Jeg prøvde å ta selvmord...

Spørsmål

Hei.
For to uker siden etter en fest mistet jeg all sunn fornuft etter en krangel med kjæresten og svelget ca. 18 el 19 Panodil og 3 migrene tabletter ved merke Maxalt Rapitab. Tror jeg sloknet ganske fort. Dagen etter var alt tåkete, kroppen rar og "tung". Kastet opp en gang og hadde løs mage. Fortalte kjæresten min hva som hadde skjedd, han ble veldig redd, men vi dro ikke til legevakten. Da måtte ve jo fortelle hva som hadde skjedd og han var redd for hvilke følger det ville få. Det var jo selvmordsforsøk. I ettertid har jeg angret litt på at vi ikke dro med en gang. Jeg har vært uvel stort sett hver eneste dag. Løs mage, kvalme, veldig veldig svimmel og mørkerød, slimete utflod/blødninger. Burde jeg kontakte lege? Blir veldig redd når formen aldri blir bedre. Hva kan skje med leveren? Evnt hvor lang tid tar det for det blir en leverskade el noe annet? Hva slags prøver må tas hvis nødvendig? Lurer egentlig på alt relatert til dette temaet. Bekymret.

Håper virkelig dere har mulighet til å svare, på forhånd takk.

Kvinne, 22 år

Svar

Hei!

Du tok en skadelig mengde medikamenter! Det har jo gått bra, men dosen er såpass at den kan gjøre deg svært syk. Hvis du ikke fortsetter med medisiner eller drikker veldig mye alkohol til vanlig, vil nok leveren din komme seg igjen etter denne påkjenningen, men det kan ta litt tid.

Jeg er ikke så veldig bekymret for leveren din, nå så lenge etterpå.

Imidlertid var det du gjorde såpass alvorlig at jeg ikke synes det er fornuftig at du holder dette for deg selv. Jeg tror det er lurt å få snakket ut med noen om dette, slik at du kan få satt ord på denne vanskelige situasjonen og litt av de problemene du har hatt med kjæresten.

Kanskje ikke nødvendig å gå til lege for dette, selv om han også kan hjelpe deg med samtaler. En god venn/ familiemedlem, kanskje en rådgiver på studiestedet ditt?

Ikke steng dette inne i deg, men forsøk å få løst problemet denne gangen, slik at dere slipper liknende konflikter i fremtiden.

Lykke til!