Ødemer i beina: årsaker?

Spørsmål

Hei ! Min far på 70 år har ødemer i beina . Dette er veldig ille mange ganger . Så ille at han nesten ikke får på seg sko . Han har høyt blodtrykk og får Enalapril for dette også får han furix ,dette tar han hver dag men uten bedring . Jeg har også kjøpt kompresjonsstrømper til han. Det hjelper jo noe, men ikke tilstrekkelig syntes jeg .
Legen har ikke gjort andre undersøkelser av han. Hva kan dette skyldes ? Og hva bør gjøres ? Jeg tenker jo litt på hjertesvikt og blir bekymret for dette . Det skal sies at han er en stor mann med mage og dette er vel heller ikke gunstig for helsen hans .

Han har også B12 mangel og får injeksjon hver 3 mnd . For 2 år siden hadde han veldig høye leververdier og andre verdier var høye, han hadde mørk urin og klarte nesten ikke å gå . De fant aldri ut av dette . Dette gikk over av seg selv etterhvert , plutselig etter litt tid var prøvene fine .
Men han fikk hvite at han hadde altfor høyt nivå av B12 . Men jeg har tenkt mye på dette og kan ikke dette skyldes B 12 overdose ? Og bør ikke han kontrolleres for dette i ettertid ? Nå får han infeksjoner hver 3 mnd igjen , trenger han det så ofte da ?

Svar

Hei.

Der er mange mulige årsaker til ødemer i beina. Hvis begge beina er involvert, så kan det skyldes:

Problemer med klaffer i venene (årene som bringer blod tilbake fra beina), åreknuter, venøs insuffisiens
Hjertesvikt
Bivirkninger av medisiner
Hormonelle årsaker
Overvekt
Nedsatt innhold av eggehvitestoff i blodet (hypoalbuminemi)
Kronisk nyresvikt
Lymfødem (vanligst hos kvinner)

Jeg kan som du skjønner, ikke si noe sikkert om årsaker for din fars vedkommende. Spør hans lege direkte om han er utredet for årsakene til ødemene. Det er jo mulig at legen har undersøkt / tatt stilling til dette allerede.
Hvis ikke det er gjort, så er dette det viktigste som kan gjøres for ham nå, for det å finne en årsak / stille en diagnose, er forutsetningen for å kunne ta stilling til evt hjelpsom behandling.
B12-nivåene hans kan ikke være årsaken.
Han bør kontrollere at B12-nivåene er korrekte, hverken for høye eller for lave. Han må også undersøkes for årsaken til B12-mangelen.
Hvor ofte han trenger injeksjoner, kan kun avgjøres ut fra blodprøvesvar. Det er ikke uvanlig med hver 3.mnd.@

Håper svaret kan være til nytte. Ha det bra.

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Få svar innen 3 dager for 259,-

Haster det? Snakk med en lege via video .

Legetime via video
Martha Lamøy
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-