Mens og slanking

Spørsmål

Hej !
Jeg spør på vegne av min datter. Hun er 17 år og har ikke hatt menstruasjon på 2 år. Hun fikk mens som 14-åring, men aldri helt regelmessig. Hun har bryst og kjønnshår og alt dette så hormomer har vært i full sving. Hun er frisk og bruker ingen medisiner. I perioden da hun mistet mensen spiste hun "svært sunt". Vi tok kontakt med ernæringsfysiolog som regnet ut kalorinntak til ca. 1600 og fettinntak til rundt 7 gram pr. døgn. Det hjalp og hun spiser nå mye, men fortsatt veldig fettfattig. Hun er nesten vegan, bruker bare melk og egg fordi det finnes i maten som jeg lager. ER nok i grenseland for en sånn "helsevarianten" av en spisforstyrrelse. Hun er 1.70 og veier ca. 54 kg, mest muskler. Hun klatrer og trener mellomdistanseløp, aktiv treningstid på 10-16 timer i uken. Hun fikk beskjed om at hun trengte rundt 4000-5000 kalorier i døgnet (da trente hun ennu mer, 20 timer i uken). Fastlegen sier vi skal vente med å gjøre noe. Hormonspeil OK. Jeg lurer på:
- Kan det være lavt fettinntak som gjør at mensen ikke kommer tilbake?
- Friidretttreneren sier at hun ikke trener nok til å miste mensen. Er det tilfelle? (Han er klok nok til å gi henne råd om å stille litt lavere krav til seg selv)
- Hvor uheldig er det for benbyggning å være uten menstruasjon?
- Er det annet som er uheldig?
- Påvirkes man seksuelt av å ikke ha menstruasjon? Hun er totalt uinteressert i gutter. Skjønner at det kan være helt normalt i den alderen, (kanskje det ikke er gutter en gang som er hennes greie)jeg bare spør!

Vi har en veldig flott fastlege, men dette feltet er ikke hans styrke. Jeg er også redd for at jeg bekymrer meg over noe som er helt unødvendig.

Hilsen fra mor til 17-åring uten mens

Kvinne, 43 år

Svar

Hei !
Din datter har en BMI (Body Mass Index) (forholdstall mellom høyde og vekt) på 18,7. Dette er for lavt, og man regnes da for undervektig.
Det har en rekke mulige skadevirkninger på kroppen, spesielt en kropp i utvikling.
I tillegg til kroppsvekt og BMI, er det faktisk mer interessant hvor høy prosent kroppsfett hun har.
Dette kan måles på spesielle vekter, men det er kanskje ingen god ide å fokusere mer på vekt enn hun allerede gjør.
Kvinner skal ha høyere kroppsfett-prosent enn menn, absolutte tall er vanskelig å sette opp, da dette vil variere med hvor mye muskler man har osv osv. Men under 20% kroppsfett hos kvinner er vanligvis for lavt.

Og du sier at hun stort sett bare har muskler, ikke fett, så sannsynligvis har hun altfor lav kroppsfettprosent, og uansett altså for lav totalvekt, og er medisinsk sett undervektig. BMI skal ligge mellom 20 og 25.

Mengden kroppsfett hos kvinner er med å avgjør hvor mye østrogen man har i kroppen. Faller kroppens fettprosent, så synker også østrogennivåene.
Det har en rekke virkninger, bl.a. bortfall av menstruasjon.
Det er også uheldig for beinbygning, hud m.v.

I tillegg til at din datter antagelig mister mensen fordi hun er undervektig og sannsynligvis i tillegg har for lav kroppsfettprosent, så vil også kostens sammensetning kunne medvikre til dette hos henne.

I din dattes kost med kun 7 gram fett om dagen, hvilket utgjør 63 kcal, har hun altså bare 3,9% av sin energi fra fett, hvilket er medisinsk sett altfor lite, og dette må ansees som en mangelsykdom i seg selv.
Man trenger hver dag de essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6, som kroppen ikke kan danne selv.
Og like viktig, er det at disse skal stå i et forhold til hverandre, med ca dobbelt så mye omega 6 som omega 3 daglig i kosten. Feil balanse i dette er uheldig.
Det er ganske vanlig i vårt kosthold, å få for lite av disse, spesielt omega 3.
Du sier at din datter er tilnærmet vegan, og det er helt klart at dette medisinsk sett ikke er noe ideelt kosthold, en står i klar fare for en rekke mangelsykdommer, bl.a. mangel på omega 3 og også især kolesterol, som er et viktig fødeemne, (faktisk) fordi dette er forløperen kjemisk sett, til veldig mange av kroppens hormoner.
Så her kan også være en direkte kostmessig forklaring på hennes bortfall av mens, i tillegg til hennes generelt for lave kroppsvekt.

