Kosthold ved forhøyet kolesterol

Spørsmål

Hei
Jeg har for høyt kolesterol. Var hos legen min for kort tid siden og den viste 8.1. Blod prøve er tatt i forkant. For ca. 6 mnd siden begynte jeg med Betavivo, kjøpt på apoteket, tyggetablett. 2 pr. Dag. Dette har ikke virket, da blodprøve for ca 6 mnd siden viste 8.2. Litt ned. Blodtrykket er normalt og er i bra form. Trener i fjellet og treningsstudio. Jeg har noen problemer med og beholde på mat jeg spiser, har diagnosen alkalasi, men det går ganske bra. Prøver med variert kosthold men er usikker hva en bør spise og hva en bør unngå. Legen min sier at ut fra min totale helsesituasjon er risikoen lav. Hva kan jeg gjøre for å få kolesterolet ned (normalt) igjen.tar ingen medisiner for kolesterolet og d har vært ca 8 de siste årene.

Svar

Hei,

Det er flott at du følger opp forhøyet kolesterol! Det er lurt å ha et lavt kolesterol uansett om man har en lav total risiko eller ei, og total-kolesterolet bør helst ligger under 5. (Hos noen kan det være vanskelig å vite den totale risikoen nøyaktig.) Når det nå ligger rundt 8 så har du litt å gå på, og faktisk kan det være aktuelt for deg å utrede for arvelig høyt kolesterol med en gentest (familiær hyperkolesterolemi). Jeg vil anbefale deg å snakke med legen din om dette. Det kan være aktuelt å begynne på medisiner, særlig siden du har gått med kolesterol på 8 i flere år. Heldigvis er medisinene veldig gode, og med svært få bivirkninger.

Det er dessuten mye du kan gjøre for å redusere kolesterolet ved siden av medisiner, og enkle grep i kostholdet er sentralt. Kostbehandling vil også gjøre effekten av medisinene mye bedre. Det er særlig et par stikkord som er viktige for å senke kolesterolet:

-Sunn fettkvalitet
-Mer fiber

Sunn fettkvalitet

Kostholdsfaktoren som øker kolesterolet i blodet mest er såkalt mettet fett. Det finnes særlig i fete meieriprodukter og fete kjøttprodukter, og produkter som er basert på disse. Smør og hard margarin, som Melange, Brelett og Bremykt (harde i kjøleskapet) er også kilder til mettet fett. Ferdigmat, hurtigmat og typisk kosemat, som kaker, kjeks og snacks, inneholder også mye mettet fett. Kutt derfor ned på bruken av disse matvarene, og velg magre meieriprodukter og kjøttprodukter og varianter med lite fett (slik at du får i deg mindre mettet fett).

Umettet fett senker kolesterolet i blodet, og det er derfor lurt å øke inntaket av dette: Matoljer, og flytende og myk margarin (myk i kjøleskapet), fet fisk, nøtter, mandler frø og korn, avocado og oliven, majonesbaserte pålegg, pesto, oljebaserte leverposteier, og dressinger. Når det gjelder matoljer så anbefaler jeg rapsolje, olivenolje, soyaolje, solsikkeolje eller Vita olje. Disse er veldig fine alle sammen. Men unngå de tropiske oljene palmeolje og kokosolje, som inneholder store mengder mettet fett.

Mer fiber

Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød, hele korn, havregryn og lignende), frukt, grønnsaker og bær, og belgvekster inneholder alle sammen mye grove fibre som vil senke kolesterolet og tilføre tilstrekkelig med næringsstoffer. Forsøk å la dette være viktige energikilder i kostholdet ditt. Lær deg noen gode middagsoppskrifter med mye grønnsaker, og eventuelt noen retter med belgvekster, som bønner, linser, kikerter.

I motsetning til hva mange tror så påvirker ikke fysisk aktivitet kolesterolet så mye. Men det er uansett veldig bra å være i god form, så det er flott at du er aktiv!

Du nevner Betavivo, som skal senke kolesterolet. Dette er en typisk fiberkilde som selges i butikkene. Men det fungerer like bra, om ikke bedre, med vanlig havregryn. Så du kan like gjerne bruke havregryn, hvis du liker det. Derimot så kan du gjerne bruke en «spesialmargarin» som heter Vita Hjertego Proaktiv, som inneholder såkalte plantesteroler. Disse senker effektivt kolesterolet i blodet, og er å få kjøpt på de fleste vanlige matbutikker.

Det er litt begrenset hvor mye jeg kan spesialtilpasse kostrådene til deg når jeg ikke vet hva du spiser til vanlig, så det beste er selvfølgelig om du også har mulighet til å snakke med en klinisk ernæringsfysiolog (eller legen din) om dette i gjentatte konsultasjoner. Men jeg håper du har fått noen råd du kan få nytte av.

Lykke til!

Hilsen Jacob