Kolesterolsenkende kost

Spørsmål

Jeg har vært hos lege og fått beskjed om at jeg har et totalkolesterol på 8,4 og LDL-kolesterol på 6,1. Jeg veier 70 kilo, er 171 cm høy og synes at jeg lever veldig sunt. Det finnes riktignok hjertelidelser i familien både på min mors og min fars side. Finnes det noen diett jeg kan følge, selv om jeg nå skal behandles for dette med medisiner? Jeg har fått beskjed om å begynne med Albyl-E. Kan dette tilskrives overgangsalderen?

Kvinne, 54 år

Svar

Hei og takk for spørsmålet!

Som du sikkert er klar over er høyt kolesterol, spesielt LDL, forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdom. Hjertesykdom i familien er også en risikofaktor. Røyking, lite fysisk aktivitet og overvekt er også risikofaktorer. Du har en fin Body Mass Index (BMI) på 23,9 kg/m² (normalområdet er 20-25); altså er du ikke overvektig. Fortsett slik!

Etter overgangsalder går gjerne nivået av ”det farlige kolesterolet" (LDL) opp, relatert til at man har mindre av hormonet østrogen i kroppen. Selv om du nå skal begynne med behandling med Albyl-E, bør du også følge kostråd mot høyt kolesterol.

Som du kanskje vet er følgende ønskelige lipidverdier:
Totalkolesterol under 5 mmol/l
Forhold mellom totalkolesterol/HDL under 4
LDL-kolesterol under 3 mmol/l
Triglyserider under 2 mmol/l
HDL-kolesterol over 1,3 mmol/l for kvinner og over 1,0 mmol/l for menn

Det er flott at du allerede spiser sunt, men det er mulig at det finnes enkelte ting du kan gjøre enda bedre. (Slik er det for de fleste!) Selv om du ikke kan forvente at en sunnere livsstil vil redusere kolesterolnivået med mer enn rundt ti prosent, vil den totale effekten på helsen ha en mye større betydning. Et kolesterolsenkende kosthold er ikke det samme som et kolesterolfattig kosthold. Tidligere la man stor vekt på at man måtte unngå egg, lever, innmat og skalldyr, som alle inneholder kolesterol. Det har imidlertid vist seg at det ikke er disse matvarene som har størst innvirkning på kroppens kolesterolnivåer, men blant annet det mettede fettet, altså dyrefettet fra kjøtt, melk og melkeprodukter. Kutt ned på denne typen fett ved å bruke magre meieriprodukter og ekstra lett eller skummet melk, og bruk mer fett fra planteoljer, avokado, oliven, fet fisk, nøtter, frø og mandler. Fet fisk inneholder omega-3-fett som kan være med på å beskytte mot hjerte- og karsykdom. Du kan eventuelt ta tran eller et annet omega-3-tilskudd.

Såkalt oppløselig fiber fra frukt, bær, salat, grønnsaker, havre, rug og belgfrukter, som bønner og linser, har en positiv effekt på kolesterolet. Soyabønner inneholder isoflavoner som er spesielt gunstige, siden de har en østrogenlignende effekt. De kan spises i form av bønner, tofu, tempeh, soyayoghurt, soyaost eller soyamelk. Soyaolje inneholder ikke soyaprotein, og har derfor ikke den samme effekten. De færreste nordmenn får i seg de anbefalte fem porsjonene med frukt og grønt om dagen. Husk at alt teller, selv juice, tørkede, frosne eller hermetiske matvarer. I tilegg til løselig fiber inneholder disse matvarene mye antioksidanter som virker beskyttende mot blant annet hjerte- og karsykdom. Smoothies laget med for eksempel frosne bær og soyamelk er både godt, lettvint og sunt, så skaff deg gjerne en blender hvis du ikke allerede har det.

Velg fiberrike, grove kornvarer fremfor fine kornvarer, for eksempel havregrøt, helkornbrød og müsli. Noen kaker og kjeks inneholder i tillegg til fint mel (lite fiber) såkalt transfett, som også kan øke kolesterolnivået, så begrens inntaket av disse.

Alkohol har ingen direkte effekt på kolesterolet, kun på triglyseridene, men et høyt inntak er forbundet med høyere risiko for hjertesykdom, så drikk i moderate mengder.

Noen typer margarin, melkedrikker og yoghurt inneholder tilsatte plantesteroler. Plantesteroler finnes naturlig i relativt små mengder i vegetabilske oljer og nøtter, og senker nivået av kolesterol i blodet. Sterolene blir tatt ut fra disse matvarene og tilsatt i andre matvarer i høyere konsentrasjoner enn det som finnes naturlig. Matvarer som er tilsatt plantesteroler er såkalt "ny mat" i Norge. Vita Pro-aktiv og Becel pro.activ lettmargarin er eksempler.

Mosjon er også viktig for å forebygge hjertesykdom. Nå anbefales faktisk minst en halv times moderat fysisk aktivitet hver dag for voksne. Husk at du bør bli litt varm og merke at pusten øker for å ha best effekt.

Lykke til!