Mageproblemer etter matforgiftning

Spørsmål

Hei. Jeg ble matforgiftet i Kenya for over 1 år siden. Jeg var der i nesten 4mnd. Første gangen jeg husker at jeg fikk problemer i Norge var i februar i år da jeg ble ganske kvalm etter en litt stor fiskemiddag. Symptomene har siden da vært sug i magensur mage, av og til sammen med lett kvalme. Har alltid veldig mye luft i magen. Raper hele tiden. Har sjeldent diare, avføringen virker normal. Har lite overskudd, og er nesten aldri uthvilt. Tror jeg kan ha for høyt syreinnhold. Jeg blir veldig fort ubehagelig mett(2 skiver), og maten synker veldig sakte. Jeg tåler ikke store måltider, sjokolade, fet eller krydret mat. Blir ofte dårlig av det meste av godteri. Tør for tiden nesten bare spise små måltider med brød, fisk, eller kylling. Har aldri blitt dårlig av snop eller mat før Kenyaturen. Legen har ikke funnet noe på noen av avføringsprøvene, blodprøvene eller ultralyd.
Fram til tidlig i vår har jeg hatt et delvis ganske usunt kosthold. Mye sjokolade, 1.5 pepsi max daglig i perioder, snop hver dag, ofte i store mengder. Jeg er 1.80 høy og veide 72kg sist jeg sjekket, men er redd jeg er på vei ned. Håper virkelig dere kan hjelpe meg med tips om hva jeg kan gjøre med magen, eller hva jeg kan spise.

Mann, 27 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei!

Det finnes mange typer matforgiftning. Det er ikke vanlig at man har langvarige symptomer på selve matforgiftningen, men det kan selvsagt være at din tarmflora ble forandret i forbindelse med denne episoden, spesielt hvis du ble behandlet med antibiotika. Det kan jo selvsagt også være at du fikk en mildere form for matforgiftning etter fiskemiddagen, og at dette nødvendigvis ikke har noe med det som skjedde i Kenya å gjøre.

Det er bra at du har blitt utredet for å utelukke at det er noe alvorlig. Jeg synes at det du beskriver høres ut som dyspepsi (magekatarr). Typisk for magekatarr er ubehag øverst i magen, tidlig metthetsfølelse, kvalme, raping og halsbrann/sure oppstøt. Uansett hva årsaken er, må vi fokusere på symptomene du har.

For å ta dette med lite overskudd først: Får du i deg nok energi? Din BMI (kroppsmasseindeks) ligger på 22,2kg/m², så du er innenfor normalvekten for din høyde. Men du nevner at du er redd du er på vei ned. Hvis du allerede har gått ned i vekt, betyr det at du får i deg mindre energi enn det du forbruker. Dette kan gjøre deg trøtt og sliten. Det at du blir fort mett vil selvsagt påvirke energiinntaket ditt. Det er lurt og spise lite og ofte som du gjør. En annen grunn til at du har lite overskudd kan rett og slett være at du ikke får i deg nok næringsstoffer. Har du tatt en blodprøve for å sjekke jernstatusen din? Jernmangel kan gjøre at man blir trøtt og mister matlysten. Brød, fisk og kylling alene kommer ikke til å gi deg de næringsstoffene du trenger, og da vil du fort komme inn i en ond sirkel der symptomene vedvarer. Du risikerer da også andre tileggsproblemer pga mangel på næringsstoffer.

Et usunt kosthold hjelper ikke når man har mageproblemer og kvalme, så det er kjempefint at du har kuttet ned på sjokolade, snop og Pepsi max. Sjokolade inneholder mye fett, noe du sier du reagerer på, og Pepsi max inneholder mye kullsyre som gir luft.

Jeg vil komme med følgende konkrete kostråd til deg:

•Fortsett å unngå store måltider, mye fet mat, Pepsi Max (og annen kullsyreholdig drikke), godteri og krydret mat.
•Hvis du ikke allerede har prøvd det, forsøk Biola som inneholder probiotiske melkesyrebakterier.
•Unngå kål, brokkoli, blomkål, rosenkål, bønner, erter, linser, tyggegummi og søtningsstoffene sorbitol og fruktose. Røyking kan også være en årsak til luftplager.
•Tygg maten godt, spis sakte og ikke ”sluk” luft når du spiser og drikker.
•Prøv te av karve eller fenikkel
•Vær oppmerksom på at du kan få kjøpt reseptfrie midler på apoteket mot luftplager. Minifom kommer i dråper og kapsler og Siloxan i kapsler. Disse er med på å spalte luftboblene i mage- tarmsystemet og mange har god effekt av disse.
•Finn ditt individuelle toleransepunkt for fiber. Som du sikkert vet finnes det to typer fiber som virker på litt forskjellige måter i tarmen. Du trenger derfor å få fiber både fra grove kornprodukter og belgfrukter, frukt og grønnsaker, men ikke mer enn du tåler.
•Begynn med et multivitamin/mineral og omega 3 tilskudd hvis du ikke allerede har gjort det.
•Unngå kaffe og alkohol
•Ikke spis rett før du legger deg, og unngå trange bukser.
•Du kan også forsøke med reseptfrie syrenøytraliserende midler, for eksempel Novaluzid. Hvis ikke dette hjelper kan du få såkalte syrepumpehemmere på resept.

Jeg anbefaler også at Helikobacter pylori utelukkes hvis ikke dette allerede er gjort, og som nevnt at du får sjekket jernstatus.

Håper noen av disse rådene hjelper!

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn