Diabetes og sex

Spørsmål

Fikk diabetes på en alder av 15 år og har hatt en dårlig regulert diabetes i ca 10 år. Hba1c har vært svært høy (ca. 12-17), men de siste 3 år har den vært på en verdi rundt 7. Jeg bruker nå insulinpumpe og er svært fornøyd med den.
De senere årene (7-8) har jeg fått redusert potens, og under samleie kommer det ikke lenger sperm når jeg har utløsning. Hva kan dette skyldes & kan det gjøres noe med? Har det noe med hormonene å gjøre? Hva gjør jeg?

Relevante sykdommer/medisiner: Diabetes

Mann, 28 år

Svar

Hei!

Det viser seg at mange menn med diabetes har problemer med potensen, kanskje så mange som halvaparten av alle med diagnosen.
Erektil dysfunksjon - at man ikke klarer å holde penis stiv nok eller stiv lenge nok, er den vanligste problemstillingen, og skyldes sannsynligvis senkomplikasjoner i form av skader i nervene til penis. Det er nettopp gjennom disse nervene at selve reisningsmekanismen styres. Ved seksuell stimulering øker blod-strømmen inn i svamplegemene i penis, samtidig som utløpet for blod snevres igjen. På denne måten øker blodmengden inne i svamplegemene og penis blir stiv. Dersom nervene skades, vil det bli problemer med å fylle penis med blod samt med å holde blodet inne i svamplegemene mens den seksuelle stimulering pågår. Mange menn med diabetes opplever at de får tilfredsstillende reisning til å begynne med, men at de ikke klarer å opprettholde den under f.eks. hele samleiet.

Dette kan i neste omgang gi prestasjonspress og psykiske sperrer i forhold til sex. Lysten på sex, følelsen i penis og selve utløsningen (orgasmen) er vanligvis normal.

Noen menn med diabetes har også det som kalles retrograd ejakulasjon, det vil si at sæden går oppover i urinrøret og tømmes i urinblæren under orgasme i stedet for å komme ut av penis. Dette kan være et problem hvis man har barneønske.

Ereksjonssvikten kan bedres ved hjelpe av medikamenter - dette må du snakke med legen din om. Retrograd ejakulasjon oppstår hos rundt 5 % av menn med insulinbehandlet diabetes, og kan i noen tilfeller behandles med adrenalinliknende medikamenter - men hos mange lar ikke dette problemet seg løse, dessverre. Ta også dette opp med legen din.