Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Kosthold ved diabetes, høyt blodtrykk og høyt kolesterol

Spørsmål

Hvilken kost bør jeg spise når jeg har diabetes, høyt blodtrykk og høyt kolesterol? Bruker medesin, men det er så mye bivirkninger

Kvinne, 58 år

Svar

Hei!

Takk for spørsmålet ditt!

En fellesnevner for diabetes, høyt kolesterol og høyt blodtrykk er at de alle tre kan sies å være såkalte livsstilssykdommer. I tillegg er de sentrale risikofaktorer for utvikling av blant annet hjerte- og karsykdom som hjerneslag og hjerteinfarkt. Kosthold og livsstil kan ha stor innvirkning på utvikling og forebygging av både diabetes, høyt kolesterol og høyt blodtrykk. Verdens helseorganisasjon (WHO) har anslått at 80 prosent av forekomsten av hjerteinfarkt, 90 prosent av forekomsten av diabetes type 2 og 30 prosent av forekomsten av kreft kan forebygges med bedre kosthold, regelmessig fysisk aktivitet og røykestopp. Og faktisk er det stort sett de samme kostholdsrådene som går igjen ved forebygging og behandling av disse livsstilssykdommene.

Jeg skulle for øvrig gjerne visst hvorvidt du har insulinavhengig diabetes eller ikke bruker insulin, sammensetningen av kolesterolet ditt (nivå på det ”gode” HDL-kolesterolet og det ”dårlige” LDL-kolesterolet og blodfettstoffet triglyserider), hvor høyt blodtrykket ditt er, hvorvidt du er overvektig eller røyker og hvilke medikamenter du bruker for å kunne gi råd som er tilpasse til akkurat deg. Uansett, du kan komme godt på vei med kostrådene jeg nevner nedenfor:

