Hvor mange kalorier trenger jeg?

Spørsmål

Hei
Jeg er en jente på 20 år og jeg har litt problemer med vekta.
Jeg har lest at en kvinne trenger rundt 2000 kalorier om dagen for å holde en stabil vekt. Jeg har gått sakte opp i vekt i løpet av ett år og bestemte meg for å gå ned i vekt, men før jeg begynte å trene ville jeg regnet jeg ut hvor mange kalorier jeg fikk i meg om dagen, som var veldig enkelt siden jeg spiser det samme hver dag. Det som sjokkerte meg var at jeg bare har fått i meg 1380 kalorier om dagen.
Så spørsmålet mitt er hvorfor har jeg gått opp i vekt, og hvor mange kalorier bør jeg få i meg om dagen for å gå ned i vekt?

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.

Du har stilt ditt spørsmål til helsesøster, som mente det var riktigst at en lege besvarte dette spørsmålet. Du får derfor svar fra meg.

Hvor mange kalorier en person trenger for å holde stabil vekt, avhenger av:

1) Hvor mye vedkommende veier. Det skal flere kalorier til å opprettholde vekten på en stor person enn på en liten person.
2) Hvor mye fysisk aktivitet man har i løpet av en dag. Er man svært passiv, er kaloribehovet særdeles mye lavere enn om man er svært fysisk aktiv. Kaloribehovet kan mangedobles ved mye fysisk aktivitet. Jobber man kraftig fysisk hele dagen, evt løper og trener masse, kan man trenge både to og tre ganger mer kalorier for å holde vekten, enn om man er helt passiv.

Det er altså ikke korrekt at man kan si at "en kvinne trenger 2000 kcal for å holde en stabil vekt", slik du har lest. Det er ytterst individuelt, som du skjønner av det jeg forklarte ovenfor.

For å gå ned i vekt, må man innta mindre kalorier enn de man trenger for å holde stabil vekt, jfr over.
Tenkte eksempler for å illustrere:
1) Hvis en tynn og fysisk passiv person trenger 1500 kalorier for å holde stabil vekt, og begynner å spise 1400 kalorier pr dag, så vil han/hun gå ned i vekt. Spiser vedkommende 1000 kalorier pr dag, vil han/hun gå ned fortere vekt. Spiser han/hun 1600 kalorier pr dag, vil vekten øke.
2) Hvis en stor, evt overvektig person trenger 2500 kalorier for å holde stabil vekt, og begynner å spise 2000 kalorier pr dag, så vil vedkommende (også uten å trene) gå ned i vekt. Hvis han/hun begynner å løpe en mil pr dag, vil det sånn veldig omtrentlig øke kaloribehovet med 1000 kalorier. Da vil han/hun trenge 3500 kcal for å holde vekten. Hvis en person som i utgangspunktet holder stabil vekt begynner å løpe en mil om dagen, og IKKE spiser mer enn før, så vil forbruket bli ca 1000 kalorier lavere enn inntaket, og vekten synker.

Siden jeg ikke vet noe som helst om hvor mye du veier og hvor fysisk aktiv du er, så kan jeg overhodet ikke uttale meg om ditt kaloribehov i konkrete tall, og heller ikke om hvor mye du trenger for å gå ned i vekt.

Imidlertid synes jeg det er upraktisk og tungvint å telle kalorier, og det går fremfor alt ikke an å leve over tid med kaloritelling. Og skal man holde seg slank over tid, så må man legge opp til en livsstil som er enkel, grei og hyggelig å følge, og det er ikke kaloritelling.
Rent praktisk så er det enkleste derfor å spise mindre (og riktigere) enn før, og merker man at man litt etter litt går ned i vekt, så er inntaket mindre enn behovet. Går man ikke ned i vekt, så er ikke inntaket mindre enn behovet, og da må man spise mindre, og evt bevege seg mer.

Håper det var et klart og nyttig svar. Ha det bra og lykke til!

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn