Kan det være stoffskiftet?

Spørsmål

Takk for svar.
Jeg prøver igjen.
Stoffskifte er forhøyet, har mange symtomer som ikke henger sammen med noe, svetten renner og tøyet blir vott rundt halsen, kroppen kjennes ut som den er gått opp flere grader.ganske lite skjelving på hendene, trett,tatt av rundt 15 kilo.
Bruker ingenting for overgangsalderen, har brukt trisekvens forte, men har sluttet, og hadde det likt i fjord sommer også. Kuttet da ut cipramil og kom meg utover høsten. Over på fluoxetin, og nå er det likt som i fjord, bare jeg ikke er hoven i beina, har hatt noe høy senkning de siste årene uten noen funn (senkning mellon 40 og 50.
Kan dette være symtomer som kan komme fra stoffskifte?

Sykdommer: psoriases med leddsmerter, migrene, astma, allergi, depresjon, diabetes2, noe høyt blodsukker
Medisiner: fluoxetin,symbicort,ventolin singular, aurius,vioxx kortisonsalver, zopiclone, og pinex forte

Kvinne, 52 år

Svar

Hei!

Symptomene du opplever med svetting, litt skjelving, vekttap, tretthet og hetetokter kan meget godt stamme fra et forhøyet stoffskifte. Hvis legen din måler stoffskifteverdiene dine kan det raskt avklares om stoffskiftet er normalt eller om du har forhøyet stoffskifte - såkalt hypertyreose. Det er da naturlig videre å undersøke skjoldbruskkjertelen på halsen for å se etter forandringer i denne, men uansett behandler man gjerne forhøyet stoffskifte med medisiner, kirurgi eller behandling med radioaktivt jod.

I tillegg kan noen av symptomene dine meget mulig stamme fra medikamenter du bruker og/eller overgangsalderen. Forhøyet senkning tror jeg ikke har noe med høyt stoffskfite å gjøre, men kan muligens komme fra psoriasisleddgikten din.

Når man har mange sykdommer, mange symptomer og mange medisiner, kan det bli svært vanskelig å se sammenhengene både for lege og pasient. Noen ganger er det fornuftig å se om noen av plagene kan forsvinne hvis man endrer på medisinering eller fjerne enkelte medisiner, istedetfor å begynne en ny medisin for å ta kun symptomene.

Alternative behandlere beskylder ofte oss skolemedisinere for å ikke tenke helhetlig. Vi prøver, men det er mange ganger ganske vanskelig å få full oversikt over en pasients situasjon.

Jeg håper du og fastlegen din kan finne ut av dette sammen!