1. Spis mindre mettet fett. Fettsammensetningen i kostholdet er viktig. Mettet fett i kosten, det vil si fett fra dyrekilder (kjøtt, meieriprodukter), er kolesteroløkende. Det anbefales å velge mager melk, for eksempel ekstra lett eller skummet. I tillegg inneholder alle fløte- og rømmeprodukter mye mettet fett, velg gjerne Kesam, matyoghurt eller mager Créme Fraiche i for eksempel matlaging. Velg gjerne også lettere varianter av oster, eksempelvis ”Så lett” fra Synnøve Finden eller Lettere Norvegia. Velg også gjerne lettyoghurter dersom du spiser yoghurt. Når du kjøper kjøttprodukter anbefales det å velge rene kjøttprodukter fremfor blandingsprodukter og å skjære bort synlig fett på koteletter og liknende samt å velge karbonade- eller kyllingkjøttdeig fremfor vanlig kjøttdeig.
2. Erstatt mettet fett med umettet fett. Umettet fett kommer hovedsakelig fra sjømat- og plantekilder. Fra fet fisk som makrell, laks, ørret og sild får man mye omega-3, som i tillegg til mye annet bidrar til en mer gunstig sammensetning av kolesterolet. Velg gjerne myke plantemargariner dersom du spiser margarin på maten, og bruk helst oljer eller flytende margarin i matlaging. Ta gjerne omega-3 tilskudd som tran eller kapsler i tillegg til det du får i deg gjennom kosten.
3. Spis mindre sukker. Bruk minst mulig sukker og sukkerholdig mat og drikke som kjeks, kaker, is, søtt pålegg, juice, nektar, brus, sjokolade og så videre. Bortsett fra juice gir slike produkter få eller ingen næringsstoffer, men kan bidra til å øke vekten. Matvarer med høyt sukkerinnhold får blodsukkeret ditt til å stige raskt og er lite gunstig for diabetesen. I tillegg kan sukker øke triglyseridverdiene.
4. Spis mer frukt og grønnsaker. Husk ”fem om dagen”, som tilsvarer tre porsjoner (150g eller en stor håndfull) grønnsaker og to porsjoner frukt. Det er lite kalorier men mye næring i grønnsaker og frukt og i tillegg mye fiber. Det er spesielt mye fiber i belgvekster som erter, bønner og linser, men også kornprodukter som havre og grovbrød inneholder mye fiber. Fiber har gunstig effekt på tarmfunksjonen ved at det motvirker forstoppelse og treg mage, det har en gunstig effekt på blodsukkeret ved at det påvirker til mer langsom passasje av maten gjennom tarmen og det reduserer kolesterolet ved at det bidrar til utskillelse av mer galle fra tarmen som igjen bidrar til at opptaket av fett fra tarmen blir redusert.
5. Reduser saltinntaket. Spesielt med tanke på blodtrykksregulering, er det viktig å ikke få i seg mer salt enn nødvendig. I Norge får vi daglig i oss nesten dobbelt så mye salt sammenliknet med det som er anbefalt mengde. Et lavere inntak av salt kan bidra til å senke blodtrykket. I hel- og halvfabrikata er det oftest mye salt. Du kan for eksempel lage mer mat fra bunnen av og la være å salte maten under matlaging og under måltidet. Saltsmak på mat er mye vanesak og du vil sannsynligvis raskt venne deg til mindre salt i maten.
6. Spis regelmessig, 5-6 måltider per dag. Det bør ikke gå over 3-4 timer mellom hver gang du spiser. Da holder du blodsukkeret stabilt, du holder energinivået oppe gjennom dagen, og
dessuten holder du forbrenningen oppe. I tillegg bidrar du til å holde metthetsfølelsen til
nesten måltid. Det er også viktig at du sitter ned og slapper av ved måltidet. Tygg maten
godt, og avslutt måltidet når du er mett.
7. Reduser alkoholforbruket. Dersom alkoholforbruket ditt er høyt, det kan gi økte triglyserider og påvirke blodtrykket. I tillegg inneholder alkohol mye kalorier og kan bidra til vektøkning.
8. Drikk nok vann. De fleste trenger ca to liter væske daglig. Det anbefales å bruke vann som tørstedrikk. Nok væske bidrar også til å regulere tarmfunksjonen.
9. Vektnedgang? Vektreduksjon anbefales dersom du er overvektig. En vektreduksjon bidrar til å senke blodtrykket, redusere kolesterolet og regulere blodsukkernivået.
10. Vær fysisk aktiv. I tillegg til hverdagsaktivitet er det viktig å føle at man av og til blir ”varm i trøya” og andpusten ved fysisk aktivitet. Det beste er å være fysisk aktiv 30 til 60 minutter daglig.
11. Utøv stressmestring, og vurder røykeslutt dersom du røyker.

Nå har du ikke nevnt hvilke medikamenter du bruker og om du har både medikamenter mot diabetes, høyt blodtrykk og høyt kolesterol. Dersom du ikke bruker medikamenter i forbindelse med høyt blodtrykk eller diabetes anbefaler jeg at du snakker med fastlegen din om grønn resept. Grønn resept er en ordning for å stimulere fastlegen til å gi råd og veiledning om livsstilsendringer til personer med nettopp høyt blodtrykk og diabetes. En forutsetning for å få tilbud om grønn resept er for øvrig at man ikke fra før av bruker medikamenter for å regulere sykdommene. Fastlegen skal gi veiledning med basis i effektive endringer relatert til kosthold og fysisk aktivitet samt spesifikke, individuelt tilpassede råd for din oppfølging. Sunt kosthold, vektreduksjon, røykestopp og fysisk aktivitet kan hos noen være god nok behandling og man kan da unngå å måtte bruke medisiner.

Vedrørende bivirkninger vil jeg, selv om du tilpasser deg kostrådene overfor, absolutt ikke anbefale deg å slutte med medikamentene du har fått foreskrevet av fastlegen din uten å rådføre deg med ham/henne. Men du kan jo rådføre deg med fastlegen om å bytte til andre medikamenter? Eksempelvis kan du hvis du får statin mot høyt kolesterol forsøke å bytte til en annen type statin, eller et kolesterolsenkende medikament med en annen virkningsmekanisme enn statiner. Noen ganger kan endringer i kosthold og livsstil også bidra til at man kan senke dosen av medikamenter og dermed også ofte bivirkningene.

Lykke til!

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-