Ereksjonsproblemer og kost

Spørsmål

Hei,
Er en mann i min beste alder. Har gått på diett siden nyttår. Har gått ned 10 kg(100-90kg). Trener på sykkel kvar dag 1-1,5 timer.
Tar vitaminer, samt proteintilskudd i form av proteinshake.
Har problemer iblant med å holde ereksjonen.
F.eks. kan den vere knallhard torsdag, man laurdag kan den forsvinne mitt i akten. Vi er veldig aktive seksuelt. Kvar dag, og gjerne flere ganger pr dag. Spiser en banan til frokost, stor lunch og frukt ettermiddag/kveld.
Drikker masse.
Lurer på om dietten har noe med dette å gjere.
Synest det er merkelig at det skjer så tilfeldig.
Er det noe jeg kan spise for å hjelpe på dette?
Trur ikkje det er noke med syklinga, da det ikke har noken standard negativ effekt.
Kan dette endrast ved kosthold/vitaminer/tilskudd av et eller anna slag. Hadde problemer med tykt blod for et år sidan (for mange raude blodlegemer)
Har brukt viagra et par ganger. Får da ereksjon som holder, men den er ikkje så hard som vanlig.
Har ellers en kost med veldig lite fiber, kan dette vere av betydning?
Vil ha svar med forslag om løsninger slik at dette ikkje utvikler seg i negativ retning.
På forhand takk!

Relevante sykdommer/medisiner: ingen

Mann, 35 år

Svar

Hei !

Du spør om dietten din kan virke inn på ditt tidvise ereksjonsproblem.
Jeg synes det virker som du har mye bra i dietten din, med vitamin- og proteintilskudd, samt frukt osv.
Håper dog ikke at det du skriver om frokost ("en banan") og "frukt ettermiddag / kveld" betyr at dette er det eneste du spiser til frokost og kvelds, for da er det for lite og for ensidig. Hva med middager da ?
Ingen kosttilskudd kan rette opp i et evt for ensidig eller næringsfattig kosthold.
Med mye trening er det klart at en banan til frokost er alt for lite. Det er jo ikke et fullverdig måltid, og frokost skal jo tross alt være det største og mest næringsrike måltidet i løpet av dagen, ideelt sett.
Hvis det er slik at dette er det eneste du spiser til frokost, så bør du legge til mer variert og næringsrik kost, især tenker jeg på at man må ha protein til alle måltider.
Proteintilskudd er glimrende, men vil aldri bli like bra som protein fra naturlige kilder som kjøtt / fisk / egg / nøtter / cottage cheese / skalldyr m.v. Bruk gjerne noe av dette til ALLE måltider, du vil garantert ikke legge på deg av dette, snarere heller øke muskelmassen mer, og det er slankende fordi man da får høyere forbrenning.

Å sykle 1-1,5 timer hver dag er nok i meste laget i forhold til optimal hormonbalanse. Hardtrening opp til 45-60 minutter pr dag (især styrketrening med tunge vekter, som er et godt tips) øker kroppens produksjon av testoteron, som er muskeloppbyggende / slankende og som NB øker sexlyst og -evne.

Jeg tenker at det ikke er aldeles usannsynlig at du muligens er noe overtrent især i forhold til matinntaket, og at dette av og til kan gi utslag på seksualiteten. Hard trening på over en time øker kroppens nivåer av stresshormoner som bl.a. kortisol, og kroppen blir rett og slett satt i en "stresssituasjon" og dette kan tenkes å virke negativt inn på seksuallivet.

For optimal seksuell funksjon er det viktig å ha en kropp og psyke som er i balanse og "godt oppladet" og det er ikke utenkelig at du er litt "stresset" eller sliten generelt pga mye trening og lite kost.

Med et så hyppig seksualliv som dere heldigvis har, (og det er jo flott) så er det ikke så rart at det da av og til kan bli litt mye for hele systemet ditt.

Det at penis er knallhard også, betyr jo at du ikke har noe permanent problem med ereksjonen.

Dette jeg her snakker om, er mer høyttenking enn en eksakt diagnose, og hvis jeg var deg, ville jeg testet ut denne teorien min litt, for å se om det stemmer.
Dette kan du jo teste ut med å trene litt mindre, kanskje 45 minutter pr dag, kanskje ta en hviledag innimellom.
Hvis jeg var deg, ville jeg bare trent så hardt annenhver dag, for kroppen trenger også hvile for å regenere seg etter hard trening, og det får nok ikke du nok av.
Jeg ville da også ha spist litt mer variert og rikholdig, med hovedfokus på dette med gode naturlige proteinkilder til alle måltider, og også sannsynligvis noe mer i mengde.
Jeg ville også tatt et tilskudd av omega 3, i form av f.eks. Triomar 1000 mg 2 tabl morgen og kveld, og dessuten zinktilskudd, f.eks. 1-2 tabl Zinkoral pr dag.
Det at du spiser lite fiber som du nevner, har vel ingen ting direkte med ditt problem å gjøre, men generelt er det jo smart å spise mye fiber, ikke minst i forhold til slanking.

Dessuten når du nevner at dere har sex flere ganger daglig, så er det jo ikke noe som helst unaturlig at ereksjonen ikke alltid er like hard.
Menn har jo tross alt behov for en periode for å bygge opp ny evne til ereksjon og utløsning, kanskje det rett og slett er litt vel hyppig av og til, i forhold til hva fysikken mestrer ? :)
Poenget mitt med dette, er å si noe om at dette ikke på noen måte behøver å bety at det feiler deg noe som helst, men at det kanskje handler om at du setter litt høye krav til kroppen din, med så mye trening og så mye sex, kombinert med litt lite næring.

Så test ut dette litt, og hvis ting da bedrer seg, så har du fått bekreftet at dette var forklaringen.

Ønsker deg lykke til videre med både sex og trening !