Kalkbehov hos eldre

Spørsmål

Hva anslår du det daglige kalkbehovet til for et menneske over 60 år ?
Er der ellers noen vitaminer / sporstoffer som er spesielt viktige for eldre ?

Mann, 67 år

Svar

Hei !

Eu-anbefalinger er 800 mg kalk / calcium daglig, mens i USA har man nokså nylig økt anbefalingene til 1200 mg daglig for personer i din alder.

Men husk at man trenger D-vitamin for å kunne nyttiggjøre seg kalken.
Det er svært utbredt med D-vitaminmangel i Norge, især pga at vi bor på et sted på kloden hvor vi har for lite sollys til å kunne produsere nok D-vitamin selv.
Det enkleste og beste tiltak (og kosttilskudd generelt) er for alle mennesker å ta en spiseskje tran daglig. Året gjennom, for selv om sommeren har mange mennesker for lave D-vitaminnivåer.

Ellers så synes jeg at du skulle ta en basispakke med følgende kosttilskudd:
En multivitamintabl., f.eks. Vitamineral 1 tabl dag
Omega 3-tilskudd, f.eks. Triomar 1000 mg 2 morgen 2 kveld
Vitamin E, 2-400 mg daglig, f.eks. Bio-E 350 mg 1 tabl daglig
Vitamin C, 1500 - 3000 mg daglig, f.eks. Bio-C 750 mg 1 morgen, 1 kveld.
Folat er viktig i tillegg til kalk og D-vitamin, mot benskjørhet. 0,4 mg daglig.
Selen og Beta-karoten er viktige antioksidanter.
Doser: Selen: 100 mikrogram daglig, Beta-karoten: 5-10 mg daglig, f.eks. en tabl Bio-Caroten daglig.

Andre tillegg kan være aktuelt, men da er det smart å få tatt en blodprøve å undersøke hva man trenger.
Få f.eks. undersøkt dine magnesium-nivåer, ganske mange mennesker har magnesium-mangel.
Få undersøkt dine nivåer av B12 og folat.
Og homocystein. Har man høyt homocystein, har man en økt risiko for hjerte-kar sykdom, og man bør da ta et tilskudd av en tablett som heter Triobe, som inneholder B6/B12 og folat i kombinasjon. Dette er svært viktig.

Er man overvektig eller plages av søthunger, er det nyttig å ta tilskudd av krom. Dose: 200-400 mikrogram daglig, f.eks. Bio-Chrome 1 tabl 3 ganger daglig.

Forøvrig vil jeg fremheve nøtter av alle typer (fortrinnsvis uristede og usaltede) Dette er det fremste av alle "kosttilskudd". De er rike på de sunne umettede fettsyrene, og har et høyt proteininnhold. Bør inntaes daglig av alle !

Håper dette var litt å gå videre med. Lykke til !