Kolesterol på 7

Spørsmål

Jeg har kolesterol med verdi 7.0. Det er for høyt, og bedriftslegen sa at jeg må tenke på kosthold og mosjon, uten å spesifisere dette nærmere. Jeg drikker ikke melk, spiser ytterst sjelden smør, tar tran nesten hver dag. Drikker litt presskanne-kaffe. Nå har jeg hørt at vanlig tran ikke er bra nok i denne sammenheng? Hva med egg? Innrømmer at fisk er det vanskelig å få til å spise så ofte. I tilleg har jeg allergi/overfølsomhet overfor stenfrukter, særlig ille er det nå i pollensesongen, derfor blir det ikke så mye av frukt heller. Jeg er 170cm høy og veier 63kg. Er altså ikke tykk, men har nok litt bilringer rundt magen. Hva er det jeg kan gjøre med kostholdet mitt?

Kvinne, 47 år

Svar

Hei !

Det er noe viktig informasjon som mangler i spørsmålet ditt dessverre, men det er jo ikke sikkert du har fått disse verdiene fra legen din, evt at det ikke er undersøkt:
Når man skal vurdere en kolesterolverdi, så må man også se på følgende andre blodprøvesvar:

HDL-kolesterol (det "gode" kolesterolet)
LDL-kolesterol (det "dårlige" kolesterolet)
Triglycerider (vanlig "fettstoff" oppløst i blodet)

Samt så må det sees i sammenheng med helse og risikoprofil ellers. F.eks. er det mye farligere med noe høyt kolesterol om man røyker i tillegg, ikke trener, har hjerte-karsykdommer i nær familie osv.

Når det gjelder ditt kolesterol på 7, så burde jeg ha visst noe om ditt HDL-kolesterol (det gode). Dette skal nemlig utgjøre minimum 25% av ditt totalkolesterol som altså er 7. 25% av 7 er 1,75.
Hvis du har over 25% av ditt totalkolesterol utgjort av HDL, så har du det som kalles en "god profil" på dine kolesterolnivåer, og da er ikke kolesteroltallet ditt på 7 så særlig urovekkende.
Mao.: Hvis du f.eks. har 2 i HDL, så har du over 25% HDL, og da er situasjonen ikke særlig bekymringsfull, med mindre du i tillegg har høye nivåer av LDL (det dårlige) og triglycerider (se over).
Kort fortalt er det viktigere med en god profil på kolesterolet (minimum 25% HDL) enn selve totalkolesterolet.

Hvis jeg var deg, ville jeg spurt din lege om du har fått undersøkt HDL, LDL og triglycerider, og få rede på svarene. Hvis ikke du har undersøkt disse, bør du absolutt gjøre dette. Totalkolesterolet alene, gir liten informasjonsverdi. Dersom du nå skal ta slike prøver, husk at du skal være fastende i 12 timer før blodprøvene, dersom du skal få korrekte tall. Meget viktig.

Generelle råd for å få ned totalkolesterol er:

1) Regelmessig mosjon, minimum en rask spasertur 30 minutter daglig.
2) Rikelig med alle løktyper i kosten, hver dag. Minst 100 gram løk pr dag. Hvitløk er spesielt effektivt. Bruk evt hvitløkskapsler de dager du ikke spiser hvitløk i maten.
3) Olivenolje, type kaldpresset / Extra virgin. Jo mer jo bedre. Ta det gjerne som kosttilskudd 1 spiseskje en til flere ganger daglig.
4) Kanskje viktigst er å bruke minst mulig "raske karbohydrater" i kosten, dvs matvarer som får blodsukkeret til å stige raskt, og derved stimulere din insulinproduksjon i kroppen. Insulin stimulerer nemlig sterkt til kroppens egenproduksjon av kolesterol, og det er slik at mesteparten (ca 85%) av kolesterolet i blodet, kommer fra kroppens egenproduksjon, og ikke fra matvarene vi spiser ! Dvs at å prøve å redusere kolesterolverdiene med å "spise mindre kolesterol" har liten virkning, sammenlignet med å påvirke kroppens egenproduksjon. For å belyse dette nærmere, kan jeg nevne at kolesterolsenkende medisiner, såkalte statiner, virker nettopp på denne måten, ved å senke kroppens egenproduksjon av kolesterol, så det er der det er mest å hente.
Matvarer med "raske karbohydrater" (=lav Glykemisk Indeks / GI) kan du lese mer om i tabeller og bøker, men det viktigste er hvitt mel og sukker.
Videre kan man med fordel senke andelen poteter, pasta, ris til måltidene, til fordel for betydelig mer grønnsaker og belgfrukter (erter, bønner, linser) og rent kjøtt, fisk, fugl, da også poteter/pasta/ris stimulerer insulinproduksjonen din vesentlig, og insulin stimulerer da igjen som sagt kolesterolproduksjonen din.
Et belysende eksempel på dette, er at når man setter pasienter på en svært karbohydratfattig kost eller evt tilnærmet karbohydrat fri kost, så ser man dramatiske og raske nedganger i kolesterolnivåene, på linje med det man ser ved medisinbruk.

Av dette kan man slå fast at det kolesterolet du får i deg via egg, skalldyr og andre kolesterolholdige matvarer, ikke bidrar til stor andel av ditt totalkolesterol, og du behøver derfor ikke å bekymre deg for egg osv. Der finnes store undersøkelser som har slått beina under myten om at egg er farlig for kolesterolet, det begynner å bli gammelt nytt.

Nyere forskning begynner også å tyde i retning av at dette med å redusere mengen raske karbohydrater i kosten, er viktigere enn å redusere mengden mettet fett og kolesterol i kosten, som til nå har vært (og er) gjeldende offisielle anbefalinger. Dette kan man også lett få bekreftet, ved å se at folk kan ha flotte kolesterolverdier med rikelig med fett, inkl. mettet fett, i kosten, dersom man bare sørger for å unngå de raske karbohydratene.
Men her strides ekspertene, og der finnes jo også flere veier til Rom, som det heter.

5) Vektnedgang er generelt meget effektivt for å få ned kolesterolet, men du er jo normalvektig, så der har vel ikke du noe å hente tenker jeg.
6) Både havregryn og bønner har en kolesterolsenkende effekt.
7) Ta høydose omega 3, f.eks. 6-8000 mg daglig, f.eks. Triomar 1000mg 3-4 stk morgen og 3-4 stk kveld. Dette må kombineres med høye doser av bredspektrede antioxydanter som Vitamin E (F.eks. Bio-E 350 mg) 1 daglig, og 2-3000mg C-vitamin daglig, og 100-200 mikrogram Selen. (som du forøvrig kan få i det via 5 paranøtter daglig )
8) Tran skal du ta uansett. Det må alle som bor på disse breddegrader ! :)
9) Røyking forverrer kolesterolverdiene, så røykeslutt er noe av det viktigste man man foreta seg, dersom man vil ha ned sine kolesterolverdier.

Håper dette kan være til nytte for deg, og lykke til !