Multiorgansvikt etter smertestillende

Spørsmål

eg hadde multiorgansvikt i julen 2016 pga legen hadde gitt meg for mye smertestillende etterat jeg hadde hatt to store operasjoner i armen. siste operasjon fikk jeg lagt inn protese i venstre skulder og overarm. Pga at jeg hadde gått på smertestillende i en lang periode så klarte ikke kroppen mer. Jeg snakker om overdosering bland annet på parasethamol og oxycontin. Nå er jeg i den situasjonen at jeg har pådratt meg et brudd i ryggen pluss at jeg venter på operasjon pga. hoften min. Legen gir meg 3000mg. paraseth daglig pluss en tablett 500 mg. om natten.Jeg har også en langtidsvirken medisin ved navn tramaget Retrad. 100 mg.jeg har prøvd å snakke med legen min om dette pga at jeg er bekymret at kroppen min skal reagere negativt igjen på medisinene. har fått beskjed om atjeg ikkeskal være redd da leververdiene mine er fine. Men her snakker vi om eventuelt langtidsvirkninger som jeg hadde forgje gang og jeg må si jeg er bekymret nå, legen vil ikke hære på meg. så spørsmålet mitt er : hva gjør jeg hvem kan få legen min til å forstå at dette er ikke bra for meg?
Mvh.
Bekymret pasien.

Svar

Hei! Jeg forstår at opplevelsen fra sist gang sitter i kroppen og skaper bekymring. Ut fra det du beskriver om dosering av paracet og tramagetic, er dette helt innenfor anbefalt dosering og det skal ikke medføre komplikasjoner, også senkomplikasjoner. Det at leververdiene er fine taler også for at det er trygt. Om du allikevel er redd for disse medisinene finnes alternativ som fentanyl smerteplaster, norspan smerteplaster og evt bruk av ibux/ voltaren. Jeg vil ikke motsi din lege da hans anbefalinger er helt adekvat. Om han ikke hører på din bekymring, kan du foreslå smerteplaster for han