Erektil dysfunksjon

Spørsmål

Hadde ei dame i ca 5 gode år (bodde ikke sammen) med god sex. Etterpå (over et år siden) skrantet forholdet sexuelt. Hun "møtte veggen" på jobben og andre ting, og var mye sykemeldt, og mistet kanskje mye av lysten. Hun "gjorde lite selv" for å hisse meg opp for det meste hele tiden jeg kjente henne, og jeg trenger nok mer stimulans. Og nå om jeg fikk den opp etter en stund "kropps-gniing" gikk det for fort for meg, og etter hvert datt sexlivet ut. Nå får jeg den brukbart opp ved ulike stimuli ved onani, men klarer liksom ikke "utholdelsesprøven". Er gjerne lite interessert i sex i lengre perioder. Men trenger nok mer stimuli av partneren nå; at hun viser på mer direkte (uhemmet) måte at hun vil og gjør sitt for dette, kjennest det det ut til. Jeg brukte Viagra noen ganger med ovenfornevnte dame, men den virket visst ikke i det hele? Har min Zestril-pille også skyld?
Er jeg bare redd og nervøs som liksom ikke tør begynne på noe nytt damebekjentskap? Dette betyr mye for meg, og jeg føler meg så impotent og lite egnet til et godt sexliv. Er jeg en stor tosk bare? Gi meg dine ærlige ord - og jeg takker for det.
Vennlig hilsen.

Relevante sykdommer/medisiner: 1 x 10 mg Zestril for høyt blodtrykk (tatt i ca 12 år).

Mann, 67 år

Svar

Nei, du er definitivt ingen tosk! Det er også klart at når du møtte liten interesse fra din partner, så går det også ut over din lyst. Og det er nok delvis grunn til at Viagra ikke virker - det at du ikke har lyst og i tillegg at du har en viss prestasjonsangst og er nervøs slik du selv beskriver det. For Viagra virker bare når du har lyst.
Nå er det nok også ikke usannsynlig at Zestril har litt av skylden til din manglende potens; da den kan i noen tilfelle virke negativt i forhold til din potens. Så jeg synes du skal ta kontakt med din fastlege og be om en time, og evt. be om et annet blodtrykkspreparat.