Cøliaki og vektøkning

Spørsmål

Hei!

Jeg har vært slank/undervektig hele livet. Fikk påvist cøliaki for 3,5 år siden og begynte å legge på meg når jeg fikk riktig diett. Jeg har deretter lagt på meg 30 kilo. En ting er at jeg har fått en stillesittende jobb, og ikke er like aktiv som før. Men har alltid blitt sur og "akutt sliten" hvis jeg er sulten og får (følelsen av) lavt blodsukker, noe som jeg spiser veldig mange hyppige måltider i løpet av døgnet (lite men veldig ofte). De siste åra har jeg også begynt å få intens hodepine så fort jeg er pittelitt sulten. Dvs, det er ikke konkret hodepine, men ansiktsmerter som jeg lenge relaterte til bihulene (avbekreftet). Jeg tørr knapt gå ut av huset uten å ha med meg mat i veska. Begynner å bli en "motsatt spiseforstyrrelse" kjenner jeg.

Jeg har fått påvist insulinresistens og bruker 1 tbl methformin på kveld. Gynokologene har aldri gitt meg et klart svar på om jeg har Pcos eller ikke. Jeg har derimot kraftig spredning av endometriose på div bukorganer. Spiser lite søtt, men spiser mye havregryn/melk som jeg dog vet ikke er slankende. Ellers spiser jeg mest mulig naturlig glutenfritt og prøver å holde meg unna de store karbohydrat-fellene. Sliter fortsatt mye med magen til tross av streng glutenfri diett. Svært mye luft og diareproblematikk. Er 170kg høy og har akkurat passert 100 kilo. Vi er midt i prøverørsforsøk, og har hatt to mislykket forsøk siste år. Vi har nå ett forsøk igjen, men jeg må ned i vekt for å få gjennomført det. Men det finnes så mange dietter der ute, men vet ikke hvor jeg skal starte med tanke på følelsen jeg får når jeg er sulten. Lavkalori er selvfølgelig bra, men da ender det med at jeg får denne hodepine, sjelvinger, akutt sliten og symptomer på lavt blodsukker. Jeg har gått med tredagers registrering av BS, som viser at jeg ikke har diabetes (har mye dia i fam) , men hadde noe bs-fall under 3-4 av ukjent årsak (de mener det ikke skyldes insulinnom)

Jeg begynner å føle meg desperat. Forstår at fysisk aktivitet er en viktig nø

Svar

Hei,

Aller først vil jeg rose deg for initiativet – jeg tror virkelig du kan ha god nytte av hjelp med kostholdet. Problemstillingen din har mange sider, og krever nok tettere oppfølging med konsultasjoner over en viss tid, så jeg vil anbefale deg å kontakte en klinisk ernæringsfysiolog (kef) som tilbyr dette. Fastlegen din kan kanskje også henvise deg, hvis hun eller han har en samarbeidsavtale med en kommunal kef. Sjekk dette ut der du bor.

Jeg vil først ta tak i overvekten. Det er 3,5 år siden du fikk cøliaki-diagnosen, og siden da har du gått kraftig opp i vekt. Det er normalt at man øker litt i vekt, men det du opplever er for mye. Du har nå en uheldig overvekt som sannsynligvis bidrar til flere av plagene du opplever (søvnapné, hodepine, sliten). Heldigvis er det såpass kort tid siden du gikk opp i vekt at kroppen trolig fremdeles «husker» den normale vekten. Dette er helt avgjørende for hvor vanskelig det er å gå ned i vekt igjen. Med andre ord: du har trolig gode muligheter for å klare en god vektreduksjon igjen, ned til normalvekt. Snakk for øvrig med legen din om Levaxin-dosen du bruker, i og med at denne kan påvirke vekta betydelig.

Videre vil jeg si noe om cøliaki’en. Du nevner at du følger en streng glutenfri diett. Det er godt mulig du gjør alt riktig her, og i så fall må du ha meg unnskyldt. Det er ganske vanlig at man «som hovedregel» følger en glutenfri diett, men at enkelte episoder med inntak av gluten kan forekomme. De gangene dette skjer vil tarmen kunne skades igjen, og den vil potensielt trenge flere uker på å komme tilbake i normal form igjen. I mellomtiden vil tarmen slite med opptaket av andre næringsstoffer, slik som laktose (i meieriprodukter). Det vil kunne gi mageplager som oppblåsthet, diaré, og så videre. Dette kan være en aktuell sak som en kef vil kunne hjelpe deg med å finne ut av. Havregryn og melk er i utgangspunktet kjempefine matvarer enten man har cøliaki eller ikke, og de kan passe veldig godt inn i et kosthold hvor man ønsker å gå ned i vekt, og opprettholde vekta etter en vektreduksjon.

Når det gjelder å gå ned i vekt vil jeg anbefale deg å følge noen relativt enkle (men ofte overraskende vanskelige) råd: kostrådene fra Helsedirektoratet. Det høres kjedelig ut, men det er dette vi vet fungerer best. Spis rikelig med grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter (uten gluten), fisk (både fet og mager, til middag og som pålegg), og begrensede mengder kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. For å gå ned i vekt må du få i deg mindre mat enn du forbrenner, noe du kan gjøre på flere måter. Generelt vil jeg at du skal holde deg unna alle trenddietter (lavkarbo og så videre), og fokusere på disse rådene:
-Ha et lavt inntak av brus, godteri og snacks (maks 100 gram i uka)
-Dropp hurtigmat
-Vær obs på aktivitetsnivået; hverdagsaktiviteten betyr mest
-Vær obs på porsjonsstørrelsene

Husk at vektnedgang handler om to faser: vektreduksjon og vektopprettholdelse. Første fase klarer mange, men andre fase er vanskeligere. Jeg tror allikevel du har et fortrinn her, fordi det er kort tid siden du gikk opp i vekt. Dette handler i stor grad om planlegging og vaner.

Når du tenker på å få barn er det også noen ting som kan være kjekt å ha med seg. Det er anbefalt å ta et tilskudd av folat, at du er bevisst på å få i deg nok fet fisk, og eventuelt tar tran. Jeg antar for øvrig at legen din har kontroll på jernstatusen din, som også bør ligge i øvre sjikt før påbegynt svangerskap. Snakk også med legen din om dette.

Håper du fikk noen råd du kan ta med deg her.

Hilsen Jacob