Ferdigmat like bra som hjemmelaget?

Spørsmål

Hei.

Er en gutt på 20 som prøver å gå opp i vekt og er alene hjemme for sommeren. Det betyr at jeg må klare meg uten mors kjøttkaker. Det jeg kort og greit lurte på er om ferdigmat fra f. eks Fjordland er et godt alternativ da? Har sett at et måltid fra Fjordland inneholder i gjennomsnitt ca 500 kalorier. Er det mye forskejll på f.eks hjemmelagde kjøttkaker og kjøttkakene til fjordland, når man tenker på næringsinnholde? Og er det noen ferdigmat merker/typer jeg bør holde meg unna?

Hilsen Gutt 20

Mann, 20 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei og takk for spørsmålet!

Energiinnholdet, altså kaloriinnholdet, i hjemmelaget mat er selvsagt avhengig av for eksempel hva slags kjøtt man bruker, om det er rømme/fløte i sausen, om det er smør på potetene og ikke minst hvor stor porsjon man lager og spiser. I gjennomsnitt inneholder likevel en Fjorlandsmiddag like mye kalorier som en tilsvarende porsjon med hjemmelaget mat. Med tanke på kaloriene, kan du derfor fint bytte ut mors kjøttkaker med Fjordlands. Ulempen er jo at det er en begrenset porsjon, slik at du kanskje ender opp med å spise mindre enn du pleier. Da kan du eventuelt fylle på med noe ekstra som en brødskive ved siden av eller en yoghurt til dessert eller lignende. Slik ferdigmat er et mye bedre alternativ en fastfood som frossenpizza, kebab og hamburgere og pommes frittes fra gatekjøkken. Vær oppmerksom på at kaloriinnholdet på pakkene som regel er per 100 gram, og siden porsjonsstørrelsene varierer noe, vil du oppdage at det er til dels store variasjoner i kaloriinnhold.

Hovedforskjellen mellom hjemmelaget og ferdigmat er altså ikke kaloriinnholdet, men derimot bør du være klar over at saltinnholdet vanligvis er en del høyere. En Fjorlandsmiddag inneholder som regel godt over halvparten av maks anbefalte saltinntak per dag. Nordmenn spiser for mye salt, og en av hovedkildene er nemlig ferdigmat, spesielt posesupper, gryteretter og annen ferdigmat. Det er derfor viktig at du prøver å ikke salte maten i tilegg.

Det er ingen typer ferdigmat merker/typer jeg vil advare deg mot, men jeg vil ikke anbefale at du bruker ferdigmat til middag hver dag. Du kan jo kanskje benytte denne anledning når du er alene hjemme til å lære deg noen enkle og raske middager selv? Det tar ikke så lang tid å koke opp litt poteter, ris eller pasta, steke noen frosne grønnsaker og ha i litt kjøtt, kylling eller fisk. Eventuelt kan du jo kjøpe en ferdigsaus fra for eksempel Fjordlands eller kjøpe en pastasaus. Da blir i alle fall mesteparten av retten hjemmelaget. Forskjellige varianter av bønner på boks (med eller uten saus) er både lettvint og billig og kan brukes både varme og kalde til det meste.

For å gå opp i vekt er det, som du er klar over, viktig å fokusere på energirike matvarer og helst sunt plantefett. Du må øke energiinntaket med minst 400 kcal per dag for å kunne gå opp i vekt. Avokado, nøtter, olivenolje, oliven, majones, majonessalater, rosiner og annen tørket frukt, Tartex postei og peanøttsmør er eksempler på energirike og sunne matvarer. Melkeprodukter gir både mye protein og energi. Omega-3 bør du også få i deg, enten i form av tran, fet fisk, valnøtter, knuste linfrø eller linfrøolje. Du kan også gjerne gjøre kostholdet mer energirikt ved å tilsette en teskje olje per 100 gram mat, bruke dobbelt lag med pålegg på brød og bruke rikelig med margarin på brødet. Unngå lettprodukter. I tilegg til å få i deg protein daglig fra nøtter, belgfrukter (bønner, erter, linser), soyaprodukter, Quorn, melkeprodukter, kjøtt, fisk eller egg.

Lykke til med sommeren alene!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-