Hypotyreose ?

Spørsmål

Er det mulig å ha hypothyreose uten at prøvene gir svar på det? Min mor, mormor og oldemor har alle hypothyreose, mens mine to tanter har hyperthyreose.

Jeg har følgende symptomer:
- fryser (selv med 24 C i leiligheten). Morgentemperaturen min ligger på 36.27 grader (tatt i munnen)/35.28 grader (tatt under armen). Normal temperatur på dagen ligger på ca 36.5 (tatt i munnen).
- ingen sexlyst.
- mye håravfall.
- konstant sliten.
- vann i kroppen.
- vektoppgang (Har nå BMI på 34).
Jeg har forsøkt å slanke meg over lengre tid. Har spist sundt (grovt brød, mye grønnsaker) - har telt kalloriene - har ligget på 1200-1300 pr dag, og så hatt noen perioder med 1500, trent gj.snitt 3 ganger i uken. Maks vektnedgang har vært 3 kg på et år. Når jeg pga betennelser måtte utebli fra trening i 4 mnd gikk jeg opp 10 kg.

Fastlegen min sier bare at prøvene mine er fine så det er ikke noe galt med stoffskiftet mitt. Jeg bare spiser for mye...

Prøvesvar:
TSH 3,33
T4-FRITT 15,3
T3-FRITT 4,9
ANTI-TPO

Svar

Hei !

Det å utvikle en evt hypotyreose, er en prosess som kan ta veldig mange år. Din TSH er noe høyere enn ideelt, (optimale verdier på 1-1,5), og det betyr at skjoldbruskkjertelen din "jobber litt hardt", men produserer fremdeles nok thyroxinhormon, som er det aktive hormonet i kroppen.
Det er bra at du har tatt anti-TPO, som viser om du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Og det har du altså ikke pr idag.

Hadde du hatt dette, ville du pr def hatt en "autoimmun latent hypotyreose", som mest sannsynlig ville ha utviklet seg videre til en "ordentlig hypothyreose" og i et slikt tilfelle kunne det ha vært smart å startet med Thyroxin, før det utviklet seg videre.

Men du har altså ikke slike antistoffer. Du bør ihvertfall passe på å sjekke disse prøvene inkl anti-TPO jevnlig fremover, f.eks. en gang i året, for å se til at du ikke utvikler hypotyreose.
Det at du har en slik familieopphopning av hypotyreose øker sjansen for at du får det eller har det latent.

Men så er det dette med at dette er et omstridt og vanskelig område innen medisinen. Med symptomer som du har, som teoretisk sett kunne stemme med hypotyreose, (men som på ingen måte er spesifikke for hypotyreose), så ville noen leger foreslå et behandlingsforsøk med Thyroxin for å se hvordan det virket på tilstanden og plagene dine.
De offisielle hovedretningslinjene er imidlertid å ikke behandle i et slikt tilfelle, da du ikke har hypotyreose iht. laboratorieprøvene pr idag, men hva som er rett vet vi kanskje ikke, og det går kanskje ikke an å gi generelle råd på dette feltet, vurderingene på individualiseres for hver enkelt pasient, og man må se på både blodprøver og pasientens kliniske tilstand og symptomer samlet, ikke bare forholde seg til blodprøvesvarene.

Det at fastlegen din sier at det ikke er noe galt med "stoffskiftet" ditt vil jeg kommentere. Jeg går her ut fra at når legen bruker ordet "stoffskiftet" i denne sammenhengen, så mener legen skjoldbruskkjertel-funksjonen, dvs at du ikke ser ut til å ha hypotyreose pr idag.
Men: Stoffskiftet er noe langt mer enn bare funksjonen av skjoldbruskkjertelen. Det handler om basalmetabolismen, som det kalles, og det er hvor mye kalorier man forbrenner i hvile, og om kroppens evne til å omsette energi fra mat til enten varme, energi eller fettlagre.

