Mageplager og ryggsmerter

Spørsmål

­­Hei, det er noen ting jeg ønsker å finne ut av og jeg håper du som leser dette kan hjelpe meg.
Det første problemet mitt er at jeg i de siste fire årene har hatt problemer med magen min. Den er mye oppblåst, mye luft som jeg opplever det som vanskelig å få ut og det er ofte vanskelig for meg å bruke toalettet ordentlig. Dietten min består av melkete morgen og kveld, krydret mat og en del kjøtt og kylling. Jeg spiser lite fisk, frukt og og ferske grønnsaker. Jeg spiser som regel kun frokost og middag, men noen ganger også lunsj.
I forrige sommer døde moren min, noe jeg tok veldig tungt. Da hun ble syk var jeg under mye stress og jeg tok bortgangen hennes svært tøft.
Siden oktober i fjor begynte jeg å ha kroniske ryggsmerter, jeg er usikker på hva årsaken var til at smertene startet. Jeg tok MR og har skrevet i "Informasjon om pasienten" hva som ble funnet. I tillegg til vondt i ryggen har jeg i noen måneder hatt vondt i venstre arm og dens fingre. Jeg har prøvd fysioterapi, men føler ikke at det har hjulpet.
Jeg har undersøkt hjertet og mageområdet og fikk påvist at ingenting er galt. Det eneste som er påvist er at jeg har litt høyt kolesterol og blodsukker, som jeg prøver å kontrollere gjennom kosthold, ikke medisiner. Jeg har kuttet ned på røyking også.
Legene mener jeg er frisk og at ryggsmertene kommer av stress. Jeg sover ikke veldig godt, det er vanskelig å sove tungt. I rundt 3-4 år har jeg regelmessig følt mye angst, stress og nervøsitet, ofte relatert til jobb, sosiale relasjoner osv. Spesielt etter at min mor ble syk ble det verre. Jeg føler meg hele tiden lat og spesielt etter at ryggsmertene startet har jeg vært deprimert over å ikke kunne trene. Jeg er mye hjemme fra jobb og har sjeldent humør til å treffe venner og å tenke positivt om fremtiden.

Svar

Hei.

Det første du skriver om her, er at du har plager fra magen i form av oppblåsthet og luft. Du spiser kun to ganger daglig, og det er anbefalt å spise oftere for god magefunksjon. Videre spiser du lite frukt og grønnsaker, noe som er veldig viktig for både helsen generelt og for magen. Derfor kan det være at noe av forklaringen og løsningen kan ligger der. Jeg vil i første rekke derfor anbefale deg å prøve å spise oftere, samt å spise frukt og grønt hver dag, over en god del tid, for å se om det bedrer magen.
Hvis ikke det gjør det, kan du gå til lege for å bli undersøkt for å finne ut om det har noen sykdomsårsaker. Det er slett ikke sikkert at det har, men det kan sjekkes.
Det er som du sikkert forstår, ikke mulig å si noe om eventuelle årsaker her over nettet, uten legeundersøkelser og prøver m.v., men start med å legge til frukt og grønt i kosten og se om det hjelper.

Så til ryggen din. Du har hatt ryggsmerter i et halvt års tid, og MR-bildet har heldigvis vist at du ikke har noen alvorlige sykdommer eller tilstander i ryggen. Du har det som vi på norsk kalles skivebukning, dvs at skivene mellom ryggvirvlene buker litt ut. Det er på en måte å se på som en snill variant av prolaps, dog uten at der har kommet noe prolaps. Slikt kan gi smerter, men det er ikke farlig og vil kunne avta med korrekt ryggtrening og trening generelt, spesielt gåturer. Du røyker, og det forverrer ryggsmerter pga at blodforsyningen via de små kapillærene, hårrørsårene, blir nedsatt. Et svært viktig tiltak for å få en bedre rygg er derfor faktisk å slutte å røyke.
Ryggsmerter er noe de aller fleste av oss alle har fra tid til annen i livet. Det skyldes kun i sjeldne tilfeller alvorlig sykdom, og kan i de fleste tilfeller sees på som "en del av livet". Det som virker best for å få mindre ryggsmerter er å ikke bekymre seg, for bekymringer gir ubevisste spenninger i ryggmusklene, og spenninger gir smerter, samt trening og generell bevegelse. Du bør derfor starte din trening igjen, og ta gjerne smertestillende før trening, slik at du klarer å trene bedre. Dette er helt trygt og faktisk veldig viktig, siden MR-bildet viste at du ikke har noen alvorlige tilstander i ryggen din. Derfor er det bare å stå på. Jo lenger du lar ryggsmertene hindre deg i trening, jo verre og mer langvarige blir dine ryggsmerter, så nå er det viktigste du kan gjøre å komme det ut av denne onde sirkelen.

Håper at du har nytte av mine innspill, lykke til og god bedring!