Kosttilskudd m.v.

Spørsmål

Jeg er en småbarnsmamma på 33 med en travel hverdag som ikke alltid gir rom for et gjennomtenkt og velbalansert kosthold. Jeg ønsker derfor råd om kosttilskudd. Jeg ønsker å ta et multivitaminpreparat, og mitt valg har falt på Mivitotal pluss fra Donsbach. Det jeg lurer på er om det er noe jeg bør ta i tillegg til dette? Hva med feks omega3? Jeg tenker også på dette med overdosering av fettløselige vitaminer. I helsekostbutikken fikk jeg anbefalt Pikasol fiskeolje. Denne inneholder tokoferoler 3,8 mg pr kapsel, dagsdose er oppgitt til 1-2 kapsler. Vil jeg ikke da få i meg for mye vitamin E, når jeg i tillegg tar Mivitotal?
Hva er anbefalt inntak av vit E? Mivitotal dagsdose inneholder 30 mg vit E. Jeg har noe ujevn hjerterytme som kommer og går, har vært til undersøkelse for dette og fått diagnose ekstrasystoli, det skulle visstnok ikke være noe farlig. Er ellers frisk, og i moderat fysisk aktivitet.
Bør jeg gi noen form for kosttilskudd til mine barn? Eldstemann på 6 1/2 vil helst leve på "sjokoladekuler og saft", spiser ikke noe grønt med unntak av noe potet, eple og banan. Ikke fisk.
Jeg ammer fortsatt minstemann på 15 mnd. Er det noen helsegevinst i å fortsette amming utover dette, eller er det bare i de første månedene man overfører gunstige stoffer til barnet via morsmelk?

Kvinne, 33 år

Svar

Hei !

Jeg skal veldig gjerne gi deg råd om fornuftige kosttilskudd, men før jeg begynner vil jeg veldig gjerne gjøre deg oppmerksom på følgende:

1)Ingen kosttilskudd kan under noen omstendighet være en fullgod erstatning for et sunt og variert kosthold

2) Det tar IKKE mer tid å ha et sunt og velbalansert kosthold, enn såkalt "fast-food" eller lettvinte ! Tro det eller ei !

Jeg har gjennomgått varedeklarasjonen til Mivitotal, og ser at dette ser ut til å være blant de bedre "kombinerte" kosttilskudd jeg har sett.
Den inneholder de fleste vitaminer, mineraler, samt en del aminosyrer.
Jeg synes det er et godt alternativ å ta dette daglig, f.eks. 30 ml.
Den inneholder imidlertid ikke essensielle fettsyrer.
Med essensielle forstår man at dette er fettstoffer som kroppen ikke kan lage selv, men som må tilføres, helst daglig. Vi snakker om omega 3, omega 6 og omega 9. Disse er etter min og manges oppfatning, kanskje blant de viktigste kosttilskudd man kan ta, især omega 3, som de fleste har for lite av i kosten.
Disse omega 3/6/9 inngår i syntesen av en rekke svært aktive biologiske stoffer i kroppen som heter prostaglandiner / eikosanoider. Disse har hormonlignende virkninger, og der finnes både skadelige og sterke helsefremmende eikosanoider.
Noen demper betennelser m.v., andre fremmer betennelsestilstander.
Det er helt nødvendig å ha en riktig balanse mellom inntaket av omega 6 og omega 3 i den daglige kosten, ellers vil omega 6-inntaket for de flestes vedkommende her i vesten, være alt for høyt i forhold til omega 3-inntaket, og man kommer derved i "omega-ubalanse". Resultatet vil da være at omega 6 nedbrytes til en rekke skadelige og betennelsesfremmende stoffer i kroppen.
Konklusjonen er at det er svært viktig å ta tilskudd av omega 3.
Pikasol er fint, bruk i såfall 1000 mg, 2 stk morgen og kveld.
Alternativt Triomar 1000 mg , samme dosering.
Det at disse omega-3 kapslene inneholder vitamin-E, er primært ment for å forhindre oljen i kapslene fra å oksydere / harskne. Omega 3 harskner nemlig veldig lett. Dosen som er tilsatt (3,8 mg per kapsel) er svært liten, langt under de doser man anbefaler som kosttilskudd.
Forøvrig er vitamin E et svært lite toksisk (=giftig) vitamin, og der er egentlig knapt nok noen maksdose, hvis man tenker på evt skadelige virkninger.
Personlig anbefaler jeg 350 mg daglig, og mange leger som driver med kosttilskudd osv, ligger på denne anbefalingen. Det er uansett aldeles ufarlig.
Grunnen til at man anbefaler såpass høye doser med omega 3, er flere:
- Det er en av de mest effektive og bredspektrede antioksydanter
- Når man tar store doser omega 3 (se over) så er man helt nødt til å ta antioksydanter som vitamin E og C, ellers så harskner / oksyderer omega-3 meget raskt i kroppen og både mister sin virkning og evt blir skadelig. Dette er noe de fleste som bruker omega 3, ikke vet om.
Derfor: 350 mg vitamin E daglig, f.eks. Bio-E 350 mg.
Mivitotal dagsdose inneholder kun 30 mg.
Og: C-vitamin, f.eks. 750 mg to ganger daglig, som man får i "Bio-C 750 mg".
Selv om du får i deg 1000mg C-vitamin i Mivitotal, så tar du dette bare en gang daglig, og C-vitamin har så kort "virketid" i kroppen at man bør ta det minst 2 ganger daglig. Helst sammen med kveldsdosen med omega-3.
Der er som kjent ingen maksdoser for C-vitamin heller.
Vanligvis anbefaler jeg tran som det aller viktigste av alle kosttilskudd.
Derom bestrides ingen eksperter, hverken i Norge eller internasjonalt.
Men da Mivitotal inneholder både A- og D-vitamin, som man kan få for mye av, så bør du ikke ta tran, og derfor går du "glipp av" tran, når du velger å bruke Mivitotal. Men det får bli ditt valg.

