Kan Zoloft, Catapresan og Seroquel brukes samtidig?

Spørsmål

Hei jeg er en ung mann på 22 som sliter med ptsd, synkope, oppkast, diaré og søvnmangel.
Jeg går fast til legen min, psykiater og psykolog og det har jeg gjort det siste halvåret. (psykolog og psykiater 3mnd)
Begynner å få et negativt syn på helsevesenet, og grunnen til det er mengden medisiner jeg får utskrevet. Jeg har fått utskrevet: cipralex, zoloft, truxal, atharax, seroquel og catapresan.
Gikk på cipralex til å begynne med og det hjalp ikke, så de satt meg på zoloft. Har tatt blodprøve og skal ha god effekt av zoloft, men jeg bruker lang tid på å bryte ned medisinene.
Så mitt spørsmål er : er det forsvarlig å skrive ut denne mengden medisiner?
Og til tross for at seroquel/truxal/atarax skal hjelpe mot søvnen så får jeg ikke sove. Jeg sover i gjennomsnitt 4 av 7 dager i uken og kan gjerne gå 3 dager i strekk hvor jeg ikke får sove, og til slutt så ender det opp med en utrolig kvalme med oppkast og diaré og deretter så kan jeg besvime. Har besvimt 1-2 ganger i uken det siste halvåret. Har begynt å selv medisinere med cannabis, men jeg tilbereder det på den måten at jeg får i meg minimalt med THC og bestemmer bare CBD. Dette er noe jeg føler fungerer kjempegreit og jeg blir heller ikke beruset, men jeg får sove godt om natten og føler at jeg får tilbake livskvaliteten.
Er jeg i noe fare når jeg ikke sover? Eller mengden medisiner jeg tar? Kan oppkast og diaré skyldes medisinene? Hvis jeg erstatter medisinene med cannabis så blir jeg ikke dårlig dagen etter og føler meg "vanlig".
Jeg vil også legge til at når jeg første gang gikk til legen veide jeg 80 kg og gikk opp til 105 på 2 måneder. Men nå kaster jeg opp så mye og har mye diaré så jeg går ned rundt 1 kg om dagen, har gått ned 10 kg den forrige uken. Kommer også innimellom blod i oppkast og avføring.
Beklager om det ble litt rotete, blir litt rar i hodet når jeg ikke sover.

Svar

Hei,

du beskriver at du er bekymret over mengden medisiner du får og skriver at du per i dag bruker Zoloft, Seroquel og Catapresan. Du oppgir dessverre ikke i hvilke doser du tar medikamentene.
Zoloft, Seroquel og Catapresan er per i dag såvidt jeg vet ikke kjent for å påvirke hverandre negativ slik at jeg ser ingen grunn til å anse bruk av disse som uforsvarlig.
Zoloft er et antidepressivum, mens Seroquel er et antipsykotikum, men brukes ofte i lave doser som medisin ved søvnforstyrrelser hos pasienter med psykisk lidelse.

Du beskriver at du sliter blant annet med søvnforstyrrelse og at du får kvalme og diaré til slutt etter å ikke ha sovet i tre døgn.
Kvalme og diaré er vanlige bivirkninger av de fleste medisiner, men slik du beskriver det har jeg mer inntrykk at det er søvnforstyrrelsen som til slutt fører til at du blir kvalm og kaster opp. I tillegg skriver du at du har fått diagnosen PTSD slik at jeg går ut ifra at du har vært utsatt for en vond opplevelse. Vonde opplevelser kan også utløse søvnforstyrrelser samt kvalme og diaré, gjerne som følge av stresset som følger med og som kroppen muligens fortsatt kjenner på.
Søvnforstyrrelser i den graden du lider av er selvfølgelig meget plagsom, men blir som regel bedre over tid når du mottar behandling mot PTSD.
Men for å svare på ditt spørsmål så har både Zoloft og Catapresan kvalme som bivirkning.

Når det gjelder din selvmedisinering med Cannabis forstår jeg ut i fra det du skriver at du er fortvilet nok til å prøve alt, men fraråder deg sterk å bruke dette. Det er flere grunner til dette:
Cannabis gir kanskje i første omgang inntrykket av å ha en beroligende effekt, men fører ofte til økt angst i etterkant (og dermed stress-reaksjonen som skaper symptomer). I tillegg er det et stort problem at Cannabis kan skape avhengighet. Mennesker som bruker Cannabis øker egen sårbarhet og dermed sjansen for å utvikle psykotiske lidelser.

Jeg håper at jeg har vært til hjelp på veien videre og ønsker deg god bedring!