Kraftig vektreduksjon - hva nå?

Spørsmål

Jeg har gått ned fra 125 kg til 84 kg. Jeg er 164 cm høy. Problemet nå er at vekten vil ikke mer ned. Den har stått bom stille i fire måneder til tross for at jeg har justert mengden mat jeg spiser enda litt ned. Til frokost spiser jeg to halve brødskiver. Lunsj et knekkebrød og et glass melk. Middag en potet, godt med grønnsaker og litt fisk eller kjøtt. Kveldsmat er ett knekkebrød og ett glass melk.

Jeg spiser variert pålegg. Tunfisk, makrell i tomat, kaviar, noe kokt skinke, leverpostei og tidvis magerost.

Blir jeg sulten mellom måltidene tar jeg en tomat, litt rå brokkoli, blomkål eller melon.

Jeg har lavt stoffskifte som jeg bruker tabletter mot og problemer med ryggen. Det siste bidrar til at jeg ikke er så aktiv.

Hvorfor går jeg ikke mer ned i vekt? Tørstedrikk er Fun saft eller vann. Jeg har klart 41 kg nå. Trenger kroppen rett og slett en pause? Gode råd mottas med takk.

PS: Jeg har blitt kvitt diabetes type 2 underveis.

Svar

Hei,

Først vil jeg gratulere deg med fantastisk innsats og resultater! Du har virkelig klart å oppnå en formidabel vektreduksjon, som det står all respekt av. Du har med dette oppnådd mye bedre helse, blant annet ved at du nå er kvitt diabetes type 2. Og jeg synes du gjør gode valg kostholdsmessig - du spiser små og hyppige måltider, og du velger sunne måltider.

Det er veldig vanskelig å oppnå "normalvekt" når man har vært såpass høyt oppe i vekt. Det at du har gått ned 41 kg vil jeg anse for å være en svært suksessfull vektreduksjon, og det er ikke unormalt at du nå opplever noe stagnasjon. Dette er helt normalt! Basert på din vekt, høyde, kjønn og alder så ligger energi/kaloribehovet ditt et sted mellom 2100 og 2600 kcal per dag, selvfølgelig med variasjon i forhold til hvor fysisk aktiv dag du har. Kanskje mer. Basert på det du oppgir å spise så får du i deg omkring 1000 kcal per dag. Det er også helt normalt at kroppen "senker forbrenningen" når du går såpass mye ned i vekt som du har gjort, og det blir derfor vanskeligere å fortsette denne vektreduksjonen over tid (med andre ord: mitt estimat er nok et over-estimat på faktisk energibehov). Men: jeg synes du har oppnådd en fantastisk vektnedgang, og at du må holde fast ved dette. Målet ditt nå skal skifte fra "reduksjon" til "stabilitet eller opprettholdelse" - du skal holde vekta. Jeg har absolutt tro på at du kan klare dette. I første omgang tenker jeg at du skal få tankene bort fra ytterligere reduksjon i matinntaket (du ligger antakelig allerede på en slags minimum). Fortsett heller med det du har gjort, og forsøke å legge til rette for aktivitet. Du nevner at du har problemer med ryggen, noe som gjør dette vanskelig. Det problemet ser jeg. Jeg har allikevel tro på at noen aktiviteter kan la seg gjøre, sånn som for eksempel rolig gange, svømming eller vannaktiviteter. Ta gjerne kontakt med en fysioterapeut eller kiropraktor som kan legge til rette for gode øvelser og aktiviteter. Du trenger ikke ta inn på noe fancy treningssenter, ofte handler dette om å redusere mengden stillesitting og skjermtid (uten at jeg vet noe om hvor mye du har av dette nå, men det er mine tanker).

Noen suksessoppskrifter for å holde vekta over mange år:
- Velg matvarer med lavt energiinnhold, og høyt vann- og fiberinnhold, og som metter godt, sånn som frukt, bær, grønnsaker, grove kornprodukter, poteter og lignende.
- Vær i aktivitet i 30-60 min per dag; velg aktiviteter du liker og som kroppen tåler - det gjelder å bli litt svett.
- Kutt all brus og annen drikke med tilsatt sukker.
- Kutt på mengden hurtigmat, snacks og godteri.
- Små porsjoner (små og hyppige måltider).

I tillegg er det bra å ha tilgang på en badevekt, slik at du kan kontrollere vekta med jevne mellomrom. Men det er ikke nødvendig å veie seg oftere enn hver uke, kanskje annenhver uke. For eksempel hver søndag morgen, før frokost, etter dobesøk. Da blir det litt standardisert også, slik at du kan sammenligne trender over tid.

Jeg har full tro på at du kan klare å gå ytterligere ned i vekt, men det vil jeg helst at du skal forsøke om noen år. Hvis du klarer å holde vekta noenlunde samme sted i 5-6 år så kan det godt tenkes at den er "klar for en ny runde" med vektreduksjon. Det kan være det langsiktige målet - først gjelder vektopprettholdelsen.

Husk også at alle perioder vil bli avbrutt av utskeielser i blant. Det er uunngåelig. Det som er viktig er hvordan man takler sånne hendelser; det gjelder å raskest mulig komme tilbake i sporet.

En kort kommentar om medikamentbruken: husk å justere eventuelle medisiner, sånn som blodtrykksmedisinene, nå som du har gått kraftig ned i vekt. Det kan hende du ikke trenger det lenger. Men det må du snakke med legen din om. Det er også bra at du får behandling for lavt stoffskifte - husk at denne antakelig også må følges opp over tid, for å se at ikke du overdoserer eller underdoserer medisinen.

Håper dette hjelper deg litt videre på vei! Lykke til!

Hilsen Jacob