Metallsmak i munnen

Spørsmål

Hei
Jeg har nå i ca. 4 uker vært sterkt plaget med metallsmak i munnen. Alt jeg spiser smaker også av metall.
Jeg bruker tyroksin.

Kvinne, 57 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei!

Tyroksin i vanlig doser gir ikke metallsmak i munnen, men det er en kjent bivirkning hvis man får for mye tyroksin. Jeg synes du skal sjekke med legen din slik at en blodprøve kan avgjøre om du skal kutte ned på tyroksinmengden.

Andre årsaker til metallsmak i munnen kan være nylig innsatte amalgamfyllinger, lettblødende tannkjøtt eller andre medisiner som for eksempel Flagyl (et antibiotikum). Noen mener også at langvarig amalgamforgiftning kan gi metallsmak i munnen, men dette er et omstridt emne.

I første omgang er det naturlig å vurdere tyroksinbruken din, i neste omgang kan det være aktuelt å la en tannlege gjøre en vurdering.

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-