Diaré i Mellom-Amerika

Spørsmål

Jeg skriver for min datter som er i Mellom-Amerika i 2 mnd.For ca. 14 dager siden fikk hun tidvis fryktelige smerter i magen og en slimete avføring, ikke egentlig diare.Dette pågikk en ukes tid. Da fikk hun oppsøkt en hun tror er lege og som tok blodprøve av henne og sa hun har parasitter. Hun skrev ut et medikament: trimetroprim(80mg)/ sulfametoxazole(400mg) isamme tablett som hun skulle ta et par ganger eller to dager. Men datteren min har bestandig før blitt temmelig dårlig etter antibiotikakurer med langvarig diare, så da hun følte seg litt bedre, ville hun vente og se og spurte om jeg kunne undersøke litt her hjemme. Der borte skriver de ut antibiotika for alt og ingenting, har hun fått inntrykk av. En legestudent sa hun kunne kjøpe et medikament mot dehydrering. Nå sier hun at hun er ikke dehydrert og har følt seg helt bra en 4-5 dager og spør om vi kan finne ut hvor farlig det kan være, om det vil komme igjen og om hun MÅ ta medisinene. Nå har hun 11/2 uke igjen som er ferie og har ikke lyst å få diare igjen.
Hun fikk også opplyst om at hun kunne kjøpe et medikament uten resept, som ikke skulle være antibiotika og som heter Tunizol.
Har du noe råd til oss.

Relevante sykdommer/medisiner: Har pollenallergi og matintoleranse.

Kvinne, 20 år

Svar

Her er det mange usikkerhetsmomenter. Mavesmerter og slimete avføring kan godt skyldes parasitter, men den diagnosen stilles med avføringsprøve, og ikke med blodprøve. Trimetoprim og sulfa brukes mot bakterielle diaréer, og mot visse parasittinfeksjoner (Cyclospora og Isospora) i tarmen. Imidlertid vil disse infeksjonenene vanligvis gå over uten behandling, så hvis hun er bedre nå, ville jeg bare sett det an. Hun skal drikke rikelig, og spise det hun har lyst på. Unngå mat som smaker vondt.

"Tunizol" vet jeg ikke hva er, det finnes ikke i mine oppslagsverk, og ikke på www.google.com heller.

Bruk minst mulig medisiner, lærte min mor meg.