Forskjellige typer fett - hva er sunt?

Spørsmål

Vi har et prosjekt på skolen om fett. Problemstillingen er som følger: Fett - mettet og umettet, hva bør vi spise mest av, og hvorfor nettopp dette?

Håper du kan svare fortest mulig

Mann, 18 år

Svar

Hei!

Det finnes mange typer fett, og forskerne oppdager stadig flere og flere sammenhenger mellom den type fett vi spiser og sykdom.

Vi kan dele fettstoffene i tre hovedgrupper:
- enkle lipider (lipider er det samme som fettstoffer): dette er stoffer som triglyserider og voks
- sammensatte lipider: disse er satt sammen av andre stoffer til større enheter, feks fosfolipider (som er en viktig bestanddel av cellevegger) og glykolipider
- steroler: disse fettstoffene har en annen kjemisk struktur enn de enkle lipidene og eksempler på disse er kolesterol, kjønnshormoner og vitamin D.

Den grunnleggende enheten i triglyseridene er fettsyren. Et triglyserid er bygd opp av tre fettsyrer og et glyserolmolekyl.
Fettsyrene kan klassifiseres ytterligere:
- mettede fettsyrer
- enumettede fettsyrer
- flerumettede fettsyrer
- trans-fettsyrer

Flerumettede fettsyrer deles igjen opp i flere undergrupper, de viktigste er omega-3-fettsyrer og omega-6-fettsyrer. Om en fettsyre er mettet eller umettet avhenger av antallet dobbeltbindinger i den lange molekylkjeden som utgjør fettsyren. Det viser seg som nevnt at enkelte typer fett har negative effekter på kroppen, og andre typer virker positivt. Disse effektene på kroppen henger sammen med fettsyrenes kjemiske struktur.

Her er en kortfattet oversikt over de forskjellige fettsyrene:

1. Mettede fettsyrer. Matvarer med høyt innhold av mettet fett er smør, fett i melk, harde oster, palme- og kokosolje. Kjøtt inneholder også mye mettede fettsyrer. Disse fettypene er faste ved romtemperatur. Høyt inntak av mettede fettsyrer øker mengden kolesterol i blodet og risikoen for hjerte-karsykdom. Mettet fett kan man klare seg uten, og er det "mest usunne" fettet.
2. Enumettede fettsyrer. Viktige kilder er olivenolje, rapsolje, avocado, nøtter og frø. Enumettede fettsyrer er heller ikke nødvendige for kroppen fordi kroppen kan lage disse selv. Middelhavsdietten inneholder mye enumettet fett, og det er holdepunkter for at dette fettet reduserer kolesterolnivået i blodet, og derved risiko for hjerte-karsykdommer.
3. Flerumettede fettsyrer. Slike fettsyrer får du mye av i vegetabilske oljer, fiskeoljer og fet fisk. Denne gruppen innehlder også to fett-typer som kroppen ikke klarer seg uten, de såkalte essensielle fettsyrene:
- omega-6-fettsyrer: gode kilder er olivenolje og solsikkeolje.
- omega-3-fettsyrer: gode kilder er soya og rapsolje, valnøtter og fet fisk som sardin, makrell og laks.
Flerumettede fettsyrer er "sunt fett" og man tror at et kosthold med slikt fett fremfor mettet fett beskytter blant annet mot hjerte-karsykdom,
bryst-, tarm- og bukspyttkjertelkreft.
4. Transfettsyrer. Margarin, kjeks, kaker og potetgull inneholder en del av disse fettsyrene som er herdet industrielt for å unngå harskning.
Transfettsyrer finnes i rikelige mengder i melk- og kjøttprodukter, og har en negativ effekt på kolesterolnivået.

Lykke til med prosjektet!