Hun burde absolutt ta tilskudd av omega 3 og omega 6 daglig. Jeg foreslår at du gir henne litt informasjon om dette, gjøre henne litt nysjerrig.
Det letteste vil være å ta Udo`s oil hver dag, da denne har den rette balansen mellom omega 3 og omega 6. I tillegg kan du argumentere med at den er helt vegetabilsk, det skulle være interessant for henne.
Du kan også si at man faktisk ikke legger på seg av disse essensielle fettsyrene; kroppen prioriterer dem ikke til energi, men til alle de viktige kjemiske prosessene de trenges til i kroppen.
De er forløpere til en rekke viktige signalstoffer og andre fysiologisk svært aktive stoffer i kroppen, som heter eikosanoider.

Udo`s oil må brukes kald, f.eks. over salat, eller en spiseskje 1-2 ganger daglig tatt "som tran".
Hvis hun leser engelsk, kan du bestille en bok til henne av Dr Udo Erasmus, som heter "Fats that heal, fats that kill" Her kan hun lese om hvor viktig fett er for kroppen.

Mangel på essensielle fettsyrer er helt klart en alvorlig mangelsykdom.

Og hun har nok i tillegg et alt for lavt kolesterolinntak, og mangler da "byggesteinen" for kjønnshormoner, hvilket kolesterol er.
Kolesterol får man ikke i vegetabilsk føde.
Eggeplommer hjelper, dog, og det sier du at hun spiser. Hun må gjerne spise mye av dette, gjerne 5-6 egg om dagen, med det kostholdet hun ellers har.
Egg er fullverdig protein, og totalt sett bortimot det perfekte fødeemne for et menneske .

Som tilnærmet vegan vil hun lett få mangel på vitamin B12 også. Dette er rødt kjøtt best kilden til.
Det er også veldig lett å få mangel på essensielle aminosyrer (aminosyrer er det som proteiner er bygd opp av, og følgelig kroppen også) når man er vegan.

Nøtter er derfor ideell mat for en som henne; tilnærmet vegan, underernært, mangel på fett i kosten.
Dette fordi nøtter inneholder 25% protein (som kjøtt) og 50% av disse svært viktige fettene. Hun bør gjerne småspise nøtter mellom måltidene, evt ha nøtter i salater m.v.

Treneren sier at hun ikke trener nok til å miste mensen.
Dette er helt relativt og må sees i sammenheng med hvor mye hun spiser, så slik jeg ser det, trener hun nok for mye i forhold til matinntaket. Hun burde gjøres oppmerksom på at riktig kost betyr mer enn 50% av resultatet i en idrettssituasjon, faktisk minst like viktig som selve treningen. Det vet enhver proff.

Du spør om hun kan få dårlig beinbygning av å miste mensen.
Vel, kanskje ikke direkte, men ihvertfall indirekte, i form av at hun er generelt underernært, har for lite fett i kosten (og dermed vitamin D som er essensielt for kalkopptak i skjellettet), og hun har sikker for lavt proteininntak også som tilnærmet vegan, og lavt proteininntak vil på sikt øke sjansen for dårlig beinbygning og over lengre sikt; benskjørhet / osteoporose.
Hennes lave kroppsfettprosent gir lavt østrogennivå i kroppen, hvilket også ikke er bra for skjelettet. Det er jo pga dette at kvinner får osteoporose etter overgangsalderen.

Du spør om hun kan få mindre seksuell interesse av å ikke ha mens.
Vel, igjen ikke direkte, men absolutt indirekte pga hennes kosthold hvor hun sikker har for lite fett- og kolesterolinntak.
Dette igjen fordi disse stoffene inngår i kroppens produksjon av kjønnshormoner, spesielt kolesterol.

Siden din datter er meget opptatt av kosthold og trening, synes jeg du skal abonnere på bladet Mat og Helse. Det fåes også i løssalg hos Narvesen.
Her står det meget mer om disse tingene i hvert nummer, og linjen bladet kjører, er veldig opptatt av dette med å få høyere mengde riktig fett i kosten, enn det man ofte får, og de er også ganske kritiske til vegankosthold, og mener dette ikke er riktig kost for et menneske fra naturens side, og ikke medisinsk heller.

I tillegg er bladet veldig pedagogisk og interessant, og forklarer ofte dette med hva som er riktig kost for et menneske fra naturens side, og man snakker da om "steinalderkost", hvor kjøtt, fisk og animalsk føde var en viktig bestanddel. At vi faktisk skal ha et blandingsskosthold som inkluderer animalsk føde , kan man påvise på en rekke måter, bl.a. vår tannstilling og tarmkanals lengde, som er svært forskjellig fra de dyr som er vegetarianere fra naturens side av, som f.eks. sau og ku.
Her vil ofte stå en del om økning av idrettsprestasjoner med korrekt kost og kosttilskudd osv, så jeg er sikker på at hun vil lese dette med stor interesse, og etterhvert også kanskje bli opptatt av å prøve å følge en del av de råd som gies i dette bladet.

Det er fint at du er engasjert, og jeg håper du har fått litt informasjon å gå videre med ! Lykke til !