar på dette. Ved å kutte ut en av delene sparer jeg både tid å penger

Mann, 24 år

Svar

Hei og takk for et ytterst spennende spørsmål, som belyser mye viktige faktorer omkring disse livsviktige essenseiell fettsyrene som har så stor og avgjørende innflytelse på helsen (og yteevnen) vår.
Det er også gledelig å se at du som idrettsutøver på toppnivå velger å dra nytten av dette og bruke tilskudd av riktig fett i kosten, for å øke dine resultater.

Du har åpenbart svært store kunnskaper innen feltet også, må jeg virkelig si.
Da dette er medisin på avansert plan, og er innen et fagfelt med rivende utvikling, har jeg også tillatt meg å diskutere spørsmålet du reiser, med kollega Dr Fedon Lindberg, som har en høy kompetanse innen dette fagfeltet, og svaret under er følgelig i samsvar med hans vurderinger av dette.

For å lette lesingen også for alle andre som kommer til å lese artikkelen, nevner jeg forkortelsene vi bruker først:
ALA = Alfa Linolenic Acid (fra linfrøolje og evt hamp)
EPA = eicosapentaenoic Acid
DHA = Docosahexanoic Acid
Alle 3 er flerutmettede omega-3 fettsyrer, mens bare EPA og DHA er marine fettsyrer, dvs i praksis tran og fiskeolje.

ALA må omdannes enzymatisk i kroppen til EPA og dernest til DHA. Enzymsystemet som brukes (en rekke desaturaser og elongaser) er felles for omdannelsen av omega 3, omega 6, transfettsyrer og andre umettede fettsyrer i kroppen. Det betyr at ALA må "konkurrere" med alle disse om det samme enzymsystemet som altså skal omdanne ALA til EPA/DHA. Som regel får vi så mye mer av omega 6 og andre umettede fettsyrer i kroppen, at mengde ALA som kan omdannes vil være usikker og variere sterkt.
Dette da altså fordi det felles enzymsystemet "brukes opp" på den overdrevne (og uheldig) store mengde omega 6 som finnes i vanlig vestlig kosthold.
Det er også slik at det finnes genetiske variasjoner når det gjelder hvor effektivt enzymsystem man har. Skandinavere er ikke like effektive til å omdanne ALA til EPA/DHA som eksempelvis folk fra Midtøsten. Dette skyldes trolig at Skandinavere har hatt opp igjennom evolusjonsjhistorien hatt lite tilgang til ALA (som er plantebasert) og større tilgang til EPA/DHA gjennom fet fisk.

Det mest effektive er å ta EPA/DHA direkte (tran eller fiskeolje). På denne måten kan man også minimere behovet for flerumettet fett totalt, som jo lettere oksiderer enn mer mettet fett (enumettet og mettet). Man skal ta en god del mer ALA (for eksempel linfrøolje) for å få samme effekt som en mindre mengde fiskeolje (EPA/DHA), noe som øker oksidasjonsfaren og behovet for antioksidanter.

Betyr det at man ikke trenger å ta plantebasert omega 3 (ALA)? Nei. Det er viktig å ha et balansert inntak av umettet fett (vi tenker da på balansen mellom omega 3- og omega 6-fettsyrer) og da er enten Udo's Choice, eller en blanding av kaldpresset raps- og linfrøolje ypperlig (sistnevnte er også mye rimeligere). Man skal da ikke anse dette som tilskudd av omega 3/6, men som et tilskudd balansert fett i kosten, hvor omega 3 og omega 6 foreligger og inntaes i de nødvendige balanserte mengder i forhold til hverandre. Denne balansen bestemmer igjen syntesen av de kortlivede "superhormonene" prostaglandiner og eicosanoider, som har sterke fysiologiske virkninger i kroppen på cellenivå der finnes f.eks. både betennelsesøkende og betennelsesdempende slike prostaglandiner. Og har man ikke et balansert inntak av disse fettsyrene, så kan der dannes relativt mer av de betennelsesøkende prostaglandinene, hvilket igjen har en rekke negative konsekvenser for helsen.

Det er mulig å få testet innholdet av EPA/DHA (og ALA) i serum.
Svaret på disse analysene vil gi uttrykk for ens kortsiktige inntak av fettsyrer.
Man kan også få testet innholdet av EPA/DHA (og ALA) i blodlegemenes cellemembraner, hvilket gir uttrykk for det langsiktige inntaket.
Slike undersøkelser tilbys ikke rutinemessig i norske laboratorier og dekkes heller ikke av folketrygden.
Det eneste stedet jeg vet man kan få gjort dette i Norge, er på Dr Lindbergs Klinikk i Oslo, og det koster ca kr 1000,-.

Håper at dette var klargjørende for deg, og ønsker deg lykke til videre med din idrett og ditt sunne kosthold !