Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Forstyrrelser i temperaturen

Spørsmål

Hei.Jeg fikk våren 2008 5 kortison sprøyter pga betennelse.Jeg følte meg etter som tiden gikk syk.Utmattet.Juli 2008 fikk jeg en urinveis infeksjon.Var på ferie,å til jeg kom hjem var symtomene borte,men siden jeg hadde hatt forhøyet temperatur som kunne øke til 38.4 ved anstrengelse så kontaktet jeg lege.Jeg har en kroppstemperatur på 36.7 til vanlig.36.2 om jeg måler den før jeg står opp.... Jeg fikk 3 antibiotika kurer,men den forhøyet temperaturen og feber vedvarte.Det har blitt tatt mengder av blodprøver,røntgen osv,men de finner ikke noe. Jeg hadde til og med et topp imunforsvar!!!!! Jeg er meget sjeldent syk.. Hadde for ei tid tilbake et "anfall"med voldsom svimmelhet og oppkast. husker ikke så mye av det,men etter ca 3 timer så var det over.Før det hadde jeg en Bronkitt i september 2007. Bruker en del mds pga skade i rygg å mds pga psykisk lidelse. Ingen antideppresiva.En Spesialist på indremedesin vurderte mine mds pga at noen mds kan gi feber....Det var ikke mds. Jeg var meget godt trenet,men siden våren 2008 har jeg ikke krefter til hard fysisk anstrengelser.Vanligt husarbeid kan gi meg en temperatur over 38..Har hele tiden forhøyet temperatur.Bruker fast Paralgin Forte noe som gjør at jeg jo til en hver tid har paracetamol i kroppen. Etter at jeg fikk en betennelse i en slimpose i april så tok jeg 1 kortison sprøyte for ca 3 uker siden.... Jeg får nå høyere temperatur en før etter anstrengelse,men ikke så mye mere. Jeg har mange ganger i de 2 årene jeg har hatt feber tenkt om kortisonen kan være årsaken? Ellers så har jeg mange av de symtomene man leser om når det gjelder ME som det strides om finnest!!!!! Jeg har gått lei av prøver og undersøkelser. Ikke minst pga at jeg føler at jeg ikke blir tatt på alvor!!!!! Kan man få en "skade"som ødelegger kroppens naturlige regulering av kroppstemperaturen?

Kvinne, 42 år

Svar

Hei!
Jeg tror ikke kortisonsprøytene er årsaken til temperaturforstyrrelsen som du beskriver. Det er relativt lite kortison man får ved slike injeksjoner. Flere pasienter bruker kortison som tabletter over lengere perioder uten at det forstyrrer temperatursenteret. Hva som kan være årsaken til dette er ikke så lett å si. Er det blitt tatt hormonelle prøver som stoffskiftet? Kan det være høyt stoffskifte som ligger bak? Hva med øvrige prøver som Østrogen? Er menstruasjon regelmessig? Store? Er blodprosent normal? 38,4 ved anstrengelse er normalt. Det er vanligvis en viss døgnrytme i temperaturen: lavest om morgenen for så å stige litt utover dagen. Det kan selvsagt være en mulighet, men det er en såkalt eksklusjonsdiagnose og andre tilstander må utelukkes først. Det høres imidlertid ut som du er grundig utredet. Er det blitt tatt MR av hodet? Temperatursenteret sitter i hypothalamus i hodet og bør kanskje undersøkes nærmere. Det er leit å høre at du føler at du ikke blir tatt på alvor. Det gjør selvsagt belastningen å gå med slike symptomer verre. Jeg synes du skal si dette direkte til din fastlege.

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-