Her kommer en rekke andre hormoner inn i bildet, især insulin har en helt vesentlig rolle. Majoriteten av overvektige mennesker har det som kalles insulinresistens.
Og så vil stoffskiftet generelt (tenker ikke på skjoldbruskkjertel-funksjonen)
påvirkes av hva man spiser, hvor ofte man spiser, når man spiser, hvor mye man spiser, type og hyppighet av trening, mineral- , vitamin- og fettsyrenivåer i kroppen m.v.
Det er her man kan komme inn å påvirke stoffskiftet i både positiv og negativ retning.
Og rådet du får om å "spise mindre" er vanligvis et dårlig råd.
Jeg pleier å satse på å "spise seg slank" ved å spise oftere, tildels mer, men med en riktig sammensatt kost. Se linker om dette.
Å spise lite er den sikre vei til nedsatt forbrenning.
Da skrur kroppen ned forbrenningen på "et sparebluss" for å spare energi, da kroppen merker at her tilføres lite energi. Med lavere forbrenning legger man lettere på seg. En annen måte å skru ned forbrenningen på, er å spise for lite protein i en slankeprossess, for da vil man slanke vekk muskulatur og dette er "kongeveien" til nedsatt forbrenning, da god muskulatur gir høy forbrenning og dårlig muskulatur gir lav forbrenning.
Denne fellen går svært mange i, kanskje majoriteten av slankere.
Videre så er det svært uheldig for forbrenningen hele dagen, å droppe eller å spise en liten frokost. En stor frokost stimulerer og øker forbrenningen resten av dagen.
Veldig effektivt for å øke forbrenningen er også en liten treningsøkt før frokost, for de som kunne klare dette. Da vil forbrenningen være høyere resten av dagen.
Etter trening generelt har man en "ettereffekt" på forbrenningen i opp til et døgn etterpå, i form av økt forbrenning.
Styrketrening med tildels tunge vekter, er den smarteste treningsmåten å få opp forbrenningen på, dette ved at man øker muskelmassen på denne måten, og derved forbrenningen / stoffskiftet.

Med dine menstruasjonsforstyrrelser og vektproblemer, synes jeg din lege skal utrede deg for det som kalles polycystisk ovariesyndrom,(PCOS) en svært vanlig tilstand. Da bør følgende prøver taes:
·LH
·Østradiol
·Østron
·Testoteron >7 pat.
·SHBG (lav)
·Androstenodion
·Progesteron (ved usikkerhet om siste mens)
·Androstenodion / DHEA >2 = patologisk
·Evt prolaktin

PCOS henger tett sammen med / er en del av det som kalles insulinresistenssyndrom, og behandles effektivt med vektnedgang og karbohydratrestriksjon, hvis man får påvist PCOS og/eller insulinresistens.
Mer om insulinresistens i linker til tidligere svar.

Vær også obs på at dine symptomer også teoretisk kan være uttrykk for en depresjon, for depresjoner kan være atypiske i sin presentasjon, uten den typiske tristhet osv, og hvis det er dette som ligger bak, er det jo meningsløst å ikke få behandling for dette. Dette kan du ta opp med din lege, og bli utredet for. Vær åpen og nysjerrig på dette, er mitt tips.

Jeg tror ikke din migrenemedisin påvirker forbrenningen, har ikke funnet informasjon som tilsier dette. Men vær obs på at man skal ikke bruke den mer enn 8-10 ganger pr mnd, for hvis man bruker den mer, kan man få bivirkninger i form av økt tendens til migrene !

Jeg legger merke til at du beskriver din kost og ditt slankeforsøk på følgende måte:
"grovt brød, mye grønnsaker) - har telt kaloriene - har ligget på 1200-1300 pr dag, og så hatt noen perioder med 1500"
Jeg er ikke sikker på om du da slanker deg på optimal måte.
Jeg har ingen som helst tro på kaloritelling i det hele tatt, alt man oppnår med et lavt kaloriinntak er å skru ned forbrenningen på et sparebluss.
Mange som driver med slanking på profesjonellt medisinsk vis, mener at sammensetningen av kosten har en langt større virkning, fordi sammensetningen av maten påvirker våre hormoner som styrer forbrenningen, på en særdeles effektiv måte, både på godt og vondt.
Generelt tenker man da at andelen karbohydrater i kosten bør ned, dette er gjeldende offisielle hovedtanker omkring hva hovedårsaken til våre dagers ovevektsproblem er. Hvis andelen karbohydrater i kosten skal ned, så må andelen proteiner og tildels fett, økes.
Grunnen til at man ser at et karbohydratfattig kosthold virker slankende, er at dette bl.a. reduserer kroppens insulinproduksjon, og insulin er det viktigste hormonet hva gjelder fettlagring.
Høye insulinnivåer gir økt tendens til fettlagring, spesielt rundt buken, og nedsatt evne til å forbrenne fett.
Høyt proteininntak gir høye nivåer av det "motsatte" hormonet glukagon, som stimulerer fettforbrenningen, gir metthetsfølelse og bygger muskler, hvilket er bra for å øke forbrenningen.
Et godt daglig inntak av sunt fett er med å gi langvarig metthetsfølelse, slik at dagens totale matinntak da vanligvis blir lavere for de fleste.
De sunne essensielle fettsyrene, især omega 3 som de fleste får i seg for lite av, er med å stimulerer forbrenningen.
Les mer om dette i vedlagte linker.

Håper at du kan dra nytte av denne informasjonen, og ønsker deg lykke til !