Isjiasliknende smerter

Spørsmål

Hei, jeg legger til at jeg gjerne ønsker svar fra Brynjulf Barexstein, da jeg ser at han ofte gir gode detaljerte svar.:-) I mars 2017 fikk jeg plutselig ryggsmerte, som viste seg å være skivebukning/liten prolaps med generel bukning L5/S1 uten nerverotaffeksjon ,med lett degenerert skive. Alt annet normalt. Har hatt store ryggsmerter siden da, og i slutten av mai reiste jeg til Spania med familie. Etter en tur på spinningsykkel i spania så fikk jeg mer smerte og dro til sykehus lokalt der. Der ga de meg mye smertelindring intravenøs (analgetika), og en pleier (tror ikke han var sykepleier) skulle sette en voltaren IM injeksjon, men jeg så at han la den skjevt inn i huden og den traff ikke noe muskel (lagt inn i fettet da istedet). Har fått voltaren injeksjon 2 ganger tidligere siden mars pga ryggsmerten i norge, og dette var helt anderledes. Noen dager etterpå merket jeg mer og mer smerte i benet fra kneet ned til tærene og under fotsålen, og rundt injeksjonsstedet i setet - venstre side. Det er slags brennende, sviende, kriblende intens smerte konstant (verre om natten og hvile da jeg ikke blir distrahert), og det føles ut som det er noe skikkelig tak på legg/foten og setet mitt, og det er helt forferdelig, og klarer ikke sove.Har tatt mr lumbosacral igjen slutten av juni(viser fortsatt ingen nerverot affeksjon, og ortoped sikker på at det ikke skyldes ryggen), tatt MR nervoakse (hodet og medulla) normale funn, tatt Nevrografi og emg i starten av juli (normale funn). Men smertene gir seg ikke, og er helt uholdbare - fortsatt en mnd etter injeksjon.. hva kan dette skyldes? Kan nålen ha truffet noen blodårer eller inni nerve? Eller bare irritert nerve? Vil dette gå over av seg selv, eller bør man gjøre noe? Anbefales mr av fot/legg, ev injeksjonssted i setet for å se etter skade på nerve, vev, eller blodårer? siste dagen (4.) innlagt der, merket jeg utslett på overkropp bak/foran og armer, som forsvant etter ca 1 uke. Tror dette var en reaksjon på smertestillende.

Svar

Hei.

Du fikk altså en injeksjon med Voltaren, og den skulle settes intramuskulært. Du føler at den gikk mer inn i underhudsfettet. Om det var tilfelle, så ville ikke det ha noen andre negative konsekvenser enn at virkningen kom litt senere og ble litt mer langdradd. Sprøyten ble satt i venstre side av baken, hvilket høres
riktig ut. Sprøyten kan ha truffet eller irritert isjiasnerven inni baken, det er en mulighet. Det vil isåfall gå over med mer tid, og noen direkte behandling er der ikke. Det er ikke nødvendig å ta bilde av dette området.
Men det at noe opptrer etter noe annet, behøver ikke å skyldes at det ene er forårsaket av det andre. Vi mennesker har veldig lett for å overfortolke slike tilsynelatende årsakssammenhenger, når noe skjer etterhverandre.
Med andre ord så behøver det ikke å være injeksjonen som er skyld i dette. Disse smertene kan ha kommet allikevel, kanskje, og kan da f.eks. tenkes å skyldes en irritasjon av f.eks isjiasnerven, men ikke i ryggraden -for det er jo avklart via MR-bildet.

Mitt råd til deg er følgende:
Når du har så sterke smerter at du ikke får sove, og det har vart i en hele mnd allerede, så bør du gå til legen din for få dette undersøkt, bl.a. mhp om årsaken er slik jeg tenker, jfr over. Og dere vil kunne diskutere tiltak, ikke minst god nok smertelindring her og nå, for det trenger du jo uansett årsak.
Evt henvisning til nevrolog om det ikke gir seg etterhvert kan også diskuteres.

God bedring!