Kosttilskudd til dine barn:
1) TRAN. Året rundt. Undersøkelser har vist at nordmenn ofte har for lite D-vitamin også om sommeren. (det sier litt om sommeren i Norge...:)! )
2) Udo`s choice, en balansert oljeblanding hvor omega 3 / 6 / 9 er i akkurat riktige/ balanserte mengder i forhold til hverandre. Minst en spiseskje daglig, men jo mer jo bedre. Ingen maksdose. Kan taes "som tran" på en skje, eller helles over salaten o.l. Må ikke stekes i o.l. Brukes kun kald. Kjøpes i helsekostbutikker.
Denne er utviklet av dr. Udo Erasmus, som er en av verdens fremste eksperter på oljer og essensielle fettsyrer.
Når det gjelder det at han "lever på sjokoladekuler og saft" og er 6 1/2 år, så har jeg følgende å si: (du får tilgi at jeg er bittelitte grann sarkastisk, det er godt ment !)
Han kjøper vel neppe sjokoladekulene og saften selv ??
Hvordan kommer dette inn i huset da ?? Og følgelig blir tilgjengelig ?
Veldig mange foreldre som har barn som er vanskelige i matveien, tenker at det er "bedre at de spiser noe enn ingenting", og gir dem derfor alt slags forferdelige ting i stedet for sunn mat, i denne tro. Som er en klar misforståelse.
Hvis et barn ikke får f.eks. "sjokoladekuler og saft" av foreldrene, så spiser det heller ikke dette, så VIPS er det problemet ute av verden. Så enkelt er det !
Hvis barnet da blir litt sultent etterhvert, så vil ethvert barn spise det det blir tilbudt, til slutt. Det er overmåte viktig å ikke mase, bare sett frem det dere spiser på bordet, og tilby barnet. Det eneste kravet er å sitte ved bordet ved måltidet. Tilby, og hvis ungen ikke vil ha så er det greit.
Ved neste måltid er ungen noe mer sulten, og dessuten er unger fundamentalt nysjerrige, inklusive på mat, hvis ikke de får styre hele greia selv med å "furte seg" til snop istedet. Og de lærer først og fremst ved herming og etterligning, husk at dere som foreldre er rollemodeller HELE tiden !
For å si det enkelt; ingen unge sulter frivillig ihjel, eller sulter på seg en sykdom. Det med matinntak styrer seg meget enkelt selv, vi er utstyrt med sultopplevelse for å nettopp hindre oss å sulte i hjel eller bli syke.
Slik er barn også.
Det er ABSOLUTT ABSOLUTT feil å tenke at "noe er bedre enn ingenting", og gi barnet sjokoladekuler, pølser i brød eller saft, hvis ikke det vil ha vanlig mat. Det har en rekke skadevirkninger, både læringsmessig og ernæringsmessig.
Det er også et svært godt tips, å la barnet være med å bestemme hvilke grønnsaker dere skal ha, ta ungen med i butikken, og si at "i dag er det din tur til å bestemme hvilken grønnsak vi skal ha", og så viser du ungen avdelingen med en rekke fargerike og spennende grønnsaker som han kanskje ikke har sett før, og som kan fenge nysjerrigheten, og dessuten får han "makten" ved å være den som får bestemme idag.
Og så kan ungen deretter få være med på å tilberede måltidet, f.eks. få ansvaret for å rive opp salatblader e.l., da blir det liksom "hans" mat, og han blir da mer nysjerrig på å smake det han har vært med på å lage til selv ! Men mas ødelegger effektivt ethvert slikt tiltak, husk det !

Vedr. ditt siste spørsmål om amming av minstemann på 15 mnd:
Man anbefaler amming ihvertfall opp til ett år. Men mye tyder på at fortsatt amming, ihvertfall litt hver dag ("kosttilskudd"!) :) kan være med å forebygge plager med astma og allergi senere i livet, så hvis barnet er disponert for dette, så er det sikkert bare av det gode.
Sikker viten om dette finnes ikke, men skadelig er det jo ikke !
Amming utover ett år regnes som hjelp til fordøyelsen av andre matvarer, og som kos og trøst. Men NB helst ikke ofte om natten, da det kan være skadelig for tennene.

Håper dette kan være av nytte for deg, og lykke til !