Hvorfor får man for lite D-vitamin?

Spørsmål

Hei.
Jeg har vært hos legen og tatt blodprøver. Blodprøvesvarene viste at jeg hadde folsyremangel og d-vitaminmangel. Folsyreverdiene var på 8 og d-vitamin verdiene var 27.
Legen sa jeg ikke hadde for lite blod i kroppen. Jeg lurer på om dette er farlig. Hva er grunnen til dette? Jeg har hatt d-vitaminmangel noen ganger før. Jeg skal få reseptbelagte d-vitaminer og jeg skulle kjøpe folsyrevitaminer på apoteket. Han sa ikke noe om hvor lenge eller hvor mye jeg skal ta og hvor lenge jeg skal gå på dette. Jeg ble litt nervøs av dette, er dette farlig og hvorfor får jeg disse manglene ?
Jeg har vært mye slapp og sliten, tungpustet i det siste.

Svar

Hei.

For lite av et vitamin skyldes at man har spist for lite av mat som inneholder det vitaminet, eller at man har spist nok, men at der er noe i tarmen som gjør at man ikke tar det opp godt nok.

Og akkurat for vitamin D så finnes der enda en årsak: For lite sollys på huden. For det er en av våre viktigste kilder til d-vitamin, sol. Sol er jo ikke akkurat noe som det er overflod av på våre breddegrader, og derfor er det så mange som mangler d-vitamin. Det er også derfor at rådet vi alle hørte fra våre mødre i barndommen om å ta tran hver eneste dag, faktisk er et særdeles viktig råd, som gjelder alle som bor her til lands. Når vi bor så langt nord som vi gjør, bør alle bruke d-vitamintilskudd, f.eks. tran, hver eneste dag. Det er ikke noe som bare du og personer med påviste mangler skal bruke.
Feit fisk er også en god d-vitaminkilde, men de fleste av oss spiser ikke dette ofte nok til å dekke d-vitaminbehovet.
D-vitaminmangel kan over lang tid forårsake beinskjørhet senere i livet.

Tilbake til dette med inntak og absorbsjon av vitaminer som jeg var innom innledningsvis:

Du har for lave folatnivåer altså fordi du har spist for lite mat med folat, eller (en langt sjeldnere årsak) at det ikke blir tatt opp godt nok fra tarmen din. Det sistnevnte er det som heter malabsorbsjons-sykdommer. Typiske eksempler er f.eks. cøliaki og lakoseintoleranse. Jeg sier selvfølgelig ikke med dette at jeg "tror" du har det, men det er noe som kan vurderes, om man til stadighet utvikler vitaminmangler selv om man spiser variert og sunt.

Du løser problemet veldig enkelt med å ta tilskudd. Du kan bruke det f.eks. i et halvt års tid fremover, og så tar du en ny blodprøve og ser om nivåene er blitt normale. Det samme gjelder D-vitamin.
Hvis nivåene da er fine, så kan du enten slutte med tilskuddene, og så måle igjen et halvår senere for å se om de har sunket igjen, for da må du evt bruke det fast. Hvis de ikke har blitt høye nok, så må du fortsette med tilskuddene, evt øke dosene.

Når det gjelder d-vitamin på resept så er det naturligvis greit, men det er jo å gjøre det litt tungvint, når du mye enklere kunne gått på supermarkedet og kjøpt en flaske tran. Det med å ta tilskudd av d-vitamin er jo noe du skal fortsette med livet ut, som alle nordmenn, og derfor er det jo greit å velge en løsning som ikke krever legekontakt og resept. Noen argumenterer med at tran ikke smaker godt, men det er jo virkelig ikke et argument voksne mennesker behøver å bruke, tenker nå jeg. Vond smak i et par sekunder er jo noe vi avgjort "tåler", og i tillegg er det jo ingen regel som sier at alt vi putter i munnen må smake godt. Vi kan meget godt velge ubehagelige ting, som f.eks. å ta en skje tran selv om man evt ikke synes det smaker godt!

Du trenger absolutt ikke å være redd for dette, slik du sier at du er. D-vitaminmangel er noe som en svært stor andel av befolkningen har på denne årstid. Og du løser det jo så enkelt, med å ta tilskudd, og da er det jo definitivt et ikke-problem. Det er langt verre å ikke få det oppdaget, for om du går med det livet gjennom, så kan du lettere bli beinskjør som gammel, og det er jo unødvendig når så enkle løsninger finnes.

Håper det var greie svar, ha det bra.